دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

طول کابل شبکه بر سرعت و کیفیت سیگنال ها چه تاثیراتی می گذارد؟

مهمترین نکته ای که درمورد کابل شبکه مورد توجه کاربران است سرعت اینترنت است اما آیا طول کابل شبکه اهمیتی بر پهنای باند اینترنت دارد؟ حداکثر طول کابل شبکه برای مثال در یک بازی چقدر مهم است؟ بوضوح مشخص است که هیچ کسی دوست ندارد که در خلال بازی های آنلاین تاخیر بوجود آید یا کیفیت تصویر از دست برود؟در ادامه مقاله از مجله شبکه ارغوان به بحث در مورد تاثیر حداکثر طول کابل شبکه بر سرعت اینترنت می پردازیم.

تاثیر طول کابل شبکه در رایانه های شخصی!

عموما طول کابل شبکه اهمیت چندانی در رایانه ها شخصی ندارند زیرا حداکثر فاصله کابل شبکه برای کاربران از 10 متر بیشتر نیست. چه طول کابل 2 متر چه 100 متر،  طول کابل شبکه تاثیر ناچیزی بر سرعت دانلود یا آپلود اینترنت اترنت دارد. در رده بندی جدید کابل شبکه که رایج ترین کابل های اترنت کنونی هستند سرعت انتقال داده ها افزایش یافته است. برای مثال کابل های Cat5e می توانند سرعتی معادل 1000 مگابیت در ثانیه را ارائه دهند و سیگنال ها را تا 100 متر با کیفیت عالی انتقال دهند.

طول کابل شبکه بر انتقال سیگنالها تاثیر دارد. هر چقدر طول کمتر انتقال داده و تداخلات خارجی کمتر است.

حال سوال این است که چه زمانی طول کابل شبکه بر سرعت یا کیفیت سیگنال تاثیر دارد؟

انتقال اطلاعات تا چه فاصله ای با کابل شبکه؟

یکی از تاثیرات افزایش طول کابل شبکه تخریب داده ها است. هرچند که تاثیر قابل توجهی ندارد اما کابل های شبکه بر اثر تداخلات و سیگنال های الکتریکی یا مغناطیسی خارجی حساس هستند. هر چقدر طول کابل شبکه بیشتر باشد این حساسیت بیشتر می شود و احتمال از تخریب بیشتر می شود. برای مثال حداکثر کابل شبکه Cat5e می تواند 100 متر باشد و تداخلات خارجی چشمگیر نیست.

افزایش یا کاهش طول کابل شبکه درخلال یک بازی چه پیامدی را به دنبال دارد؟

وقتی طول کابل شبکه زیاد باشد سیگنال که از نقطه A یعنی بازیکن به نقطه B سرور ارسال می شود طولانی تر شده و هر چه مسافت طولانی تر باشد تاخیر یا همان پینگ بیشتر می شود. در انتخاب کابل شبکه باید به تضعیف سیگنال و تاخیر یا پینگ توجه کنید. طول کابل شبکه زیاد باشد رابطه مستقیم با پینگ و تضعیف سیگنال دارد. هرچند که سیگنال هایی که از طریق کابل شبکه منتقل می شوند با سرعتی معادل یک دهم نور حرکت می کنند و تفاوت چندانی حس نمی شود.

کابل شبکه تا 100 متر سرعت انتقال خوبی دارد.

آیا محدودیتی برای انتخاب کابل شبکه وجود دارد؟

در حقیقت محدودیت خاصی برای انتخاب کابل شبکه وجود ندارد فقط هرچه طول کابل شبکه درازتر باشد زمان انتقال سیگنال بیشتر می شود. همچنین تداخلات الکترومغناطیسی و خارجی بر کابل شبکه تاثیر مستقیم دارد هرچه کابل شبکه به طور درست انتخاب شود تاثیرات منفی نیز کمتر می شود. بهتر است مسافت کابل شبکه کمتر از 100 انتخاب شود. در مورد کابل اترنت Cat5 سرعتی معادل 100 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. حال اگر کابل شبکه 100 متر به بالا باشد سرعت انتقال تا 10 مگابیت در ثانیه افت می کند.
برای اینکه بدانیم کابل شبکه تا چند متر جوابگوی انتقال سیگنال است نگاهی به انواع کابل های رایج در بازار می اندازیم.

کتگوری های کابل شبکه

کابل های اترنت با “Cat” دسته بندی می شود و غالبا یک عدد نیز که نشان دهنده نسخه کابل است همراه دارد. کابل های اترنت به صورت تخت و گرد در بازار عرضه می شوند. طول کابل های تخت از 30 متر بیشتر نیست.

کابل های رده بندی شده در شبکه عبارتند از:

  • کابل شبکه Cat5 سرعت 100 مگابیت در ثانیه در 100 متر را فراهم می کند.
  • کابل شبکه Cat5e که امروزه بسیار کاربرد دارد و با قیمت مناسب در دسترس است و تا 1000 مگابیت در ثانیه ( یا 1 گیگابیت در ثانیه) را در 100 متر را انتقال و با حرف “e” نشان می دهد که سرعت و حفاظت را نسبت به مدل قبلی بهبود می بخشد.
  • کابل Cat6 که دارای بافت محافظ و در برابر تداخلات خارجی مقاوم تر است. اگر کابل شبکه 55 متر باشد در این نوع از کابل سرعتی بالغ بر 10 گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر را ارائه می دهد. نسبت به مدل های قبلی گران تر است.

ول کابل های اترنت مهم است؟ پاسخ ساده این است که بله

گرانترین کابل های اترنت

  • کابل اترنت Cat6a با وجود قیمت گران عملکردی بهتری دارد یعنی مقاومتر و محافظ قوی تری دارد. این کابل شبکه فرکانسی بالاتر از دو برابر پهنای باند اینترنت را ارائه می دهد و می تواند تا فرکانس را به بیش از 100 متر کابل نیز پوشش دهد.
  • Cat7 سرعتی بالغ بر 10 گیگابیت در ثانیه تا برد 100 متر در فرکانس 600 مگاهرتز را ارائه می دهد که بی نظیر است.
  • کابل بعدی Cat7a است که دوبرابر پهنای باند Cat7 را ارائه می دهد زیرا نوع کابل و روکش کابل شبکه بسیار قوی است. اگر چه هر دو کابل نیاز به کانکتور اختصاصی دارند که باعث افزایش قیمت آن ها شده است.

کابل شبکه اترنت رده بندی 8 یکی از گرانترین کابل های شبکه است اما نوع محافظ باعث افزایش سرعت انتقال داده ها می شود.

  • کابل اترنت Cat8 جدیدترین کابل شبکه است که فرکانس 2000 مگاهرتز را پشتیبانی می کند. اگر کابل شبکه شما 30 متر باشد سرعت فوق العاده 25 الی 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد که اگر کابل شبکه بیش از 100 متر باشد سرعت به 10 گیاگابیت بر ثانیه محدود می شود. کابل های اترنت 8 Cat برای تامین نیروی برق و انتقال داده به طور همزمان مناسب هستند.

جمع بندی

به طور کلی هر چقدر کابل شبکه کوتاه تر باشد سرعت اینترنت به حداکثر می رسد. نصب کابل های کوتاه و مدیریت آن ها آسانتر و از لحاظ زیبا شناختی هم بهتر است. حداکثر طول کابل شبکه 100 متر است و هر چقدر طول کابل شبکه کمتر باشد سرعت انتقال بیشتر و بالعکس هرچقدر کابل شبکه بیش از 100 متر شود سرعت محدودتر و سیگنال ها نامطلوب تر خواهند بود. نوع محافظ کابل نیز بر سرعت انتقال داده تاثیر مثبت دارد.

منیع: https://digitalworld839.com/does-ethernet-cable-length-matters

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا