دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

در باره روکش کابل شبکه چه می دانید؟

هدف از ساخت روکش کابل شبکه محافظت از سیم کشی در برابر آسیب های فیزیکی، رطوبت، لایه ازن و اشعه ماوراء بنفش است.

فرض کنید که قصد دارید سینمای خانگی خود را راه اندازی کنید و یا قرار است که کابل اترنت را اجرا کنید. حال دقیقا نوع و طول کابل خود را نمی دانید، برای مثال 50 فوت کابل Cat6 لازم دارید؟ یا 15 فوت کابل HDMI با سرعت بالا؟

لازم به ذکر است روکش کابل های شبکه با رنگ های متفاوتی ارائه می شوند که در واقع رنگ اثری بر هدف اصلی کابل های شبکه که اجرای اتصال است ندارد ولی نشان دهنده این است که آیا اتصالات برقرار است یا خیر!

فروشندگان و تامین کننده کابل شبکه برای نشان دادن نوع اتصال و متفاوت بودن با سایر تولید کننده گان رنگ های کابل شبکه را انتخاب می کنند. برای اطلاعات بیشتر از رنگ کابل های شبکه مقاله مجله شبکه ارغوان تحت عنوان وظیفه هر رنگ در کابل شبکه چیست؟ را مطالعه کنید.

رتبه بندی NEC برای انواع روکش کابل شبکه یعنی چی؟!

در انتخاب و خرید کابل شبکه دانستن اطلاعاتی از کابل های شبکه به نظر ضروری است. آگاهی از روکش کابل شبکه؛ انواع روکش کابل شبکه، حروف و اعداد بسیار مفید است. تولید کننده گان کابل های شبکه با رعایت National Electric Code (NEC) که یک کد ملی برق است، کابل شبکه ایمنی را برای مشتریان فراهم می کنند تا رتبه بندی مناسبی را انتخاب کنند و دچار دردسر نشوند.

از نمونه های بارز درجه بندی روکش های کابل شبکه CMP، CMR و CM هستند که برای پوشش خارجی یا روکش یک سیم در نظر گرفته شده است. این روکش ماده داخل کابل ها را احاطه کرده است که از آن حفاظت می کند. این لایه بیرونی یعنی روکش کابل شبکه مانند یک سپر از آن ها در برابر عوامل محیطی و آب و هوایی مراقبت می کند.

تفاوت انواع روکش کابل شبکه به جنس عایق آن بستگی دارد که بیشتر مواقع پی وی سی است.

روکش کابل شبکه چه می گوید!

کابل های اترنت، کابل های ارتباطی و کابل های تاسیسات صدا و سیما نیاز به ولتاژ پایین دارند، لذا روکش کابل شبکه در این نوع از کابل ها اهمیت دارد. جنس روکش کابل شبکه از پلی وینیل کلراید انعطاف پذیر و نسبتا ارزان (PVC) ساخته می شوند. مهمترین عیب جنس روکش کابل شبکه دود غلیظ و گازهای خطرناکی که در هنگام آتش سوزی از خود آزاد می کنند. لذا انتخاب بهترین ماده برای جلوگیری از حریق و سایر آسیب ها مهم است.

آگاهی داشتن از رتبه بندی NEC که ویژگی های روکش کابل شبکه را بیان می کند ضروری است. این رتبه بندی از سوء استفاده تکنسین های نصب، یا پیمانکاران جلوگیری می کند و به شما اطمینان می دهد که از نوع مناسب کابل مورد نیاز شما استفاده می شود.

در ساختمان فضاهای هوایی وجود دارد که برای کابل کشی در این مکان ها باید از درجه بندی روکش کابل شبکه پیروی کرد.

رتبه بندی روکش کابل شبکه در ساختمان چه تاثیری دارد؟

سیستم تهویه و گرم کننده ( HVAC) در یک ساختمان از استاندار صنعتی پیروی می کند که به نحوه حرکت هوا در داخل ساختمان اشاره دارد. از طرفی فضاهای هوایی به نام Plenum در نظر گرفته می شود که توسط سیستم تهویه هوا، سیستم های گرم کننده و یا سرد کننده ساختمان اشغال می شود که در بالا و پایین طبقات وجود دارند. این فضای خالی هوا برای گردش و جابجایی هوا با کانال یا بدون کانال اختصاصی استفاده می شود.

فضای Plenum در ساختمان

پلنوم یک کانال هوای بسیار بزرگ است که هوا به آرامی در آن ها گردش دارد. کف پوش ها و سقف های کاذب دو نمونه بارز پلنوم هستند. در صورتی که از رتبه بندی درست در روکش کابل شبکه استفاده نشود و آتش سوزی صورت بگیرد شعله و گاز سمی به سرعت در طبقات یو سپس در فضای هوایی پلنوم منتشر شده و گازهای خطرناک در کل ساختمان منتشر می شود.

مجرای Riser فضای عمودی

معمولا در داخل دیوارها یا بین طبقات یک ساختمان فضاهای هوایی با نام شفت عمودی یا رایزر وجود دارد که در آن کانال ها، مجاری، کابل ها و لوله هایی نصب شده است تا از این طریق می توان کابل های نیروی برق، سیم های ولتاژ پایین و تاسسیات جانبی را راه اندازی کرد.

پس از این توضیحات به رتبه بندی روکش های کابل شبکه پرداخته و تفاوت انواع روکش کابل شبکه را مورد بررسی قرار می دهیم.

روکش کابل شبکه براساس فضاهای هوایی یعنی پلنوم و رایزر ها درجه بندی می شوند.

کابل اترنت دارای یک پوشش خارجی است که از سیم داخلی محافظت می کند که روکش نامیده می شود. این روکش ها برای کاربردهای متفاوت طراحی شده است. انواع روکش کابل شبکه وجود دارند که توسط آژانس ملی حفاظت در برابر آتش رتبه بندی و ارائه شده است.

کلمات اختصاری در روکش کابل شبکه چه می گویند؟

در ادامه با چند کلمه اختصاری مربوط به این رتبه بندی ها آشنا و مفهوم آن ها را یاد می گیریم:

  • CMP (Communications, Plenum): کابل های روکش دار که می توان در هر مکانی نصب کرد.
  •  CATVP (Cable TV Plenum): کابل تلویزیون که برای فضای پلنوم مناسب است.
  • CL3P (Class 3 Plenum): درجه بندی سوم روکش کابل برای نصب در دیوار در فضای پلنوم، رایزر و فضاهای عمومی.
  • CL2P (Class 2 Plenum): درجه سوم روکش کابل برای در روی دیوار و در فضای پلنوم، رایزر و مکان های عمومی
  •  CMR (Communications, Riser): کابل های روکش دار برای ارتباطات و مناسب رایزر ها

تنوع کابل ها باعث شده است که درجه بندی روکش کابل ها متفاوت باشد. ادامه کلمات اختصاری در رتبه بندی کابل ها عبارتند از:

  •  CATVR (Cable TV, Riser): کابل های تلویزیونی و مناسب برای مکان رایزر
  • CL3R (Class 3, Riser): درجه بندی روکش کلاس 3 مخصوص عبور از رایزر
  • CL2R (Class 2, Riser): کابل روکش دار کلاس 2 مخصوص حرکت از رایزر
  •  CM or CMG (Communications): کابل های روکش دار مخصوص ارتباطات
  • CATV (Cable TV): کابل تلویزیون
  • CL3 (Class 3) : کابل سطح 3 برای نصب بر روی دیوار و فضای غیر رایزر و غیر پلنوم
  • CL2 (Class 2: روکش کابل درجه 2 برای استقرار در روی دیوار در فضاهای غیر بالابرنده و غیر کف پوش

سایر کلمات اختصاری از انواع روکش کابل شبکه

  • CMX (Communications, Outdoor / Residential): کابل روکش دار برای ارتباطات و مخصوص فضاهای باز یا مسکونی
  • CATVX (Cable TV, Residential): از انواع روکش کابل نوع کابل تلویزیونی برای ساختمان مسکونی
  • CL3X (Class 3, Residential): روکش کابل در سطح 3 برای نقاط مسکونی، نصب بر روی دیوار و فضای غیر رایزر و پلنوم
  • CL2X (Class 2): سطح 2 روکش کابل مناسب مناطق مسکونی برای نصب روی دیوار یا در فضاهای که رایزر یا پلنوم نیستند.

جنس روکش کابل شبکه چیست؟

تفاوت روکش های کابل شبکه به جنس و مواد سازنده آن ها نیز مربوط می شود. البته جنس روکش کابل های شبکه معمولا از مواد عایق است، هر چند که عایق بندی هیچ تاثیری در عملکرد سیم ها ندارد. مواد رایج مورد استفاده برای روکش کابل شامل موارد زیر است:

پلی وینیل کلراید (PVC) چیست؟

متداول ترین ماده ای که برای عایق های کابل استفاده می شود پی وی سی است. ماده ای متشکل از رزین و پلاستیک که در مقابل حریق مقاوم است و می تواند دماهای بالا را تحمل کند. کابل های روکش دار از جنس پی وی سی برای فضا های رایزر و مکان های عمودی استفاده می شوند. برای پلنوم ها مناسب نیستند زیرا وقتی می سوزند بخارات سمی تولید می کنند.

جنس روکش کابل شبکه از موادی به نام PVC است.

آیا پلی وینیلیدین فلوراید نوعی عایق است؟

این ماده نوعی عایق ضد حریق که مناسب فضاهای پلنوم است و هزینه آن چندین برابر پی وی سی است.

عایق نئوپرن در روکش کابل شبکه چه کاربردی دارد؟

عایقی از جنس پلاستیک تیره رنگ و ضد رطوبت است. در برابر نور خورشید از بین نرفته و مناسب بکارگیری در فضای باز است.

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن از انواع روکش کابل شبکه از جنس پلاستیک نرم، در برابر رطوبت مقاوم است. اما در برابر آتش خیلی ضعیف است. این روکش برای کابل هایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند مناسب است.

رایج ترین رتبه های انواع روکش کابل شبکه

دانستیم که در نصب و راه اندازی کابل ها در یک ساختمان به انواع روکش کابل شبکه توجه داشته باشیم. بهتر است که تفاوت انواع روکش کابل شبکه و رتبه بندی آن ها را نیز بداینم زیرا اگر کابل های شبکه رتبه بندی ها را نداشته باشد در هنگام نصب روی دیوارها یا سقف ها دچار مشکل خواهیم شد. غالبا نصب کننده کابل شبکه، درجه بندی روکش کابل شبکه CM، CMP، CMR یا CMX را رعایت می کنند. رایج ترین رتبه بندی روکش کابل شبکه به قرار زیر است:

درجه بندی روکش کابل شبکه CM مخصوص کاربردهای معمولی است.

انواع درجه بندی روکش کابل شبکه CL/ CM/CMG به چه معناست؟

این روکش های کابل در همه شرایط معمولی مناسب هستند. روکش کابل CL برای صدا و سیما مناسب هستند. روکش کابل های CM/CMG بسیار مورد استفاده است برای اتصال کامپیوتر به سایر دستگاه ها در یک اتاق می توان آن ها را روی دیوار یا سقف نصب کرد. یعنی برای برنامه های ارتباطی مانند اترنت استفاده می شود. نگران رایزر یا پلنوم در خانه نباشید، زیرا این روکش کابل برای کاربردهای Plenum یا Riser مناسب خواهد بود.

ثانیا احتمال استفاده از این کابل روکش دار در سینی های کابل فلزی که به صورت افقی هستند و قابل مشاهده هستند به کار می رود.

در درجه بندی روکش کابل شبکه به CMR توجه کنید. جنس این روکش از PVC است و در فضاهای هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

رتبه بندی روکش کابل شبکه CMR مخصوص فضاهای رایزر یا پلنوم!

یکی از درجه بندی های روکش کابل شبکه؛ درجه بندی CMR، یا درجه بندی رایزر است. ماده تشکیل دهنده روکش کابل شبکه پی وی سی است. به دلیل پوشش تفلون روی کابل گسترش شعله آتش را محدودتر می کند. این کابل ها را به جز پلنوم در هرجایی می توان نصب کرد. در داخل دیوارها و به صورت عمودی بین طبقات اجرامی شود. رایج ترین کابل در بازار است و قیمت ارزانی دارد.

روکش درجه بندی شده کابل شبکه مخصوص فضای پلنوم است. از جنس PVC و از انتشار آتش در هنگام حریق کابل جلوگیری می کند.

روکش کابل شبکه با درجه بندی CMP مناسب چه مکان هایی است؟

این درجه بندی روکش کابل شبکه CMP نشان می دهد که این کابل را می توان در پلنوم ها اجرا کرد. اولا مواد تشکیل دهنده روکش کابل باعث می شود که درهنگام آتش سوزی انتشار آتش را به تعویق بیاندازد، ثانیا در هنگام حریق گاز و دود سمی زیادی تولید نمی کند. روکش این کابل از جنس PVC است.

در پایان

روکش کابل شبکه یک غلاف بیرونی است که اولا به عنوان خارجی ترین لایه یک کابل شناخته می شود که هسته داخلی کابل را می پوشاند و ثانیا مواد داخلی کابل را از عواملی نظیر آتش و تغییرات آب و هوایی در امان نگاه می دارد. انواع روکش کابل شبکه با توجه به نیاز به بازار عرضه می شود. رتبه بندی های مختلفی برای روکش کابل شبکه وجود دارد که هریک برای اهداف خاصی را دنبال می کنند. تفاوت انواع روکش کابل شبکه به مکان مورد استفاده کابل بستگی دارد. برای مثال به تفاوت روکش های کابل شبکه CM, CRM, CM توجه کنید. روکش ها با توجه به فضاهای هوایی یا پلنوم و بکارگیری آن در رایزرها درجه بندی می شوند. رنگ های روکش کابل شبکه نیز برای شناسایی نوع اتصال اهمیت دارد.

منبع: https://www.bigcatcables.com/blogs/tests/facts-about-ethernet-cable-jacket-ratings-cmr-or-cmp-or-cmx

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا