دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

آشنایی با کیستون شبکه

از رایج ترین انواع کانکتورها برای کابل های اترنت، کانکتورکیستون شبکه است. این مقاله از مجله شبکه ارغوان به بررسی کیستون شبکه می پردازیم. اصولا کابل ها برای اتصال دو یا چند دستگاه به یکدیگر بکار می روند اما بدون کانکتورها کارایی خاصی ندارند. برای اتصال کابل اترنت به یک دستگاه یا حتی یک کنسول بازی نیاز به نوع خاصی از کانکتور است.

حال سوال این است که کاربرد کیستون شبکه چیست؟ کانکتوری به نام کیستون شبکه یک راه حل برای اتصال کابل های مختلف اترنت به دستگاه است. انواع کیستون شبکه براحتی نصب می شوند و قیمت مناسبی دارند.

معمولا جنس این سخت افزارهای کوچک از پلاستیک است اما نوع فلزی نیز در بازار موجود می باشد. از معروفترین برندهای عرضه کننده این قطعات ساده در بازار ایران می توان از برندهای لگراند، نگزنس و اشنایدر نام برد.

تعاریفی از کیستون (Keystone) ، جک کیستون (Keystone Jack)

اساسا کیستون یک کانکتور است و کانکتورها به صورت نر و ماده موجود هستند. کانکتورهای نر یک دوشاخه دارای پین هستند اما کانکتور مادگی که معمولا جک نامیده می شود یک هادی مرکزی و سوراخی برای دریافت پین جامد نر را دارند. انواع مختلفی از جک های کیستون با توجه به ساختار و کاربرد آنها وجود دارد. برخی از رایج‌ترین نمونه‌های کانکتورهای ماده، پریزهای برق استاندارد و همچنین جک‌های تلفن و اترنت هستند.

جک کیستون نوعی اتصال دهنده تجهیزات است که در شکل های خاص عرضه می شوند. اصطلاح کیستون برای شناسایی این اشکال خاص جک ها بکار برده می شود. جک‌های کیستون در ظاهر شبیه پایه های دیواری هستند. انعطاف پذیری این جک ها همان چیزی است که به آنها مزیت می دهد. این کانکتور مادگی است که معمولاً در یک صفحه دیواری یا پچ پانل نصب می‌شود و به کانکتورنر منطبق به نام پلاگ کیستون متصل می‌شود.

انواع رایج جک کیستون شبکه در تصویر وجود دارد.

انواع جک کیستون

به طور کلی جک های کیستون را می توان به انواع رایج زیر تقسیم کرد:

  • جک کیستون شبکه Ethernet keystone jack
  • Coax keystone
  • Blank keystone
  • Banana keystone jack
  • RCA keystone
  • HDMI keystone jack

پرکاربرد ترین کیستون شبکه

انواع مختلفی از کیستون ها برای اتصال تجهیزات بکار می روند. در میان آن ها کیستون شبکه RJ-45 و کیستون تلفن Rj-11 در بازار بسیار معروف هستند.

معرفی کیستون شبکه RJ-45

برای اتصال یک کابل جفت تابیده در شبکه نمی توان از نوک کابل گرفت و آن را به داخل دستگاه وصل کرد نیاز به لوازم جانبی دارید که رابطی برای اتصال به دستگاه فراهم کند و آن لوازم جانبی اتصال دهنده، کانکتور یا همان کیستون شبکه RJ45 است. کیستون شبکه RJ45 مطابق با طرح سیم کشی ANSI/EIA/TIA T568A ساخته شده و برای اتصال سیم ها در یک الگوی خاص که با با رنگ تعریف شده است، استاندارد کرده اند.

از انواع پر کاربرد کیستون شبکه RJ45 در بازار با برندهای معروف ارائه می شود.

مشخصات کیستون شبکه RJ45

کیستون شبکه RJ45 یک دو شاخه نر است و برای قرار گرفتن در داخل جک طراحی شده است و برای اتصال به سوئیچ و روتر بکار می رود.

 در قسمت جلوی جک کیستون یک نوع پورت اترنت وجود دارد. در داخل این جک پین هایی از جنس میکرون یا طلا وجود دارد. دهانه جک های کیستون برای پذیرش شاخه های مدولار مختلف است که معمولاً RJ45 بدون محافظ یا محافظ هستند. نوعی که برای اتصال به کابل های اترنت مانند Cat5e، Cat6، Cat6A و بالاتر استفاده می شود.

پشت جک کیستون قسمتی دارد که شما با ابزاری به نام پانچدان سیم های کابل را در آن قرار می دهید و به این ترتیب کابل اترنت می تواند به یک دستگاه وصل می شود.

معرفی جک کیستون RJ-11

جک کیستون RJ-11 نصب و راه اندازی آسان بسیار آسانی دارد. نیاز به ابزار و لحیم کاری خاصی ندارد. یک گیره پلاستیکی کوچک در پشت و به شما امکان می‌دهد سیم‌ها را ببندید و آن‌ها را محکم در سوکت قرار دهید. این نوع از کیستون با نمودار سیم کشی ارائه می شود تا شما را در طول فرآیند راهنمایی کند. جک کیستون RJ-11 رنگ های مختلف مخابراتی را ارائه می دهد و یک سیم بلند و یک سیم کوتاه با رنگ خاص را میزبانی می کند. آن رنگ ها با یک اسلات مشخص مطابقت دارند. به قسمت درازتری از رنگ آمیزی که رنگ اصلی را نشان می دهد، توجه کنید.

از انواع پرکاربرد کیستون نوع RJ11 مناسب تلفن و مودم است.

مناسب تلفن، مودم و دستگاه های فکس هستند. جک کیستون بخش مهمی از شبکه یا مخابرات است که معمولا در صفحه دیواری کیستون، پچ پنل ها و جعبه های نصب سطحی نصب می شود. این یک رابط زن است که در انتقال داده ها استفاده می شود.

نکات مهم درخرید کیستون شبکه

هنگام خرید کیستون شبکه نکات زیر حائز اهمیت است:

انتخاب دسته مناسب کیستون شبکه

کیستون شبکه باید مطابق با کابل شبکه باشد زیرا اهمیت زیادی در عملکرد شبکه دارد. تطابق دسته بندی کابل شبکه با دسته بندی دوشاخه راحترین راه برای انتخاب است. این می تواند Cat5e، Cat6، Cat6A یا حتی Cat8 باشد.

کیستون شبکه با محافظ در بازار موجود است.

 

محافظ دار یا بدون محافظ

با توجه به محیطی که قرار است نصب صورت بگیرد از انواع کیستون شبکه شیلددار یا بدون شیلد استفاده می شود. محبوب ترین انتخاب در دسته بندی بدون محافظ قرار می گیرد. جنس پلاستیکی بدون محافظ مناسب انواع تأسیسات است. نوع پوشش دار برای مکانی که امکان تداخل الکترومغناطیسی وجود دارد کاربرد فراوانی دارد.

کیستون شبکه بدون محافظ برای انواع تاسیسات بدون تداخل الکترومغناطیسی مناسب است.

 

درجه بندی کیستون شبکه

جک کیستون در چند نوع طراحی می شوند که دو نوع 90 درجه و 180 درجه بسیار پرکاربرد هستند.. قسمت جلوی جک برای لوازم جانبی است و با قسمت پشت که برای انواع نصب موجود است فرق دارد. انتخاب بهترین زاویه کیستون شبکه به محل و اولویت بستگی دارد.

درجه بندی کیستون شبکه 90 و 180 برای اتصال به کابل و دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کیستون شبکه با زاویه 90 درجه در تصویر هویداست.

هنگامی که سیم‌ها با استفاده از ابزار پانچ‌دان قطع شدند و به پایان رسید، می‌توانید جک کیستون خود را به یکی از لوازم جانبی مختلف متصل کنید.

محل نصب جک کیستون شبکه

در مرحله آخر نصب جک کیستون شبکه است اما قبل از هر کاری لوازم جانبی کابل شبکه را انتخاب و محل ورود و خروج کابل را مشخص کرده و سپس نوع لوازم مورد نیاز را انتخاب و آماده کنید.

برخی از محبوب‌ترین کاربردهای جک‌های کیستون، وصل کردن آن‌ها به صفحه دیواری، پچ پنل ها و جعبه های صاف نصب هستند. جک های کیستون به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی به این لوازم جانبی متصل شوند. انواع لوازم جانبی قابل اتصال به جک کیستون شبکه عبارتند از:

 صفحات دیواری

صفحه دیواری یک وسیله جانبی عالی برای افزودن اتصالات اترنت به اتاق ها، اتاقک ها و ساختمان های مختلف است. نصب آن ها بر روی دیوار یا راه آهن ساده است و مقرون به صرفه هستند.

Patch Panels

پچ پنل ها برای متمرکز کردن شبکه شما در یک مکان عالی هستند. اینها اغلب در کمد سرور یا اتاق سرور دیده می شوند. معمولاً با 12 تا 48 پورت طراحی می شوند. لازم نیست از تمام پورت در یک صفحه دیواری استفاده کنید. شما در حال اتصال به جک کیستون هستید و سپس به پچ پنل متصل می شود.

جعبه های نصب روی سطوح

جعبه نصب سطح وسیله ای قابل حمل است که به راحتی روی دیوار یا اثاثیه نصب می شود. بسته به اندازه جعبه می تواند از 1 تا 2 جک کیستون را در خود جای دهد. آنها برای افزودن اتصالات اترنت اضافی عالی هستند.

حرف آخر

از اجزای کلیدی و از قطعات سخت افزاری پسیو در ساخت شبکه، کیستون ها هستند. انواع مختلف کیستون شبکه در بازار موجود است. از پر کاربرد ترین کیستون ها، کیستون شبکه و تلفن است. کیستون شبکه بسیار سبک، مقرون به صرفه و پرکاربرد است. محل نصب کیستون شبکه و توجه به دسته مناسب، نوع محافظ و درجه بندی کیستون ها بسیار اهمیت دارد.

منبع: https://www.vcelink.com/blogs/focus/everything-you-need-to-know-about-keystone-jack

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا