دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

چگونه کابل شبکه اصلی را از کابل شبکه تقلبی تشخیص دهیم؟

اساسا کابل شبکه اصلی، کابلی است که در ساخت آن تمامی استانداردهای صنعتی رعایت شود. شناسایی کابل شبکه اصلی از کابل شبکه تقلبی معضلی است که در هنگام انتخاب و خرید کابل و راه اندازی شبکه گریبان گیر کاربران می شود.

این مقاله از مجله شبکه ارغوان اطلاعات ارزشمندی از تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی را گردآوری کرده است. هرچند که بهترین راه برای جلوگیری از ضررهای جبران ناپذیر این است که کابل شبکه را از شرکت های معتبر و سازنده کابل تهیه کنید.

کابل ها تجهیزات حیاتی در شبکه

علیرغم اینکه کابل ها از تجهیزات زیر ساخت در شبکه ها محسوب می شوند و در راه اندازی و اتصال دستگاه های یک شبکه نقش دارند اما در اکثر مواقع مورد توجه نیستند. کابل ها دستگاه ها را به هم متصل کرده و انتقال اطلاعات و نیروی برق را امکان پذیر می کنند.

برای مثال این کابل های اترنت ساده در ادارات هستند که کامپیوتر ها را آنلاین نگاه می دارند و یا کابل های برقی که برای اجرای تجهیزات بیمارستانی بکارگرفته می شود. مودم ها و روترها با کابل به شبکه متصل می شوند، به تبلت ها و تلفن های همراه کمک می کنند که به صورت بی سیم کار کنند. در نتیجه کابل ها بسیار مهم است.

کابل شبکه اصلی یا قیمت ارزان، انتخاب با شماست!

وقتی قیمت کابل شبکه ارزان باشد زنگ خطری است که نباید آن را نادیده گرفت. اولا کابل شبکه تقلبی با استانداردهای صنعتی تطابق ندارد و ثانیا استفاده از کابل شبکه تقلبی علاوه بر اینکه به خودشان آسیب می زنند تجهیزاتی که به آن ها متصل هستند و نصابان بیچاره را نیز در خطر قرار می دهند. حال انتخاب با شماست کابل شبکه تقلبی با قیمت پایین و با این همه ضرر را می خواهید یا کابل شبکه اصلی که جدا از قیمت ایمن و کارآمد است؟ لذا در هنگام خرید کابل شبکه به قیمت آن توجه کنید!

اگر شما هم می خواهید در خرید کابل شبکه اصلی یا تقلبی متضرر نشوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. توصیه می شود راه کارهای ارائه شده را در شناسایی انواع کابل شبکه اصلی یا تقلبی به کار ببرید.

برای یافتن تفاوت کابل های شبکه اصلی و تقلبی بهترین راه مشاهده بصری کابل ها، لوگو و بسته بندی کابل ها است.

 

شناسایی کابل شبکه تقلبی

وقتی کابل شبکه تقلبی باشد یعنی استاندارد نیست. کابل شبکه تقلبی وقتی در شبکه اجرا می شود عملکرد ضعیف دارد اگر دچار آتش سوزی شود، یا در برابر تغییرات آب و هوایی یا فیزیکی قرار گیرد به راحتی از بین می رود. علاوه بر اینکه قیمت قابل قبول یا خیلی ارزانی دارد اما خطرات غیر قابل بازگشتی به شبکه وارد می کند. هرچند که گاهی اوقات کابل های شبکه تقلبی برای فریب دادن مشتریان با گارانتی های غیر معتبر ارائه می شود. برای شناسایی تفاوت کابل شبکه اصلی از تقلبی موارد زیر را بکار ببرید:

مشاهده لوگو کابل شبکه

به کاراکتر های چاپ شده روی بسته بندی پلاستیکی نگاه کرده و آن ها را بررسی کنید. برای مثال در بسته بندی کابل Cat 5 از 5 نوع خط بسیار شفاف، صاف و تا حد زیادی ناهموار استفاده شده است. کابل های تقلبی تایپوگرافی ضعیف تا نا مشخصی دارند و به شدت تو رفتگی دارند.

جنس مواد عایق که کابل شبکه اصلی را می پوشاند به راحتی ساییده یا خورده نمی شود.

کنترل فیزیکی و لمس کردن کابل

در روش بعدی کابل ها را با دست لمس کنید. برای مثال تفاوت بین مواد کابل شبکه CAT5 واقعی و کابل شبکه Cat 5e را با دست احساس کنید. بافت کابل واقعی نسبتاً نرم است، این عمدتا برای انطباق با نیازهای مختلف محیط شبکه است. به منظور کاهش هزینه ها، برخی از تولیدکنندگان غیرقانونی عناصر فلزی دیگری را در مس اضافه می کنند تا مقاومت سیم را بیشتر کنند، اما در هنگام استفاده آسان تر شکسته می شود.

کابل را با چاقو برش بزنید!

در این مرحله، به سادگی با استفاده از چاقو بخش کوچکی از روکش پلاستیکی را بردارید تا 4 جفت سیم هسته در معرض دید شما قرار گیرد. مشاهده می کنید که چهار جفت سیم Cat 5e رنگ سفید خالص دارند پس متوجه می شوید که کابل شبکه تقلبی است. رنگ کابل شبکه اصلی سفید خاکستری است. تقلبی ها معمولاً سفید خالص هستند یا شفاف نیستند.

نکته دیگر چگالی پیچ خوردگی 4 جفت سیم هسته است. کابل شبکه تقلبی چگالی بسیار کم و در جهت عقربه های ساعت پیچیده شده است. چگالی کابل شبکه اصلی زیاد و یا متوسط است و در جهت خلاف عقربه های ساعت هدایت شده است. ساخت کابل های شبکه تقلبی آسان تر و هزینه کمتری برای تولید دارند.

تست مقاومت در برابر آتش

برای اینکه مقاومت سیم خود را در برابر آتش بسنجید آن ها را در یک دمای بالای 35 الی 40 درجه قرار دهید. اگر لاستیک یک سیم به خوبی نرم شود آن کابل تقلبی است. کابل شبکه اصلی براحتی نرم نمی شود. چسب های خارجی که در سیم استفاده می شوند نیز تفاوت کابل شبکه اصلی با تقلبی را معلوم می کنند. چسب های استاندارد کابل ها ضد شعله و حریق هستند اما موارد جعلی شعله ندارند.

متداولترین راه شناسایی کابل شبکه اصلی از تقلبی جنس روکش کابل، نحوه بسته بندی و رنگ است.

متداولترین روش های شناسایی کابل شبکه اصلی و تقلبی

اولین راه در شناسایی کابل تقلبی توجه به مواد تشکیل دهنده یک کابل است. این یک را ه کلاهبرداری در فروش کابل هایی است که با استفاده از مواد استاندارد ساخته نمی شود و عملکرد بسیار ضعیفی دارند. کابل های شبکه اصلی از مس خالص ساخته می شوند که در هسته کابل قرار دارند. در هسته کابل های شبکه تقلبی به جای مس از یک فلز آلومینیومی یا فولادی با روکش مسی استفاده می شود. استفاده از آلومینیوم به جای مس یک راه حل برای کاهش هزینه در ساخت کابل است.

روش دوم برای اینکه مطمئن شوید که کابل شبکه اصلی است مقایسه کابل ها در علائم چاپ شده روی کابل است. این تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی که به عنوان یک کلاهبرداری نیز محسوب شده و برچسب های گواهینامه بر روی کابل ها جعل می شود.

اکثر کابل ها توسط شرکت اصلی بر اساس استانداردهای تعیین شده مورد آزمایش قرار می گیرند و سپس برای کابل های ساخته شده علائمی به عنوان گواهینامه صادر می شود. مکان هایی که کابل شبکه تقلبی ساخته می شود با تغییراتی جزئی علامت هایی مشابه روی کابل های خود چاپ می کنند. از طرفی چون این علائم یکسان نیستند و گواهینامه یکسانی را ندارند بهتر است علامت گواهینامه را با کابل شبکه اصلی مقایسه کرده و اطمینان حاصل کنید که دقیقا شبیه هم هستند.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید علامت سمت چپ نشان دهنده کابل شبکه اصلی است و علامت سمت چپ نشان از کابل شبکه تقلبی است.

برای شناسایی کابل شبکه اصلی با کابل شبکه تقلبی به چاپ هایی که روی کابل وجود دارد توجه کنید.

استفاده از کابل شبکه تقلبی ممنوع!

کابل شبکه اصلی بر اساس استاندارد طراحی می شوند تا احتمال خطرات فیزیکی یا خارجی را به صفر برسانند. وقتی کابلی تقلبی باشد حتی جان افرادی که با آن ها کار می کنند و نصب کننده گان در شبکه را نیز به خطر می اندازند.

اگر از کابل شبکه تقلبی استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟

عمدتا کلاهبرداران از سه روش غیر قانونی کابل های تقلبی را وارد بازار می کنند که باعث بروز مشکلاتی می شود که به طور خلاصه به بررسی آن ها می پردازیم.

نوع عایق

اولین مشکلاتی که به وضوح توسط کاربران مشاهده می شود عملکرد ضعیف دستگاه ها در شبکه است. کابل های تقلبی از مواد اولیه بی کیفیت و ضعیفی ساخته شده اند که نمی توانند سیگنال ها را انتقال بدهند و سرعت شبکه را پایین می آورند. از طرفی مواد عایق که برای روکش کابل شبکه استفاده می شود قادر نیست سیگنال را حفظ و تداخلات خارجی را مسدود کند. این نقص عملکرد کابل شبکه باعث بروز مشکلات بعدی می شود.

طیف رنگ

یکی دیگر از خطرات مشاهده شده در کابل های تقلبی این است که در کارخانه ها پلاستیک کانکتورهای RJ 45 خراب را دوباره استفاده می کنند و به پلاستیک های جدید اضافه می کنند. این کار کیفیت پلاستیک جدید را کاهش داده و رنگ آن را زرد یا کدر می کند که می تواند در تشخیص کابل تقلبی کمک کند.

قطعا بکارگیری بیش از حد پلاستیک در این کابل باعث می شود که میزان مقاومت در برابر آتش کم کرده و به آسانی آتش بگیرند. استفاده از مواد نامرغوب در ساخت روکش کابل شبکه باعث برق گرفتگی اشخاص یا آتش سوزی کابل می شود.

عدم رعایت رتبه بندی درجه اشتعال

روکش کابل شبکه ها را از موادی ضعیفی انتخاب می کنند که رتبه بندی و درجه اشتعال CMP و CMR، یک استاندارد در کابل شبکه است، را رعایت نمی کنند. اگر در ساخت کابل از فلزات مرغوب استفاده نشود به سرعت گرم شده و آتش می گیرند و باعث آتش سوزی روکش کابل می شوند. حال اگر این کابل ها از کف یا دیوارها یا سقف عبور کنند، آتش براحتی در کل ساختمان منتشر می شود.

توصیه های پایانی

کابل شبکه اصلی اهمیت زیادی در زیر ساخت های شبکه و فناوری اطلاعات دارد. برای اینکه از صدمات جبران ناپذیر به شبکه جلوگیری کنید و دچار صدمات مالی و جانی نشوید توصیه می شود که از سازنده گان معتبر و قانونی کابل تهیه کنید. به کیفیت، رنگ، برچسب روکش کابل شبکه توجه کنید. از خرید کابل های غیر قانونی و ارزان به شدت خودداری کنید. جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع کابل با کارشناسان فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان تماس بگیرید:  41902 – 021

منبع: https://www.sfcable.com/blog/how-find-out-ethernet-cables-authentic

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا