دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

اساسا یکی از اجزای پسیو در شبکه های کامپیوتر،کابل شبکه است. یعنی یک کابل شبکه دستگاه های موجود در شبکه ای از کامپیوتر ها، روترها، و سیستم های ذخیره سازی را بهم متصل می کند. علاوه بر اتصال دستگاه ها، کابل شبکه داده ها را انتقال می دهد.

اگر چه استفاده از تکنولوژی دستگاه های بی سیم در حال گسترش هست اما بازار خرید و فروش انواع کابل شبکه بسیار پر رونق است، به طوری که تشخیص انواع کابل شبکه اصلی و تقلبی بسیار مشکل و باعث سردرگمی خریداران شده است. استفاده از انواع کابل شبکه تقلبی، می تواند صدمات جبران ناپذیری به زیر ساخت شبکه ها وارد کند. وقتی دستگاه ها موجود در یک شبکه را با استفاده از کابل های اورجینال به هم وصل کنیم عملکرد دستگاه ها را در شبکه تضمین می کنیم.

اگر کابل شبکه مرغوب یا خوب نباشد در روند کسب و کار خلل ایجاد می کند، در نتیجه وقفه در کسب و کار باعث صدمات و خسارات مالی می شود. این مقاله از مجله شبکه ارغوان به معرفی کابل شبکه و انواع کابل شبکه می پردازد و با گردآوری دانش کوتاهی از کابل شبکه به عنوان راهنمای خرید انواع کابل شبکه توضیحاتی مفیدی را ارائه می دهد. این توضیحات می تواند خرید کابل شبکه مناسب و مقرون به صرفه را برای مشتریان آسانتر کند.

 

کابل شبکه اترنت یکی از کابل های مورد استفاده در یک شبکه کامپیوتری است.

کابل شبکه یا کابل اترنت مسئله این است؟

عدم شناخت انواع کابل شبکه باعث می شود که افراد در هنگام خرید انواع کابل شبکه دچار سردرگمی شوند، به عنوان مثال این سوال بسیاری از افراد در هنگام خرید کابل شبکه است که کابل اترنت با کابل شبکه چه فرقی دارد؟ چطور بدانیم کدام برای شبکه ما مناسب است؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که کابل اترنت نوعی کابل شبکه است که اولا در شبکه های محلی (LAN)، شبکه های شهری (MAN) و شبکه های گسترده در سطح جهانی (WAN) استفاده می شود و ثانیا کابل شبکه شامل کابل اترنت است که اتصال و ارتباط یک سیستم یا دستگاه را در داخل یک شبکه فراهم می کنند.

یک کابل اترنت معمولا از مس یا آلومینیوم ساخته می شود و نوعی از کابل شبکه است که معمولاً برای اتصال روتر یا مودم وای‌فای به پورت ورودی اینترنت استفاده می‌شوند. همچنین ممکن است برای سیم کشی تلویزیون ها، رایانه ها و سایر دستگاه ها برای اتصال آنها به اینترنت یا یک شبکه محلی استفاده شود. کابل های اترنت با پورت های ترکیبی به سیستم ها اجازه می دهند که با بالاترین سرعت یعنی 10، 100، 1000 یا 10000 مگابیت بر ثانیه کار کنند.

اساسا در اتصال دستگاه های یک شبکه کابل های متفاوتی بکار گرفته می شود، که با توجه به نیازهای مختلف شبکه انتخاب می شوند برای مثال کابل های Cross over Ethernet، جفت پیچ خورده، کواکسیال و فیبر نوری که در ادامه انواع کابل شبکه را معرفی و توضیح می دهیم.

انواع کابل شبکه

اطلاعات از طریق کابل شبکه، از یک دستگاه در شبکه به دستگاه دیگر منتقل می شود. انواع شبکه بر اساس نیازهای مختلف ما انتخاب می شوند. در واقع کابل شبکه بر اساس اندازه شبکه، نوع و توپولوژی شبکه به صورت زیر تقسیم بندی می شوند. کابل های شبکه دارای پیکربندی های متفاوتی هستند که عمدتا از سه نوع اصلی؛ کابل کواکسیال، کابل جفت بهم تابیده و کابل فیبر نوری استفاده می شود.

از انواع کابل شبکه می توان به کابل کواکسیال اشاره کرد. این کابل ها دارای عایق چند لایه هستند که تداخلات خارجی و داخلی را کنترل می کند.

کابل شبکه کواکسیال

وظیفه اصلی یک کابل کواکسیال حمل سیگنالهای الکتریکی با فرکانس بالا است. از یک هادی یا رسانای مسی در وسط کابل استفاده شده است که توسط پوششی از جنس پی وی سی یا تفلون احاطه شده تا در برابر جریان دی الکتریک حفاظت شود. سپس همین لایه با یک توری مسی بافته شده احاطه می شود و این توری فلزی که رسانای جریان است به دور عایق دی الکتریکی پیچیده می شود.

در نهایت تمام این کابل شبکه با یک غلاف پلاستیکی یا از جنس پی وی سی پوشانده می شود تا در برابر آتش نیز محافظت شود. حداکثر سرعت انتقال داده از طریق این کابل 10 مگابیت بر ثانیه است. معمولا در سیستم های تلفن هایی مانند ویپ، تلویزیون کابلی، برق ساختمان و غیره استفاده می شود. حتی در نصب انواع دوربین مداربسته نیز از کابل کواکسیال RG59 استفاده می شود.

انواع کواکسیال

  • Hardline coaxial cable: این نوع کابل شبکه برای اتصال به خطوطی که به قدرت سیگنال بالا نیاز داریم بسیار مناسب است. از آنها در خطوط اینترنت و خطوط تلفن استفاده می شود.
  • RG-6 Coaxial Cable: این کابل کواکسیال عایق ضخیم تری دارد. برای اینترنت با پهنای باند بالا، سیگنال کیفیت بالا و تلویزیون های کابلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Tri-axial Cable: این کابل دارای سه محور است تا اولا پنهای باند بالاتر را ارائه دهد و ثانیا با یک لایه محافظ مسی توری از تداخلات الکترومغناطیسی خارجی و داخلی جلوگیری می کند. برای اتصال دوربین های مداربسته و تلویزیون های کابلی کاربرد دارد.
انواع کانکتورهای مورد استفاده در کابل های کواکسیال
  • BNC (Bayonet Neil Concelman),
  • N series Connectors,
  • F Type connectors,
  • SMA or Subminiature connector,
  • TNC (Threaded Neil Concelman)

برای خرید انواع کابل شبکه می توان به راهنمای انواع کابل شبکه که در مقاله شبکه ارغوان درج شده است مراجعه کنیم. انواع کابل شبکه می توان به کابل جفت بهم تابیده اشاره کرد که در تصویر مشخص شده است.

کابل های جفت بهم تابیده Twisted Pair Cable

کابل شبکه جفت پیچ خورده یک کابل با سیم مسی است. ابتدا دو سیم مسی با پوششی احاطه می شوند و سپس به دورهم می پیچند. ثانیا این نوع از کابل شبکه از تداخلات سیگنالی یا الکترو مغناطیسی جلوگیری و آن ها را کاهش می دهد. برای اتصال نیاز به کانکتورهای RJ 45 دارند.

از انواع کابل شبکه می توان به کابل های بهم پیچیده اشاره کرد که به صورت جفتی بهم تابیده می شوند.

انواع کابل جفت بهم تابیده

  • Shielded Twisted Pair (STP) Cable: در این نوع کابل شبکه stp سیم ها توسط یک تور مسی یا شیلد فویلی پوشانده می شوند که این شیلد فویل یک لایه به سیم اضافه می کند تا در برابر تداخلات داخلی یا خارجی کابل محافظت شود. کابل های جفت بهم تابیده شده که به کابل شبکه شیلدار نیز معروف هستند،برای مسافت های طولانی و انتقال بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های جفت پیچ خورده برای اتصال برق در یک ساختمان نیز مناسب هستند.
  • Unshielded Twisted Pair (UTP) Cable: نوع دیگر کابل شبکه utp که یکی از پرکاربردترین انواع کابل شبکه است که در حال حاضر در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیردو از دو سیم مسی تشکیل شده اند که اولا عایق شده و ثانیا به دور یکدیگر پیچیده شده اند. این پیچش سیم ها تداخلات ایجاد شده را کنترل می کنند
  • طبقه بندی کابل های UTP 

Category

Bandwidth پهنای باندSpeed سرعتUse کاربرد

1

1.4 MHz

1 Mbps

Telephone wireسیم تلفن

2

4 MHz

4 Mbps

Transmission Linesخطوط انتقال

3

16 MHz

16 Mbps

10BaseT Ethernet

4

20 MHz

20 Mbps

 Token Ring

5

100 MHz

100 Mbps

100BaseT Ethernet

5

100 MHz

1 Gbps

Gigabit Ethernet

5e

100 MHz

1 Gbps

Gigabit Ethernet

6

250 MHz

10 Gbps

Gigabit Ethernet

7

600 MHz

10 Gbps

Gigabit Ethernet

7a

1 GHz

Up to 10 Gbps

Gigabit Ethernet

8

2 GHz

25 Gbps to up to 40 Gbps

Datacenter دیتا سنتر

کابل های فیبر نوری

در واقع یک کابل فیبر نوری در داخل ساختار خود تارهای بسیار ظریفی از جنس شیشه دارد که توسط چند لایه روکش از جنس تفلون یا پی وی سی احاطه می شود. داده ها در کابل های فیبر نوری به شکل سیگنال های نور انتقال می یابند و مشکل تداخل سیگنال ندارند و در نهایت برای انتقال سیگنال در مسافت های بسیار طولانی کاربرد دارند. به دلیل اینکه از انواع کابل شبکه اترنت 10BaseF، 100BaseFX، 100BaseBX، 100BaseSX، 1000BaseFx، 1000BaseSX و 1000BaseBx استفاده می کنند می توانند اطلاعات را با سرعت بسیار بالایی انتقال دهند.

 

کابل شبکه فیبر نوری از انواع کابل شبکه است که در ساختار خود از رشته های بسیار ظریفی از شیشه استفاده شده است و برای مسافت های طولانی بسیار مناسب است.

انواع کابل فیبر نوری

  • SMF (Single-mode fiber): این نوع از کابل فیبر نوری یک حالت واحد دارد یعنی از یک پرتو نور برای انتقال داده برای مسافت های طولانی استفاده می کند.
  • MMF (Multi-mode Fiber): کابل فیبر نوری چند حالته از چندین پرتو نور برای انتقال داده استفاده می کند و قیمت نسبتا ارزانی دارد.
انواع کانکتور فیبر نوری

عمدتاً از این چهار کانکتور با کابل فیبر نوری استفاده می شود:

  • ST (Straight-tip) Connector
  • FC (Fiber Channel) Connector
  • SC (Subscriber) Connector
  • LC (Lucent) Connector

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

کابل های اترنت از یک یا چند کابل استاندارد صنعتی از جمله رده بندی cat 5 و cat6 حمایت می کنند. در خرید کابل شبکه اصلی و تقلبی بهتر است به این نکته توجه شود که کابل اترنت در بکارگیری در مسافت های طولانی محدودیت فاصله دارد. کابل های درازتر بر عملکرد انتقال سیگنال تاثیر منفی دارد. حداکثر طول کابل cat5 100 متر و cat6 تا بیش از 200 متر است. در هنگام خرید کابل شبکه اترنت عوامل زیر بررسی شود:

  • طول کابل: تا 100 فوت به راحتی می توان یک شبکه بزرگ سیمی را ایجاد کرد.
  • سرعت: نسخه های رده بندی کابل هایcat در هنگام خرید اهمیت دارد. برای مثال cat5 کمترین سرعت و cat8 بالاترین سرعت را در این رده بندی ها دارند.
  • تعداد کابل: بسته های چندگانه در بازار موجود است که برای خریدار مقرون به صرفه است.

حال اگر قصد خرید کابل اترنت به صورت فله ای دارید پارامترهای خاصی وجود دارد که در ادامه مقاله کابل شبکه، به آن ها می پردازیم.

جنس کابل و خلوص

خلوص مس در کابل های واقعی رده بندی cat6a/ cat6/cat5e صد در صد است. بعضی از تولیدکنندگان کابل های فولادی یا آلومینیومی و کابل های با خلوص پایین مس را را با قیمت ارزان به بازار عرضه می کنند. این کابل های ارزان بر کیفیت عملکرد و سرعت شبکه شما تاثیر می گذارد. یک راه شناسایی یک کابل شبکه اورجینال و اصلی مشاهده نحوه عملکرد شبکه است، یعنی اگر شبکه خوب کار کند یعنی کابل شبکه شما اصلی است.

کیفیت کابل و رعایت استاندارد

گاهی اوقات اتصالات RJ 45 در آزمایشات کیفیت رد می شوند و از رده خارج به صورت گلوله تبدیل می شوند. سپس روی این اتصالات تغییراتی می دهند یعنی آن ها را با پلاستیک ترکیب کرده و به صورت جدیدی عرضه می کنند. این کار غیر قانونی نیست اما استفاده از آن و یا ادغام با پلاستیک های بازیابی شده بر عملکرد تاثیر منفی دارد. برای تشخیص بهتر است در هنگام استفاده به رنگ زرد توجه کنید که نشان دهنده این نوع پلاستیک باکیفیت پایین است.

نکته کلیدی دیگر در تشخیص کابل شبکه اصلی و تقلبی این است که بدانید، گاهی اوقات از روکشی از مس یا آلومینیوم یا طلا بر روی فلز استفاده می کنند که بعد از مدتی ساییده می شود است و خیلی سریع از بین می رود.

آخرین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است در هنگام خرید کابل های شبکه به صورت فله ای تمام کابل ها باید استانداردهای ضد حریق را داشته باشند و مواد پوششی کابل ها باید جنس استاندارد در عایق بندی داشته باشد.

خرید بهترین کابل شبکه

مطمئنا برای خرید یک کابل شبکه بهتر است از یک شرکت قابل اعتماد و یا یک نمایندگی معتبر خرید خود را انجام دهید، زیرا اولا کابل شبکه تقلبی نباشد ثانیا از استاندارد بودن کابل شبکه خود مطمئن می شوید. در هنگام خرید انواع کابل شبکه به جعبه محصول که نشاندهنده منبع واقعی فروش است توجه کنید. همچنین از فروشنده درخواست کنید که گواهی استاندارد کابل شبکه را ارائه دهد. این گواهی ها در خرید و شناسایی کابل شبکه اصلی به شما کمک می کند. فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان علاوه بر عرضه بهترین و با کیفیت ترین کابل های شبکه بعنوان مثال لگراند خدمات خرید حضوری را فراهم می کنند. همچنین ارسال سفارشات آنلاین نیز با شماره تماس 02141902 امکان پذیر است.

جمع بندی مبحث کابل شبکه

کابل شبکه طلاعات را از یک دستگاه شبکه به دستگاه دیگر انتقال می دهد. برای این منظور برای اتصال سخت افزارها و انتقال داده ها در یک شبکه به انواع کابل شبکه احتیاج داریم.اما همانطور که اشاره شد، انتخاب بهترین کابل در عمل بسیار کار سختی است. در واقع این مقاله مانند یک راهنمای خرید انواع کابل شبکه با معرفی سه نوع عمده کابل های شبکه، راه حلی عالی برای نحوه انتخاب و خرید بهترین کابل شبکه را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد. همچنین به بررسی انواع کابل ها پرداخته و توضیحاتی پیرامون تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی را ارائه می دهد. در پایان مقاله خواهید دانست که کدام کابل شبکه برای عملکرد شبکه خانگی یا اداری شما مناسب است.

منبع: https://www.geeksforgeeks.org/types-of-ethernet-cable

/https://www.inceptionnet.com/it-solutions/the-advantages-of-network-cabling-services-for-your-business/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا