دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیو

تفاوت سوئیچ با هاب، مودم و روتر

در این مقاله قصد داریم به تفاوت میان سوئیچ های شبکه با هاب، مودم و روترها بپردازیم. ابتدا تعریف کلی از این سه دستگاه مهم در اتصال شبکه های کامپیوتری می پردازیم، سپس به تفاوت میان آنها و کاربردشان در انواع شبکه های کامپیوتری اشاره می شود. با ما همراه باشید.

مدل مرجع OSI

قبل از شروع بحث درباره تفاوت سوئیچ ها با هاب، روتر و مودم ها ابتدا باید مدل مرجع OSI یا مدل مرجع باز سیستم ها را درک کنیم. مدل مرجع OSI چارچوبی است که در ابتدا در سال 1984 توسط ISO (سازمان بین المللی استاندارد) تدوین شد و اساساً نحوه انتقال اطلاعات از طریق یک شبکه را کنترل می کند. از آنجا که مودم ها، روترها و سوئیچ ها دستگاه های شبکه هستند، تحت مدل مرجع OSI قرار می گیرند. به همین دلیل است که روتر ساخته شده توسط Cisco با سوئیچ Net-gear کار می کند و سوئیچ Net-gear با نقطه دسترسی Wi-Fi ساخته شده توسط TP-Link کار می کنند. در مجموع 7 لایه در مدل مرجع OSI وجود دارد. در زیر مروری است بر اینکه هر لایه چگونه نامیده می شود و چه نوع داده ای در لایه حمل می شود.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ های شبکه نوعی سخت افزار هستند که از سوئیچ بسته برای دریافت و ارسال داده ها به مقصد مورد نظر خود در شبکه استفاده می کند. در اصل، سوئیچ یک نسخه کارآمدتر و هوشمندتر از یک هاب است. بر خلاف روتر که قادر به ایجاد و مسیریابی بین چندین شبکه TCP/IP است، سوئیچ دستگاهی است که فقط برای تسهیل ارتباطات برای دستگاه های یک شبکه طراحی شده است.

در مدل مرجع OSI، سوئیچ یک دستگاه لایه 2 در نظر گرفته می شود. سوئیچ ها عموماً به ارسال فریم ها در داخل شبکه کمک می کنند. با این حال، معرفی اخیر سوئیچ های سازمانی جدید خطوط را از نظر مکان دستگاه ها در مدل مرجع OSI مبهم کرده است. دلیل این امر این است که بسیاری از سوئیچ های جدیدتر سوئیچ نامیده می شوند، با این حال، آنها در لایه های 2 تا 7 از جمله قابلیت هایی مانند مسیریابی، تعویض وب، تغییر کوکی و غیره قابلیت دارند.

خرید سوئیچ سیسکومودم چیست؟

مودم راه کوتاه گفتن “تعدیل کننده، تعدیل کننده” است. هدف اصلی مودم هنگام استفاده در محیط شبکه خانگی ایجاد ارتباط بین اتصال اینترنت خانگی و ISP شما است. حالا ممکن است بپرسید چرا این کار ضروری است؟

خوب، دلیل نیاز ما به مودم این است که برخلاف روتر یا سوئیچ، انواع مختلف مودم ها می توانند داده ها را در مورد انواع مختلف اتصالات فیزیکی منتقل و دریافت کنند. به عنوان مثال، یک مودم DSL قادر به انتقال داده ها از طریق یک خط تلفن استاندارد مسی، یک مودم کابلی قادر به انتقال داده ها از طریق یک خط کابل کواکس، یک مودم فیبر قادر به انتقال داده ها از طریق یک خط فیبر نوری است، یک مودم ماهواره ای قادر به انتقال داده ها از طریق اتصال ماهواره ای است، و خوب، شما اصل مطلب را دریافت می کنید.

هر نوع مودم قادر است داده ها را با استفاده از مجموعه ای از استانداردهای ارتباطی یا پروتکل هایی که برای پشتیبانی آنها طراحی شده است، بر روی یک نوع اتصال فیزیکی متفاوت منتقل کند.  در مدل مرجع OSI، مودم یک دستگاه لایه 1 در نظر گرفته می شود. مودم ها بیت هایی را منتقل می کنند که در اصل 0 و 1 هستند. این اساسی ترین شکل داده است.

صفحه خرید انواع مودم های اینترنتیروتر چیست؟

این دستگاه از بین سه دستگاه شبکه هوشمندترین دستگاه است. این برنامه برای درک، دستکاری و هدایت بسته های داده بر اساس آدرس IP آنها طراحی شده است. روترها به جای ارسال بسته های داده به دستگاه های دیگر در یک شبکه واحد، برای ارسال بسته های داده بین دو یا چند شبکه و همچنین ترافیک مستقیم بین آنها طراحی شده اند. این شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) را به هم متصل می کند و دارای یک جدول مسیریابی به روز رسانی پویا است که بر اساس آن در مورد مسیریابی بسته های داده تصمیم می گیرند. آنها معمولاً در دروازه ها قرار دارند و می توانند برای درک، هدایت و دستکاری ترافیک شبکه برنامه ریزی شوند.

بسیاری از روترهای مدرن طوری طراحی شده اند که قابلیت های سوئیچ و روتر هاب را در یک دستگاه واحد ادغام کنند. هنگامی که یک بسته داده دریافت می شود، آدرس IP را بررسی می کند و تعیین می کند که بسته برای شبکه خود بوده است یا خیر. اگر بله، بسته داده را دریافت می کند، و اگر نه، آن را به شبکه دیگری ارسال می کند. در حالی که یک مودم به سادگی بین شبکه خانگی و ISP شما ارتباط برقرار می کند، روتر به تسهیل ارتباطات بین شبکه خانگی شما و شبکه ISP کمک می کند. به همین دلیل است که آدرس IP رایانه شما در شبکه خانگی شما با آدرس IP عمومی که ISP شما به شما اختصاص داده است متفاوت است. بسته به کاربرد، اندازه روترها از دستگاههای پهن باند کوچک گرفته تا روترهای بی سیم صنعتی بزرگ است.

در مدل مرجع OSI، روتر یک دستگاه لایه 3 در نظر گرفته می شود. روترها بسته ها را ارسال می کنند و مهمتر از همه این قابلیت را دارند که داده ها را از طریق شبکه های مختلف منتقل کنند.  به طور معمول، روترهای خانگی همچنین دارای سوئیچ های داخلی هستند تا بتوانند چندین دستگاه را در یک شبکه متصل کنند. از سوی دیگر، روترهای تجاری یا سازمانی ممکن است این قابلیت را نداشته باشند و برای این منظور به یک سوئیچ جداگانه و مستقل نیاز دارند.

روتر

هاب چیست؟

هاب نوعی دستگاه است که معمولاً به عنوان نقطه اتصال دستگاه های مختلف در شبکه محلی (LAN) استفاده می شود. این کار با دریافت بسته هایی که به یکی از درگاه های متعدد آن می رسند، بسته ها را کپی می کند و به سایر پورت های خود ارسال می کند تا همه بخش های LAN بتوانند داده ها را ببینند. هنگامی که یک پورت در هاب پاسخ می دهد، همه پورت های دیگر نیز پاسخ را دریافت می کنند.

هاب هیچ امکانی برای تشخیص اینکه بسته داده باید به کدام پورت ارسال شود، ندارد. به این ترتیب، همه دستگاه های متصل پاسخ را دریافت می کنند و باید تعیین کنند که آیا باید آن را بپذیرند یا نه. در مقایسه با روترها و سوئیچ ها، هاب کم پیچیده ترین و کم هزینه ترین دستگاه است. در حالی که آنها اغلب به عنوان راهی سریع و آسان برای اتصال یک شبکه کوچک مورد استفاده قرار می گیرند، به طور فزاینده ای با سوئیچ های شبکه جایگزین می شوند.

دو نوع هاب وجود دارد – فعال و غیر فعال. هاب فعال یک تکرار کننده چند نقطه ای است که می تواند سیگنال ها را بازسازی کند، در حالی که یک هاب غیرفعال یک کانکتور است که سیم های دیگر سیستم ها را به هم متصل می کند. هاب بر روی لایه فیزیکی عمل می کند. در این بسته فیلترینگ در دسترس نیست. این دو نوع است: مرکز فعال، مرکز غیرفعال.

تفاوت سوئیچ و هاب چیست؟

هاب و سوئیچ هر دو دستگاه اتصال شبکه هستند. هاب در لایه فیزیکی کار می کند و وظیفه دارد سیگنال را به پورت منتقل کند تا در جایی که سیگنال دریافت شده است پاسخ دهد، در حالی که سوئیچ تنظیمات اتصال را بسته به نیاز فعال می کند.

تفاوت سوئیچ با هاب
تفاوت سوئیچ با هاب

در زیر تفاوت های مهم Hub و Switch آورده شده است.

#کلمه کلیدیهاب(hub)سوئیچ(switch)
1 

 

هدف، واقعگرایانه

هدف اصلی هاب انتقال سیگنال به پورت است تا در جایی که سیگنال دریافت شده است پاسخ دهد. 

سوئیچ تنظیم و خاتمه اتصال را بر اساس نیاز فعال می کند.

2لایههاب در لایه فیزیکی کار می کند.سوئیچ در Data Link Layer کار می کند.
3نوع انتقالهاب از انتقال نوع پخش استفاده می کند.سوئیچ از انتقال از نوع unicast، multicast و پخش استفاده می کند.
4پورتهاب می تواند حداکثر 4 پورت داشته باشد.سوئیچ می تواند 24 تا 28 پورت داشته باشد.
5دامنه برخوردهاب یک دامنه برخورد واحد دارد.در سوئیچ، هر پورت دامنه برخورد خود را دارد.
6فیلترینگ بستههاب فیلترینگ بسته را ارائه نمی دهد.سوئیچ فیلتر بسته را ارائه می دهد.
7حالت انتقالHub از حالت انتقال نیمه دوبلکس استفاده می کند.سوئیچ از حالت انتقال کامل دو طرفه استفاده می کند.

تفاوت بین سوئیچ و روتر چیست؟

روتر و سوئیچ هر دو دستگاه اتصال شبکه هستند. روتر در لایه شبکه کار می کند و می تواند کوتاهترین مسیر را برای یک بسته پیدا کند در حالی که سوئیچ دستگاه های مختلف را در شبکه متصل می کند. روتر دستگاه ها را در چندین شبکه متصل می کند.

تفاوت سوئیچ با روتر
تفاوت سوئیچ با روتر

در زیر تفاوت های مهم بین روتر و سوئیچ آمده است.

#کلمه کلیدیروتر(router)سوئیچ(switch)
1هدف، واقعگرایانههدف اصلی روتر اتصال شبکه های مختلف است.سوئیچ هدف اصلی اتصال دستگاه های مختلف در یک شبکه است.
2لایهروتر در لایه شبکه کار می کند.سوئیچ در Data Link Layer کار می کند.
3استفادهروتر در LAN و MAN استفاده می شود.سوئیچ فقط در LAN استفاده می شود.
4قالب دادهروتر داده ها را به صورت بسته ارسال می کند.سوئیچ داده ها را در قالب بسته ها و فریم ها ارسال می کند.
5نحوه انتقالروتر حالت انتقال دوبلکس را دنبال می کند.سوئیچ همچنین حالت انتقال دوبلکس را دنبال می کند.
6برخوردبرخورد کمتر در مورد روتر.در حالت دوبلکس کامل، هیچ برخوردی در سوئیچ نیز اتفاق نمی افتد.
7سازگاری با NATسازگار با NATبا NAT سازگار نیست.
8نوعنوع مسیریابی مسیریابی تطبیقی و غیر تطبیقی است.نوع سوئیچینگ، سوئیچینگ مدار، بسته و پیام است.

تفاوت بین مودم و سوئیچ چیست؟

اساساً هیچ ارتباطی بین مودم و سوئیچ وجود ندارد. هر دوی آنها برای اتصال به شبکه از روتر استفاده می کنند. اما برخی از دستگاهها دارای مکانیزم یکپارچه مودم ، سوئیچ و روتر با هم هستند.

سوئیچ در مقایسه با مودم دارای پورت های بیشتری است زیرا مورد نیاز نه تنها با کابل شبکه بلکه با چندین دستگاه نیز متصل می شود. در توپولوژی ستاره ، آدرس مک با هر سوئیچ که در دستگاه هایی مانند مودم یا روتر یافت نمی شود ، اختصاص داده می شود. امیدواریم بتوانیم به شما در درک تفاوت های اصلی مودم در مقابل روتر در مقابل سوئیچ کمک کنیم.

سخن پایانی:

خب در این مقاله به برخی از تفاوت های شایع بین مودم، روتر، سوئیچ و هاب پرداختیم. بله ، ممکن است تفاوتهای عملکردی کمی بین مودم ، روتر و سوئیچ وجود داشته باشد. اما در مجموع این دستگاهها برای ایجاد یک هدف یعنی ایجاد اتصال بین سایر تجهیزات شبکه  استفاده می شوند. امیدوارم مقاله برای شما مفید بوده باشد تا مفاهیم کلیدی در مورد تفاوت های کلیدی مودم و روتر در مقابل سوئیچ را بدست آورید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا