دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیو

بررسی اجمالی برد مودم در شبکه های خانگی و وای فای

عواملی زیادی بر برد مودم تاثیرمستقیم دارد. برد مودم و اتصالات Wi-Fi بی سیم، مکان مودم، نوع خانه و مساحت آن متغیر است. این مقاله از مجله شبکه ارغوان به عواملی که بر کیفیت کلی اتصال و برد مودم وای فای تاثیر می گذارد می پردازد. همچنین اندازه برد مودم های VDSL را بیان کرده و آن را با برد مودم ADSL مقایسه می کند.

معرفی اجمالی مودم

مودم یک دستگاه ترکیبی بی نظیر است که بسته‌های داده‌های اینترنتی را از طریق مودم ترجمه می‌کند و آن را به‌صورت بی‌سیم از طریق روتر به دستگاه‌های خانه شما ارسال می‌کند. همچنین می تواند ایمیل، متن، فیلم یا عکس را با اینترنت ارسال کند.

مودم ها از فناوری های DSL که شامل فناوری های ADSL و VDSL هستند پشتیبانی می کنند. هدف مشترک مودم های VDSL و ADSL و DSL دسترسی به اینترنت برای دستگاه ها در یک شبکه است. هر دو مودم دارای ویژگی هایی هستند که آنها را متمایز می کند که بستگی به نوع خدمات شما دارد. برای مثال اگر سرویس VDSL دارید باید از مودم سازگار VDSL استفاده کنید تا به سرعت اینترنت بهینه برسید.
عوامل بسیار زیادی بر پوشش دهی مودم ها در شبکه های وای فای و شبکه های خانگی تاثیر می گذارند که در ادامه به این عوامل می پردازیم.

برد مودم در یک شبکه Wi-Fi

عوامل زیادی می توانند بر مسافتی که سیگنال Wi-Fi شما به آن می رسد تأثیر بگذارد. بسیار مهم است که مودم وای فای خود را به درستی تنظیم کنید تا هم بتواند سیگنال را قوی تر و هم مشکلات اتصال را در خانه یا مکان مورد نظر کاهش و برطرف کند. بسیاری از مردم تنها به دلیل موقعیت مکانی روتر خود مانع دسترسی خود به Wi-Fi در خانه خود می شوند.
محدوده سیگنال Wi-Fi هر مودم از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است. عواملی که محدوده وای فای روتر شما را تعیین می کند عبارتند از:

  • پروتکل 802.11 خاصی که اجرا می کند
  • قدرت فرستنده دستگاه آن
  • ماهیت انسدادهای فیزیکی و/یا تداخل رادیویی در محیط اطراف
  • محاسبه فاصله دستگاه از مودم یا روتر
  • مواد سازنده و ضخامت دیوارهای خانه
  • آب و هوا

برد مودم وای فای به عوامل مختلفی بستگی دارد این شرایط در همه خانه ها یکسان نیست.

برد مودم وای فای بستگی به عواملی نظیر پروتکل 802.11 دارد.

برد مودم وای فای چقدر است؟

مودم وای فای برای ارسال و دریافت اینترنت بین دستگاه ها به فرکانس رادیویی بی سیم متکی است و بر کیفیت سیگنال ها اثر می گذارد. استانداردهای وایرلس بر دامنه و قدرت سیگنال بی سیم تاثیر مستقیم دارد. در مودم های 802.11g برد داخلی 125 فوت است و 802.11n دارای برد 235 فوت است.

پروتکل مودم های جدیدتر 80211n و 802.11ac هستندکه در هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می کنند، آنها به طور مشابهی از نظر دسترسی متفاوت هستند. فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت بیشتری را عرضه کند، اما پوشش کمتری دارد و به راحتی تحت تأثیر موانع قرار می گیرد.
فرکانس 2.4 گیگاهرتز محدوده بهتری دارد اما سرعت کمتری دارد که در مقایسه با فرکانس 5 گیگاهرتز به راحتی تحت تأثیر هر گونه تداخل رادیویی قرار می گیرد.

نقش مکان در برد مودم وای فای

آنتن دهی و برد مودم بستگی به مکانی دارد که مودم در آن جایگاه قرارگرفته است. مکان صحیح مودم بهتر است در فضای باز و در ارتفاع قرار بگیرد. مودم ها نباید روی زمین، در داخل کابینت ها یا زیر زمین یا پشت اشیاء قرار گیرند. بهتر است مودم ها را از تجهیزات برقی و اشیاء فلزی یا لوازم خانگی دور کرد. برد مودم بی سیم به طور ایده آل حدود 36 متر (120 فوت) در داخل خانه و 90 متر (300 فوت) در فضای باز است. سیگنال‌های وای‌فای معمولاً به 150 فوت یا بیش از 45 متر برای فرکانس 2.4 گیگاهرتز می‌رسند. با استفاده از فرکانس 5 گیگاهرتز، حدود 50 فوت یا حدود 15 متر فاصله دارد.

برد مودم های ADSL در مقایسه با برد مودم VDSL بیشتر است.

مقایسه برد مودم ADSL با برد مودم VDSL

عمدتا تفاوت های دو فناوری ADSL و VDSL به سرعت، هزینه، دسترسی و نوع سینگال مربوط است. یکی از عوامل مهم مرتبط با برد مودم های ADSL و VDSL افزایش فاصله بین کاربران و مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی است، بدین معنی که هرچه فاصله کاربران بیشتر باشد سیگنال های دریافتی ضعیف و سرعت اینترنت کاهش می یابد. قدرت سیگنال ADSL بیشتر است و در شبکه های خانگی بیشتر استفاده گردد.

با وجود اینکه سرعت مودم های VDSL نسبت به ADSL بیشتر است و به 40 مگابیت بر ثانیه می رسد، اما دسترسی کاربران به VDSL محدودتر است در نتیجه کاربران بیشتر از مودم های ADSL استفاده می کنند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت ADSL محدوده بسیار گسترده تری را پوشش می دهند. برد مودم با فناوری ADSL مسافت بیشتری را نسبت به VDSL پوشش می دهد، برد مودم ADSL می تواند 18000 فوت را پوشش دهد در حالی که برد مودم VDSL تا 4500 فوت را کاور می کند.

به اختصار

پوشش دهی و برد مودم ها به عوامل مختلفی بستگی دارند. بطور کلی مکان قرارگرفتن مودم در برد مودم نقش بسیار مهمی دارد. برد مودم در شبکه های وای فای تحت عواملی نظیر دیوارها، محیط اطراف و امواج رادیویی قرار دارند. پوشش و برد مودم های VDSL بر خلاف سرعت بالایی که دارند کمتر از برد مودم ADSL است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا