دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
آموزش مفاهیم شبکهنرم افزار

راهنمای کنترل مصرف اینترنت کاربران شبکه

برای مصرف اینترنت واحد اندازه گیری داده ها در کیلوبایت (KB)، مگابایت (MB) و گیگابایت (GB) تعریف می شود. مقدار داده های منتقل شده از طریق کامپیوترهای شخصی و شبکه اینترنت برای یک دوره محاسبه می شود. مقاله پیش رو ضمن معرفی کوتاهی بر مصرف اینترنت با توضیحاتی چند، سعی دارد که مدیریت میزان مصرف اینترنت برای شبکه کاربران را مورد بررسی قرار بدهد.

اینترنت بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما در برقراری ارتباط با سراسر جهان است. کسب اطلاعات نیازمند صرف مقادیری از مصرف داده ها است. با بکارگیری از سیستم جهانی اینترنت دسترسی به منابع اطلاعاتی در سراسر جهان امکان پذیر می شود. اینترنت برای دست یابی به منابع داده های تبادل شده از طریق شبکه های خصوصی و عمومی، مشاغل، آموزشی و دولتی مصرف می شود. همچنین مرور وب سایت ها، چک کردن ایمیل، دانلود و آپلود فایل ها، پخش صوتی و تصویری نیز منجرب به مصرف اینترنت در هر دستگاه می شود. مقدار داده هایی منتقل شده از فعالیت های آنلاین، یک دوره مصرف اینترنت نام دارد.

پیشنهاد مطالعه : انواع نرم افزارهای شبکه برای نظارت بر عملکرد شبکه

میزان مصرف اینترنت کاربران شبکه

هر دستگاه سیمی یا بی سیم، تلفن های همراه هوشمند که به شبکه اینترنت متصل می شود از تبادل داده ها استفاده کرده و مصرف اینترنت را ثبت می کند. کاربران شبکه برای استفاده از داده ها هزینه ای را پرداخت می کنند. داده های اینترنتی با اتصال به شبکه برای مرور وب، چک کردن ایمیل ها، بازی ها، استفاده از شبکه های اجتماعی مصرف می شود.

خدمات اتصال به شبکه WI-FI برای یک قرارداد پهنای باند محاسبه و پرداخت می شود. برای اطلاع از میزان کارکرد می توان به حساب آنلاین در وب سایت ارائه دهنده وارد شده و میزان مصرف اینترنت کاربران شبکه را پیدا کرد. برای مثال شرکت خدمات شبکه ارغوان به طور میانگین 12 ساعت در روز از اینترنت استفاده می کند. با این وجود مقدار داده های اینترنتی به مقدار استفاده از اینترنت شبکه بستگی دارد. ارقام زیر ایده ای از هزینه های صرف شده برای خدمات خاص را بطور کلی در اختیار کاربر قرار می دهد.

  • پخش فیلم با کیفیت بالا (HD) (2 ساعت) 4.2 گیگابایت
  • پخش فیلم با شرایط استاندارد (SD) (2 ساعت)-1.9 گیگابایت
  • پخش خدمات تلویزیون آنلاین مانند Netflix (1 ساعت) 644 مگابایت
  • پخش ویدئو، مانند یوتیوب (1 ساعت) 429 مگابایت
  • بازی آنلاین (1 ساعت) 43 مگابایت
  • موسیقی آنلاین (1 آلبوم، 10 آهنگ) 80 مگابایت
  • دانلود یک عکس 5 مگابایت

موارد مصرف اینترنت کاربران از چه طریق است؟

اطلاع از نحوه عملکرد دستگاه برای به حداقل رساندن و کنترل مصرف اینترنت کاربران شبکه بسیار ضروری است. کاربران شبکه برای کنترل میزان اطلاعات باید بدانند که دستگاه ها چگونه از داده ها استفاده می کنند.

از موارد مصرف اینترنت کاربران شبکه می توان به مصرف اینترنت پست الکترونیک، خدمات صوتی، ویدئو کنفرانس های ویدئویی، فیلم های آنلاین و بازی، انتقال داده، به اشتراک گذاری فایل، پیام رسانی فوری، انجمن های اینترنتی، شبکه اجتماعی، خرید آنلاین و خدمات مالی اشاره کرد. ناگفته نماند برای کاهش هزینه داده بهتر است اطلاعات کافی از مصرف ماهانه داشته و همچنین بهتر است پس از استفاده از اینترنت WI FI خود را خاموش کنید.

با بررسی فضای ذخیره سازی خود برنامه ها را از آمازون یا Netflix تهیه و بدون نیاز به استفاده از داده یا WI-FI آن ها را تماشا کنید. مطمئن شوید که برنامه ها به صورت خود کار بازیابی و تجدید نمی شوند. برای مدیریت میزان مصرف اینترنت کاربران شبکه اندازه فایل را قبل از دانلود بررسی کنید. در ادامه، مقاله گوشه ای از عملکرد دستگاه ها در مصرف اینترنت را بررسی و راه کارهایی را برای کاهش مصرف اینترنت کاربران ارائه می دهد.

کامپیوترهای شخصی

یکی از موارد استفاده میزان داده، فعالیت هایی است که از طریق مرورگرهای وب (اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، سافاری، و غیره) صورت می گیرد. تبلیغات و کلیپ های صوتی و تصویری در وب سایت ها میزان مصرف داده را افزایش می دهد. دانلود اسناد و فایل های اطلاعاتی نیز از موارد دیگر مصرف دیتا است.

صوتی و تصویری

بیشترین مصرف اینترنت، دانلود و تماشای فیلم است. با انتخاب پخش و دانلود فیلم به صورت استاندارد (SD) می توانید در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید.

پست الکترونیک

ارسال ایمیل هایی که با عکس یا فیلم همراه است مصرف را افزایش می دهد. گرافیک  نیز بیشتر از متن، داده مصرف می کند.

کنسول ها و بازی

بازی های رایانه های شخصی که فیلم یا صوتی هستند، مقدار بیشتری از داده ها را مصرف می کنند. برای استفاده از کنسول بازی که شامل مرورگرهای وب هستند بهتر است مرورگر ها را بسته و غیرفعال کنید. برای مدیریت مصرف تماشای کارتون بهتر است پخش استاندارد به جای پخش با کیفیت بالا را انتخاب کنید.

چت تصویری

چت های ویدئویی نیز از موارد افزایش میزان مصرف داده است. برای مثال خدمات اسکایپ که ویدئویی را از یک دستگاه می گیرد و به دستگاه دیگر انتقال می دهد و کاربران می توانند همدیگر را ببینند. برای کاهش استفاده از داده اندازه و وضوح ویدئو را کاهش دهید.

تبلت ها و گوشی های هوشمند با استفاده از WI-FI خانگی

تبلت ها و گوشی های هوشمند هنگامی که به شبکه WI-FI خود متصل می شوند، مانند یک کامپیوتر شخصی از اینترنت استفاده می کنند. به روز رسانی سیستم عامل و برنامه های دانلود شده، تماشای ویدئو و گوش دادن به موسیقی، بازی، ایمیل، رسانه های اجتماعی، اشتراک گذاری عکس و فیلم و فایل ها از این جمله هستند.

برای کاهش مصرف اینترنت از این دستگاه ها، استفاده از داده ها را تنظیم و کنترل کنید. بروز رسانی سیستم عامل را به حالت بحرانی و امنیتی تغییر دهید. برنامه ها و به روز رسانی آن ها را محدود کرده و برای استفاده از رسانه های اجتماعی فرکانس ها را محدود کنید. فعالیت های همگام سازی را نیز محدود کرده و اطلاعات ضروری را مبادله کنید. تقویم ها و ایمیل ها و دفترچه های آدرس را با دستگاه های دیگر تنظیم کنید.

معرفی 5 نرم افزار کاربردی کنترل مصرف اینترنت کاربران

اشتیاق استفاده از اینترنت به قدری است که در عرض چند روز یک بسته اینترنت تمام می شود. لذا بهتر است با محدودیت هایی که اعمال می کنید بر استفاده از اینترنت خود نظارت داشته باشید. تنوع سایت ها در ارائه خدمات و وب سایت های سنگین باعث می شوند که دستگاه های متصل به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشند.

برای جلوگیری از محدویت های اعمال شده در استفاده از خدمات، استفاده از نرم افزارهای کنترل مصرف اینترنت بسیار کاربردی هستند. با استفاده از ابزار و نرم افزارهای کنترل مصرف اینترنت به راحتی بر پهنای باند سرور خود نظارت کنید. با توجه به بازار نرم افزارهای کنترل مصرف اینترنت باید گفت که بعضی از آن ها رایگان هستند. با توجه به نوع کسب و کار، دستگاه، کامپیوتر شخصی یا تلفن های هوشمند و تبلت ها، به چند نمونه از معروف ترین و کاربردی ترین آن ها اشاره می کنیم.

  1. NetBalancer
  2. Net Guard
  3. Bandwidth Monitor
  4. NetTraffic
  5. Network Usage View

1. NetBalancer

یکی از قدرتمند ترین ابزارهای کنترل ترافیک و مصرف اینترنت شبکه Netbalancer نام دارد. از طریق این ابزار به راحتی به نحوه فعالیت چندین آداپتور در شبکه، اجرای فرآیندهای شبکه و خدمات سیستم، نظارت مداوم داشته باشید. برای هر دو پروتکل IPv4 و IPv6 کارایی داشته و همزمان امکان بررسی و کنترل LAN اتصالات Wi Fi را فراهم می کند. به راحتی با این ابزار بر هر گونه فعالیتی از مرور اینترنت گرفته تا استفاده از ابزار دانلود منجر و ابزار دانلود سیستم های مشابه به فایلهای پر حجم نظارت کنید و به ترافیک کنترل کنید.

نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران net balancer
امکان میزان مصرف ترافیک و محدود کردن آن با NetBalancer عملی می شود. این ابزار با پشتیبانی محلی x64 برای مایکرو سافت ویندوز XP، 2003، ویستا، 7، طراحی شده است. با استفاده از نرم افزار کنترل مصرف اینترنت NetBalancer می توانید عملیات زیر ا انجام دهید:

  • دانلود یا آپلود فعالیتی که الویت است یا برای محدود ساختن بار گذاری، تنظیم می شود.
  • توانایی مدیریت اولویت و محدویت دسترسی برای هر آداپتور شبکه را به طور مجزا دارد.
  • قوانین مربوط به ترافیک در شبکه را به دقت تعیین می کند.
  • کامپیوترهای شبکه محلی را دسته بندی کرده و ترافیک شبکه را هماهنگ سازی می کند.
  • محدودیت های ترافیک جهانی را تنظیم می کند.
  • ترافیک شبکه را در سمت راست نوار تسک بار قابل مشاهده می کند.

نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران net balancer12. Net Guard

یکی دیگر از نرم افزارهای کنترل مصرف اینترنت شبکه نرم افزار Net Guard می باشد. این نرم افزار با ویژگی های جالب خود به صورت رایگان عرضه شده. وظیفه این ابزار نظارت کامل بر پهنای باند است. خاصیت ردیابی آن به کاربر کمک می کند که بر روی پهنای باند شبکه نظارت داشته باشد. برای شبکه جهانی محدودیت هایی را اعمال می کند. با ویژگی استفاده بیش از حد پهنای باند، هر برنامه ای را محدود می کند.

نرم افزار کنترل مصرف اینترنت کاربران شبکه net guardاین نرم افزار با صدور نمودارها، گزارشی را به کاربر ارائه می دهد. نمودارها میزان مصرف پهنای باند برای هر برنامه و سرویس را نشان می دهد. با کمک آن ها می توان مقدار مصرف پهنای باند را در یکماه پیش بینی کرد. قابلیت تست محاسبه سرعت شبکه را نیز دارد.

از ویژگی های بارز این نرم افزار اطلاع رسانی بدون محدودیت است. زمانی که پهنای باند مصرف می شود به کاربر کمک می کند تا در هزینه های استفاده بیش از حد مدیریت کند. در پایان باید گفت با پنجره قابل دسترس، زمان های واقعی استفاده از داده ها را نمایش می دهد.

3. Bandwidth Monitor

ابزار رایگان مانیتورینگ پهنای باند Bandwidth Monitor برای کاربران که هر روز از شبکه استفاده می کنند، ارائه شده است. سرعت شبکه را بررسی می کند. پهنای باند مورد استفاده را مانند ابزارهای بالا پیگیری می کند.

نرم افزار کنترل مصرف شبکه کاربران شبکه bandwidth-monitor نرم افزار مانیتور پهنای باند، فضای محدودی از سیستم را مورد استفاده قرار می دهد. از آداپتورهای چندگانه شبکه و اتصالات آن ها حمایت می کند. وارد پهنای باند مورد استفاده شده و آن را ردیابی می کند. دارای پنجره قابل مشاهده و باز که گزینه های سفارشی سازی شده را با توجه به نیازهای مشتری بسته بندی می کند.

برای مثال کاربر امکان مشاهده متن، اشکال و یا نمودارهایی برای نظارت بر هر عملکرد در شبکه را دارد. ویژگی جالب اطلاع رسانی قابل برنامه ریزی به کاربر اجازه می دهد تا چگونگی دریافت اعلان ها را پیکر بندی کند. برای مثال کاربر می تواند درخواست کند که اگر از بیش از 90% حد مجاز پهنای کل باند استفاده می کند اطلاع رسانی شود.

4. Net Traffic

یکی از ساده ترین و قدرتمند ترین ابزار نظارت بر مصرف اینترنت شبکه، نرم افزار Net Traffic است. این نرم افزار پهنای داده بر روی آداپتورهای چندگانه یا اتصالاتی نظیر LAN و WI FI را پیگیری و پشتیبانی می کند. پیگیری بر فعالیت های کاربران، برنامه ها و سرویس ها شامل عملکرد آن ها نمی شود. میزان مصرف پهنای گسترده باند مورد استفاده را صادر می کند.

نرم افزار کنترل مصرف اینترنت Net Traffic

در پنجره های آمار که به سبک گرافیکی ارائه می شوند، می توان جزئیات استفاده از پهنای باند و استفاده از داده ها را در بازده زمانی یک روز، ماه یا یک سال مشاهده کرد. نرم افزار Net traffic بسیار قابل تنظیم است. می توان زمان واقعی پنجره باز را برای نشان دادن جزئیات مهم هر عملکرد مانند نظارت بر پهنای باند تنظیم کرد. رنگ ها، مقیاس و نوع نمودار و موارد زیاد دیگری را می توان تغییر داد. همچنین آیکون نرم افزار منطقه اعلام فعالیت شبکه را مشخص می کند. هنگامی که مکان نمای موس روی آن قرار می گیرد، زمان آخرین دانلو و یا میزان بار گذاری را نشان می دهد.

5. Network Usage View

نرم افزار Network Usage View ناظر استفاده از شبکه بوده و نسبتا بر شبکه نظارت دارد. از آن جایی که نسخه های قدیمی ویندوز اطلاعات میزان استفاده از پهنای باند را جمع آوری نمی کند، این ابزار فقط در ویندوز 8 و آخرین نسخه ها عملی است. با وجود اینکه اطلاعات استفاده از پهنای باند را نمایش می دهد اما پنجره دسترسی و باز را ارائه نمی دهد.

نرم افزار کنترل مصرف اینترنت شبکه Network Usage Viewدر مقایسه با نرم افزارهای دیگر، نرم ابزار Network Usage View سریع تر و با یک مرورگر ورودی می توان به آن وارد شد. یک ناظر بی نظیر است، که اطلاعات کامل پهنای باند استفاده شده، از جمله برنامه ها و سرویس ها را مورد نظارت قرار می دهد.

قابلیت مشاهده هر گونه فعالیت در شبکه و ابزار مخرب، از مشخصات دیگر این نرم افزار است. هر کاربر و آداپتور ثبت شده در شبکه را نشان می دهد. همچنین کمک می کند کاربرانی که در یک محیط چند کاربره، بیش از حد از پهنای باند استفاده می کنند را دنبال کرد.  این ابزار اجازه می دهد که اطلاعات استفاده از پهنای باند به یک فایل CSV ارسال شود.

 

نکته پایانی

با پیشرفت فناوری تقریبا همه از اینترنت در کامپیوترهای شخصی و گوشی های هوشمند خود استفاده می کنند. با یک گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر شخصی می توان از هر کجا که هستید فیلم یا موسیقی مورد علاقه خود را تماشا و گوش دهید. اما این سرگرمی ها به راحتی مقدار داده های شما را استفاده می کنند. تبادل اطلاعات از طریق اتصال به اینترنت صورت می گیرد. برای اینکه هزینه بیش از حد پرداخت نشود، مصرف اینترنت خود را مدیریت کنید.

 منابع:

https://internationaldataspaces.org/data-usage-control-technologies/

https://www.hongkiat.com/blog/website-speed-and-performance-check-tools/

https://www.dnsstuff.com/bandwidth-monitor

https://www.mymobileworkers.com/blog/keep-control-mobile-workers-data-usage

https://www.cnet.com/home/internet/how-to-manage-your-home-internet-plans-data-cap/

https://www.techopedia.com/definition/2419/internet

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا