دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
پسیو

کابل indoor یا outdoor کدامیک در شبکه من کارایی دارد؟ تفاوت کابل indoor و outdoor چیست؟

جنس روکش کابل های شبکه یکی از اصلی ترین تفاوت کابلindoor و outdoor است. در این مقاله به طور دقیق به بررسی تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor پرداخته و با مقایسه کابل های indoor و outdoor توضیحاتی از کاربرد کابل شبکه indoor و outdoor ارائه می دهد. با معرفی کابل های فضای بازی که قابل نصب در زیر زمین هستند به سراغ کابل هایindoor و outdoor که درجه بندی دارند می رود. همچنین با بررسی دلایل استفاده از دسته بندی cat6 در کابل شبکه indoor و outdoor پرداخته و موارد استفاده آن ها را به صورت خاص بررسی می کند.

شرکت لگراند یکی از محبوبترین و با کیفیت ترین کابل شبکه را تولید و به بازار عرضه می کند. جهت خرید کابل شبکه لگراند کلیک کنید.

کابل شبکه Outdoor

اگرکابل در معرض عناصری نظیر نور خورشید، رطوبت، آب و هوا، تغییرات ناگهانی دما قرار گیرد، باید ازکابلی استفاده شودکه درجه و رتبه بندی داشته باشد. خواه کابل شبکه باشد یا کابل فیبر و غیره در هرصورت نسبت به عوامل محیطی از کابل های مناسب با همان محیط استفاده شود. در فضاهایی نظیر پارکینگ ها یا فضاهایی که سقف دار شده اند نیز باید از کابل های outdoor با درجه بندی متناسب با همان محیط استفاده شود. کابل شبکه outdoor برای محافظت در برابر رطوبت و آب دارای یک نوار ضد آب است. در صورت نفوذ آب این لایه از کابل محافظت می کند.

کابل شبکه داخلی که روکش نارنجی رنگ دارد و در غلاف زرد رنگی جندین کابل رنگارنگ را درخود جای داده است .

کابل شبکه Indoor

نصب کابل شبکه indoor درساختمان های مسکونی، اداری که در معرض عناصر بیرونی قرار ندارند، بسیار مناسب است. به سبب نوع سطح حفاظت، کابل های فضای باز هزینه بیشتری دارند. کابل های داخلی با نصب آسان و ارزانتر عرضه می شوند.

لزوما کابل ها برای استفاده از فضای باز ساخته نمی شوند. تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor به قرارگرفتن آن ها در فضای باز مربوط می شود. عدم توجه به این ساختار منجر به خرابی طولانی مدت در کابل می شود. برای جلوگیری از این خرابی باید به نکات زیر توجه شود:

  • استفاده از یک لوله یا یک کانال برای حفاظت از کابل cat5e /cat6 در شرایط خارجی به طوری که برای جلوگیری از تداخل الکتریکی از سایر منابع در زیر زمین دفن می شوند. سیمهای هدایت الکتریکی فردی داخل کابل در یک غلاف عایق از ترموپلاستی جامد یا PVC قرار می گیرند که ورود رطوبت را بلاک می کنند .و از سیم های هدایت شده محافظت می کنند.
  • برای صرفه جویی در هزینه و لوله ها بهتر است برخی از کابل های بیرونی رتبه بندی شده استفاده و آن ها را با نوار چسب ضد آب محافظت کنند.
  • کابل های درجه بندی شده برای مقاومت در برابر اشعه های گرما و اشعه ماوراء بنفش ساخته شده اند و پوشش های مقاوم در برابر UV آنها از مواد PE یا مواد PVC و مقاوم به UV ساخته شده اند.

کابل شبکه فضای خارجی با غلاف مشکی که داخل یک غلاف آبی رنگ محصور شده و دارای چندین جفت کابل پیچیده د رداخل است جفت های نارنجی سبز و آبی و قهوه ای

تفاوت کابل indoor و outdoor

تفاوت اصلی این دو کابل indoor و outdoor در پوشش خارجی آن هاست. روکشی که کابل outdoor را پوشانده است با توجه به تغییرات آب و هوایی و دما در فضای باز درجه بندی شده است. برای مثال کابل 6 cat قابلیت استفاده در هر دو فضا را دارد. در فضای باز با ویژگی درجه بندی نسبت به تغییرات دما در زیر زمین مقاوم است. کابل 6 cat همچنین نسبت به اشعه UV مقاوم است. بطور خلاصه باید گفت که کابل های شبکه 6 cat به دلیل پوشش قوی تری که دارند در برابر عناصر محیطی مقاوم و می توان آن را در زیر زمین هم نصب کرد. کابل های indoor برای مسافت های کوتاه مانند ساختمان های اداری و کارخانه ها طراحی شده اند. در مکان های مرطوب مسکونی می توان از کابل شبکه outdoor استفاده کرد. قیمت کابل های فضای داخلی ارزانتر است.

مقایسه کابل شبکه indoor و outdoor

لایه بیرونی کابل شبکه outdoor ضخیم تر از پوسته داخلی کابل است. یک لایه ضد آب PE نیز به آن اضافه شده است، تا در هنگام سیم کشی در برابرکشش و فشار مقاومت بیشتری داشته باشند و به هسته مسی آسیب وارد نکند. کابل شبکه outdoor باید در برابر نوسانات دما مقاوم باشد. اگر غلاف بیرونی کابل شبکه outdoor خوب نباشد به راحتی آسیب و نمی توانند در شبکه استفاده شوند. لازم به ذکر است هزینه در بکار گیری از کابل های خارجی بیشتر بوده و این میزان هزینه اغلب به اقدامات حفاظت صورت گرفته بستگی دارد.

کابل شبکه indoor در فواصل کوتاه از روی دیوار ساختمان عبور می کند و کمتر آسیب می بیند. به این نکته توجه شود که در هنگام کابل کشی شبکه داخلی از نیروی زیادی برای کشیدن سیم ها استفاده نشود، زیرا به هسته سیم ها آسیب می زند. فراموش نشود از پوسته خارجی کابل شبکه indoor مواظبت شود. بهتر است از ترانک برای ساختمان استفاده شود. کابل شبکه indoor در صنعت به کیفیت و پایداری اتصال توجه دارد.کابل شبکه indoor برای اتصالات کوتاه و در داخل ساختمان طراحی شده است. توصیه می شود که کابل شبکه indoor بهیچ عنوان درفضای بازی استفاده نشود. لازمه استفاده از این کابل ها در فضای باز این است که در زیر زمین مدفون شود.

منظور از کابل شبکه indoor رتبه بندی شده چیست؟

کابل های معمولی در برابر شرایط و تغییرات طبیعت مناسب و مقاوم نیستند.کابل رتبه بندی شده را در مواقعی استفاده می شود که باید کابل شبکه در بیرون نصب شود. کابل‌های داخلی معمولاً با روکش‌های PVC معمولی (پلی‌وینیل کلرید) ساخته می‌شوند که هیچ محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارند و روکش های آن ها شکننده است. به راحتی در زیر نور مستقیم خورشید ترک می خورند و با گذشت زمان تخریب شوند. کابل هایی در بازار موجود هستند که دارای درجه بندی هستند و کابل هایی که نیازی به کانال ندارند و مستقیما بدون هیچ لوله یا کانال در زیر زمین قرار می گیرند. طراحی آن ها بگونه است که این کابل ها نیازی به محافظت ندارند، زیرا دارای رتبه بندی و ویژگی هایی هستند که از عناصر خارجی محافظت می شوند.

از انواع کابل های رتبه بندی شده در برابر تغییرات آب و هوایی در فضای خارجی cat5 دارای محافظ فلزی و غلاف مشکی به همراه چهار جفت کابل بهم تابیده که همکی در داخل یک پوشش مشکی محصور شده اند

معرفی کابل های outdoor که قابل نصب در زیر زمین هستند

این کابل ها دارای جلد و پوششی از پی وی سی و بعنوان کابل outdoor مورد استفاده قرار می گیرند. این ویژگی باعث حفاظت داخلی کابل شده و در سیم کشی هایی خارجی بسیار کاربرد دارند. این پوشش مناسب رطوبت زیر خاک بوده و از آسیب رطوبت جلوگیری می کند. برخی از این کابل ها از یک پوشش مخصوص برای جلوگیری از جویده شدن توسط جوندگان استفاده می کنند. این کابل ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کابلی که دارای ژل ضد آب است ترک ها و شکاف های سیم های داخلی را پوشش می دهد. این ویژگی از نفوذ آب جلوگیری می کند.
  • نوع دوم دارای یک نوار ضد آب است که سیم کشی داخلی را پوشش می دهد. از کابل در برابر آب و رطوبت محافظت می کند.
  • نوع سوم معمولاً در کابل محافظ یافت می شود و سیمهای داخلی را با نواری از ماده شبیه به پلی استر محافظت می کند.

تفاوت کابل های رتبه بندی شده و کابل های قابل نصب در زیر زمین

میزان مقاومت در برابر عناصر طبیعت در کابل های رتبه بندی شده حائز اهمیت است. با توجه به میزان مقاومت، هر کابل رتبه بندی شده در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها با پوشش خاص در برابر نور خورشید مقاوم بوده و به راحتی شکسته یا در طول زمان تخریب نمی شوند. جنس این کابل ها از پوشش PE پلی اتیلن بوده و در برابر سرما تا 20 درجه سیلسیوس مقاوم است. نوع دیگر کابل که بطور مستقیم در داخل خاک قرار می گیرند بدون استفاده از کانال یا مجرای خاصی در داخل خاک مدفون می شوند. این کابل ها از مواد PE یا PVC و مواد مقاوم UV طراحی شده اند.

معرفی چند نوع از کابل های قابل نصب در زیر خاک

انواع مختلفی از این نوع کابل ها در بازار جهانی موجود است. در ادامه مقاله، چند مورد را به صورت اجمالی معرفی می کند.

  • کابل FTP آغشته به نوعی ژل برای محافظت بیشتر: برای محافظت در برابر نفوذ آب دارای یک پوشش مقاوم UV LPDE هستند. کابل های cat5e که به ژل آغشته شده اند برای محافظت بیشتر در برابر عناصر موجود در خاک مانند آب و رطوبت ارائه می شود.
  • کابل FTP محافظت شده: استفاده از نوار چسب مقاوم در برابر آب که رطوبت را جذب می کند. این کابل ها که توسط فویل آلومینیومی محافظت می شوند پوششی از جنس LSZH دارند. مقاوم در برابر اشعه خورشید و تغییرات دما هستند. کابل های cat5e و cat6 نیز در این موارد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل UTP آغشته به ژل: در فضای باز در برابر اشعه ماوراء بنفش علاوه بر اینکه دارای پوشش LSZH است دارای یک لایه بسته بندی شده و نوار پیچی اضافه که بطور مستقیم درخاک قرار می گیرد. ( معرفی کابل utp و مقایسه آن با کابل sftp )
  • کابل cat5e با ژل: علاوه بر 23 سیم هادی جامد AWG دارای پوشش LSZH در برابر اشعه ماورابنفش مقاوم است و آغشته به ژل و دارای بست بندی نواری برای قرارگرفتن در خاک است.

نوعی از کابل cat6 که مناسب نصب در زیر زمین و در فضای باز هست این کابل برای محافظت در برابر رطوبت به ماده ای ژل مانند آغشته شده است. باغلاف مشکی و داخل آن چهار زوج کابل تابیده به هم به رنگ های نارنجی سبز آبی و قهوه ای قراردارد

بکارگیری کابل Cat6 بعنوان یک کابل شبکه indoor

از آن جایی که کابل های Cat6 نسل پیشرفته تر از این سری هستند با قابلیت اتصال بهتر، مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود اینکه از این کابل ها در مکان های مسکونی استفاده می شود ولی در تاسیسات صنعتی یا تجاری بسیار متداول تر هستند.

بکارگیری Cat6 بعنوان یک کابل شبکه Outdoor

با توجه به پوشش کابل که در برابر تغییرات دما، رطوبت، اشعه ماوراء بنفش مقاوم است می توان از کابل Cat6 در فضای خارجی استفاده کرد. اما بهتراست که در زیر زمین نصب شود. زیرا میزان استحکام بیشتری دارد. این کابل ها در برابر اشعه خورشید مقاوم هستند. انتقال داده را با سرعت بالا ارائه می دهند. بین ساختمان ها و بین دستگاه های خارجی مانند خود پردازها تا ا گیگابیت اترنت را انتقال می دهد. برای برنامه های خط تلفن نیز قابل اجرا هستند. بکارگیری از نوار ضد آب نیز برای محافظت از کابل cat 6 درهنگامی که زیر زمین قرار می گیرد مناسب است. یکی از بهترین راهکار ها در فضای باز Cat6 UTP که برای نصب مستقیم در زیر زمین است.

ایده کلی

مهمترین اصل در انتخاب کابل شبکه indoor و outdoor امنیت عملکرد آن ها است. در این مقاله به عنوان یک راهنما به بررسی تفاوت های کابل شبکه indoor و outdoor پرداخته و رهنمودهایی مبنی بر استفاده از کابل های رتبه بندی شده و کابل های شبکه outdoor قابل نصب در زیر خاک را در اختیار قرار می دهد. یکی از بهترین کابل های شبکه cat6 نیز در این مقاله برای هردو فضای داخلی و خارجی توصیه می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا