دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیو

چرا مودم من کار نمی کند؟ چند نکته برای عیب یابی مودم

قبل از اینکه از خود بپرسید چرا مودم من کار نمی‌کند؟ و به فکر عیب یابی مودم باشید. شما باید مطمئن شویدکه علت نبود اتصال اینترنتی شما مربوط به ISP نیست. در این صورت عیب یابی از مودم می‌تواند به شما کمک کند مشکلات مربوط به اتصال به اینترنت شمارا حل شود.ISP شما می‌تواند به شما بگوید که آیا در منطقه شما قطعی وجود دارد یا خیر و مشکلات را بررسی کند. اگر نتوانند مشکل را حل کنند، باید خودتان مشکلات را عیب یابی کنید.

در این پست آموزشی از مجله شبکه ارغوان قصد داریم که روش‌های عیب یابی را برای مودم – روتر ارائه کنیم. پس تا آخر با ما همراه باشید و مشکلات احتمالی مودم خود را حل کنید.

دلایل عدم اتصال مودم به اینترنت

دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که چرا نمی‌توانید با استفاده از مودم خود به اینترنت وصل شوید، در اینجا برخی از مشکلات رایج مربوط به مودم وجود دارد:

  • اتصالات قطع برق یا کواکسی
  • اتصالات کابل اترنت آسیب‌دیده است
  • ارتباط نادرست با روتر
  • گرم شدن بیش‌ازحد
  • سیستم‌عامل یا تجهیزات قدیمی
  • نیم‌سوز شدن مودم
  • سوختن مودم
  • و…

قبل از شروع عیب یابی مودم، سعی کنید از طریق دستگاه دیگری به شبکه Wi-Fi خود متصل شوید. اگر می‌توانید به شبکه متصل شوید، پس مشکل از دستگاه شماست. اگر اصلاً نمی‌توانید به شبکه وای فای خود وصل شوید، احتمالاً مشکل از روتر شما است نه مودم. البته این برای دستگاه‌هایی صادق است که در دسته دستگاه‌های ترکیبی مودم-روتر قرار نمی‌گیرند.

همچنین اگر می‌توانید به شبکه خود متصل شوید، اما هنوز به اینترنت دسترسی ندارید، احتمالاً مشکلی در مودم شما وجود دارد. در ادامه انواع روش‌های عیب یابی مودم آورده شده است که با به‌کارگیری آن‌ها احتمالاً مشکل شما حل خواهد شد.

مراحل عیب یابی مودم

روش‌های عیب یابی زیر را به ترتیب امتحان کنید، در طول مسیر امتحان روش، بررسی کنید که آیا مشکل حل‌شده است یا نه سپس به مرحله بعدی عیب یابی مودم بروید.

1_ چک کردن چراغ مودم

چراغ‌های مودم خود را بررسی کنید. چراغ‌های کنار مودم شما می‌تواند به شما بگوید که آیا مودم شما به روتر و اینترنت متصل است یا خیر. اگر هیچ‌یک از چراغ‌های مودم شما روشن نیست، بنابراین باید کابل برق را بررسی کنید.

نمایی از یک مودم با چراغ های سبز هر کدام اتصال را به اینترنت و برق و کلا روشن بودن و کارکردن را نشان میدهد

2_ راه‌اندازی مجدد مودم

راه‌اندازی مجدد دستگاه می‌تواند مشکلات فنی موقتی را که به‌طور اجتناب‌ناپذیری هرازگاهی اتفاق می‌افتد برطرف کند. اگر قصد راه‌اندازی مجدد مودم رادارید، باید روتر را نیز راه‌اندازی مجدد کنید. راه‌اندازی مجدد با تنظیم مجدد متفاوت است. راه‌اندازی مجدد فقط مودم را خاموش می‌کند و دوباره روشن می‌کند.

3_ چک کرد‌ن منبع تغذیه و کابل‌ها

منبع تغذیه و کابل‌های کواکس را حتماً برای بررسی عیب یابی مودم بررسی کنید. تمام کابل‌های مودم خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید اتصالات شل یا قطعی وجود ندارد. اگر چراغ پاور مودم سوسو می‌زند، احتمالاً باید آداپتور آن را عوض کنید در غیر این صورت موجب نیم‌سوز شدن مودم و ازکارافتادن آن می‌شود. به همین ترتیب کابل‌های مربوط به شبکه را بررسی کنید و از اتصال صحیح آن‌ها به سوکت مربوطه اطمینان حاصل کنید.

برای عیب یابی مودم باید کابل‌های اترنت خود را بررسی کنید. یک کابل اترنت مودم و روتر شمارا به هم متصل می‌کند. اگر کابل یدکی دارید، آن‌ها را تعویض کنید تا مطمئن شوید که اتصال فیزیکی مشکلی ندارد.

4_ جدا کردن دستگاه‌های متصل به شبکه جهت برای عیب یابی مودم

اگر دستگاه‌های زیادی به شبکه خود وصل شده‌اید (دستگاه‌های خانه هوشمند، کامپیوترها و غیره)، ممکن است مودم شما از کار بیفتد. همه دستگاه‌ها را جدا کنید، مودم را مجدداً راه‌اندازی کنید، سپس دستگاه‌های خود را دوباره وصل کنید. اگر اینترنت شروع به کارکرد و متصل شد اما در یک نقطه خاص متوقف شد، ممکن است مودم شما به‌اندازه کافی برای نیازهای شما مقیاس‌پذیر نباشد و باید به فکر ارتقای آن باشید.

5_ وصل کردن کامپیوتر به مودم

اگر کامپیوتر شخصی شما دارای پورت اترنت است، می‌توانید آن را مستقیماً به مودم متصل کنید. اگر می‌توانید از اینترنت استفاده کنید، پس مودم مشکلی ندارد و مشکل از دستگاه یا روتر شماست. این یک روش رایج برای عیب یابی مودم است زیرا اغلب اوقات مشکلات مربوط به روتر است.

6_ خنک کردن و پاک‌سازی مودم

سعی کنید مودم خود را خنک نگه‌دارید. اگر مودم شما به‌طور خودکار تنظیم مجدد می‌شود، ممکن است بیش‌ازحد گرم شود. سعی کنید مودم را در فاصله بیش از یک متری از دستگاه‌های دیگر قرار دهید و مطمئن شوید که دریچه‌های هوا از گردوغبار پاک باشند. هرگز مودم را در نزدیکی بخاری یا در محیط مرطوب قرار ندهید.

استفاده از یک فن یا خنک کننده برای یک دستگاه روتر یا مودم

7_ به‌روزرسانی سیستم‌عامل برای عیب یابی مودم

همیشه سعی کنید در طی 2 الی 6 ماه سیستم‌عامل مودم خود را به‌روز کنید. ISP شما معمولاً به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مودم شمارا انجام می‌دهد، اما اگر از ترکیب روتر-مودم استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار روتر را بررسی کنید تا مطمئن شوید آخرین نسخه از سیستم‌عامل را در مودم خود اجرا می‌کنید. این روش عیب یابی مودم بیشتر خطاها را رفع می‌کند.

8_ تقسیم کانال وای فای

اگر از مودم‌های ترکیبی مودم- روتر استفاده می‌کنید، ممکن است این کار دستگاه‌های زیادی را به یک کانال Wi-Fi اختصاص دهد. در صورت امکان، دستگاه‌های خود را به‌صورت دستی بین دو کانال تقسیم کنید و بهترین کانال بی‌سیم را برای هر دستگاه انتخاب کنید. همه دستگاه‌ها نمی‌توانند به کانال 5 گیگاهرتز و بالاتر متصل شوند.

9_ بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر از روش‌های عیب یابی مودم بالا جواب نداد در این صورت می‌توانید مودم خود را به تنظیمات پیش‌فرض بازنشانی کنید. برای این کار به دنبال سوراخ کوچکی در قسمت زیرین مودم خود بگردید و از یک جسم نوک‌تیز یا یک سوزن برای فشار دادن دکمه کوچک ریست داخل آن استفاده کنید. به مدت 3 الی 6 ثانیه دکمه مودم را فشار دهید تا مودم ریست فکتوری شود.

بازگرداندن روتر به پیش‌فرض‌های کارخانه‌ای، مشکلات مربوط به تنظیمات مودم را برطرف می‌کند. در این صورت تمام رمزهای عبور، تنظیمات DNS سفارشی و فایروال‌هایی را که پیکربندی کرده‌اید حذف می‌کند. همچنین شما نیاز به عملیات ورود به مودم و پیکربندی مجدد آن دارید.

توجه: خدمات تعمیر مودم توسط کارشناسان بخش تعمیر تجهیزات شبکه گروه شبکه ارغوان ارائه می  شود. 41902-021

خرید یک مودم جدید

ممکن است مودمی که استفاده می‌کنید آخرین استانداردهای بی‌سیم را پشتیبانی نکند به همین خاطر شما هرکاری می‌کنید مودم شما پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود و روش‌های عیب یابی مودم بالا برای شما مؤثر واقع نخواهد شد. در این صورت نیاز به خرید مودم جدید دارید.

مودم جدید به رنگ سفید دارای دو آنتن از قسمت پشت سه کابل به آن متصل است

علائم و دلایلی که باید مودم خود را تعویض کنید

مانند بسیاری از سخت‌افزارهای دیگر، مودم‌ها برای همیشه دوام نمی‌آورند. عوامل متعددی به کاهش عملکرد و عملکرد مودم شما کمک می‌کند.

اگرچه همه مودم‌ها برابر نیستند، اما همه آن‌ها وظایف مشابه یا حتی یکسانی را برای دسترسی به اینترنت انجام می‌دهند. در زیر به مهم‌ترین دلایل تعویض مودم اشاره‌شده است.

1_ شکستن و فرسوده‌ شدن

همان‌طور که مودم‌ها در طول زمان کاری خود در یک جای ثابت قرار دارند و کمتر کسی مودم خود را هرچند وقت یک‌باری پاک‌سازی می‌کند، گردوغبار را جمع‌آوری می‌کنند و در این از نوسانات یا اختلالات برق رنج می‌برند. همه این عوامل باعث فرسودگی دستگاه می‌شود. درنهایت، باعث می‌شود مودم شما برای همیشه از کار بیفتد.

البته می‌توان با تعمیر مودم مشکل را برطرف کرد ولی اگر مودم شما زیاد کارکرده باشد احتمالاً فرسوده شده است و دیگر جوابگوی نیاز شما نیست.

2_ تغییر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP)

مودم‌ها متأسفانه جهانی نیستند. برخی از مودم‌ها ممکن است با بسیاری از ISP ها کار کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است فقط با تعدادی از آن‌ها کار کنند.

یکی دیگر از موارد رایج این است که ISP های مختلف دارای گزینه‌های مختلف اینترنت هستند، مانند DSL در مقابل کابل. به‌عنوان‌مثال، یک مودم DSL با اینترنت کابلی سازگار نخواهد بود و بالعکس. حتی اگر دو ISP یک نوع اینترنت داشته باشند، باید لیست مودم‌های سازگار ISP جدید خود را قبل از تغییر بررسی کنید.

3_ مودم شما نمی‌تواند سرعت اینترنت جدید شمارا تحمل کند

مودم شما می‌تواند در برخی از شرایط کاری عالی باشد، اما برای مثال ممکن است فقط قادر به دستیابی به 10 مگابیت در ثانیه باشد. اگر به یک طرح اینترنت 30 مگابیت در ثانیه اشتراک خود ارتقا دهید، همچنان می‌توانید با استفاده از آن مودم به‌سرعت 10 مگابیت در ثانیه دست پیدا کنید و بیش از نیمی از پهنای باند خود را هدر دهید. در این صورت شما برای استفاده از طرح اینترنت 30 مگابیت به مودمی نیاز دارید که بتواند از این طرح پشتیبانی کند.

4_ کاهش عملکرد مودم

در ادامه نکته بالا، اگر می‌دانید که مودم شما می‌تواند 20 مگابیت در ثانیه را تحمل کند، اما شما فقط می‌توانید 5 مگابیت در ثانیه دریافت کنید، ممکن است مشکلی در آن وجود داشته باشد.

بسیاری از اتفاقات ممکن است بین مودم و دستگاه‌های شما که به اینترنت متصل می‌شوند اتفاق بیفتد، بنابراین بهترین کاری که می‌توانید در اینجا امتحان کنید این است که مودم خود را مستقیماً از طریق کابل اترنت به کامپیوتر خود متصل کنید و یک آزمودن سرعت انجام دهید.

در این صورت به عیب یابی مودم با روش‌های بلا بپردازید اگر همچنان عملکرد پایینی دارید، احتمالاً مودم ازکارافتاده است و بهترین کار تعویض آن است.

5_ می‌خواهید از خدماتی استفاده کنید که مودم شما از آن پشتیبانی نمی‌کند

برخی از خدمات اینترنتی ویژه، مانند برنامه‌های VoIP، برای کارکردن به مودم‌هایی با eMTA نیاز دارند. eMTA آداپتوری است که سیگنال‌های دیجیتال VoIP را به سیگنال‌های آنالوگ برای تلفن متصل تبدیل می‌کند. چیزی که مودم‌های معمولی ندارند. اگر نیاز به استفاده از این نوع خدمات دارید، باید یک مودم جدید تهیه کنید.

6_ نشانه سوختن مودم

نیم‌سوز شدن مودم و یا سوختن مودم ممکن است یکی از مهم‌ترین مشکلات مودم‌ها و روترهای موجود در بازار باشد که گه گاهی ممکن است اتفاق بیفتد. مودم شما ممکن به علت نوسانات جریان، رعدوبرق و همچنین گرمای زیاد بسوزد یا نیم‌سوز شود. در این شرایط مودم شما با اختلالاتی روبه‌رو می‌شود. در زیر به انواع نشانه سوختن مودم اشاره می‌کنیم تا بتوانید در عیب یابی مودم از آن‌ها استفاده کنید و به فکر تعمیر مودم سوخته خود یا تعویض آن باشید.

  • کاهش سرعت اینترنت: اگر بااتصال کابلی هم مشکل برطرف نشد خبر از نیم‌سوز شدن مودم می‌دهد و باید تعمیر یا تعویض شود. می‌توانید یک مودم دیگر را نیز امتحان کنید تا مطمئن شوید مشکل از ارائه‌دهنده خدمات نیست.
  • چراغ‌های مودم: چراغ‌های مودم باید به‌صورت طبیعی کار کنند. اگر چراغ خاموش است و شـما می‌توانید به شبکه متصل شوید می‌تواند نشانی از سوختن یا نیم‌سوز شدن داشته باشد.
  • بوی سوختگی: بوی سوختگی یکی از نشانه‌های بارز سوختن قطعات الکترونیکی ازجمله مودم است که به علت افزایش بیش‌ازحد دما اتفاق می‌افتد. در این شرایط اگر مشکل با اختلالات روبه‌رو شده است و بوی سوختگی می‌دهد، احتمالاً مودم دچار سوختگی شده است.

دستگاه مودم به رنگ سفید که در قسمت زیر سوخته است.

نتیجه‌گیری

مودم‌ها دستگاه‌های بسیار حساسی هستند که باید در نگه‌داری آن‌ها همیشه دقت لازم را داشته باشیم. اگر مودم شما دچار مشکل شد و با اختلالاتی روبه‌رو شد، می‌توانید از طریق روش‌های عیب یابی مودم، علت اختلال را پیدا کنید و آن را برطرف کنید. اگر مودم شما توانایی پاسخگوی به نیاز شما را نداشت و یا مودم شما سوخته بود و تعمیر آن ارزش اقتصادی و کیفی نداشت می‌توانید آن را عوض کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا