دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
دوربین مداربسته

آموزش نحوه چک کردن دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته یکی از مهم‌ترین سیستم‌های امنیتی و نظارتی هستند که در اغلب سازمان‌ها، خانه‌ها، مغازه‌ها و شرکت‌ها برای افزایش امنیت و جلوگیری از خرابکاری استفاده می‌شوند. بعداز اینکه ما دوربین مداربسته را نصب کردیم باید به‌صورت روزانه، دوره‌ای و یا در صورت خرابی دوربین  آن را چک کنیم. این مقاله در رابطه با چک کردن دوربین مداربسته نوشته‌ شده است و به شما کمک می‌کند که نحوه چک کردن دوربین‌های مداربسته  را یاد بگیرید. آشنایی با انواع دوربین مداربسته برای نحوه چک کردن دوربین مداربسته ضروری است. برای اطلاعات از انواع دوربین مداربسته به مجله شبکه ارغوان مراجعه کنید.

نحوه چک کردن دوربین مداربسته یا مرور تصاویر گرفته‌شده با دوربین

برای چک کردن دوبین مداربسته و رصد کردن اتفاقاتی که در خانه، شرکت و مکان هایی افتاده است می‌توان با استفاده از دو دستگاه:

  1. DVR
  2. NVR

این کار را انجام داد. در ادامه با نحوه کار هرکدام از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

چک کردن دوربین مداربسته با DVR

برای چک کردن دوربین مداربسته با DVR و مشاهده تصاویر گرفته‌ شده توسط آن می‌توانیم با استفاده از سه قدم بسیار ساده همه تصاویر گرفته‌شده را در تاریخ‌ها و ساعات دلخواه مرور می کنیم. برای این کار کافی است که به منوی نرم‌افزار DVR دوربین دسترسی داشته باشیم. ممکن است که منوی نرم‌افزار DVR همه مدل‌های دوربین مداربسته یکسان نباشد اما روند کار بسیار مشابه است و به‌ راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید.

سه قدم چک دوبین مداربسته عبارت‌اند از:

  1. ورود به منوی نرم‌افزار DVR
  2. واردکردن اطلاعات نام کاربری و رمز عبور (هنگام نصب دوربین مداربسته‌این اطلاعات به شما داده می‌شود)
  3. بعدازاینکه وارد شدید منوی موبایل مانند یا لیستی بسته به مدل دوبین به شما داده می‌شود که از این منو می‌توانید گزینه‌ای تحت عنوان “بازبینی، مرور، مرور کردن، playback و…” را جهت بازبینی و چک کردن دوربین مداربسته در تاریخ‌های مختلف استفاده کنید.

تصویر زیر سه نمای مختلف از منوهای موجود در نرم‌افزار DVR را نشان می‌دهد که از طریق آن می‌توان به گزینه بازبینی دست‌یافت.

تصویر سه نما از منو نرم افزار DVR برای باز بینی

 

نکته: با کلیک کردن روی گزینه بازبینی یا مرور گزینه‌های تاریخ و ساعت نیز برای ما نمایان می‌شوند که ما باید تاریخ و ساعت دلخواه خود را برای مرور فیلم‌های گرفته‌شده انتخاب کنیم.

دو نکته مهم:

  1. DVR می‌تواند به کانال‌های مختلفی وصل شود و چندین دوربین مداربسته را پشتیبانی کند. هنگام بازبینی باید دقت کنیم که دوربین مدنظر را برای بازبینی انتخاب کنیم.
  2. DVR دارای حافظه محدود و موقتی است و پس از چند ماه تصاویر گرفته‌شده حذف می‌شوند و بهتر است که بازه بازبینی را کوتاه کنید و فیلم‌ها را به یک حافظه خارجی دیگر نیز کپی کنید.

بازبینی فیلم‌های ضبط‌ شده توسط دوربین مداربسته در NVR

NVR یک دستگاه تحت شبکه است که کاربرد آن برای دوربین‌های تحت شبکه یا برای دوربین مداربسته با ‌ای پی است. NVR امکانات بهتری نسبت به DVR دارند و با آن امکان تشخیص چهره و ذخیره فیلم‌ها و… نیز وجود دارد.

همچنین اگر دوربین‌های شما دارای آدرس IP باشند، شما می‌توانید از راه دور نیز به بازبینی و چک کردن دوربین‌ها بپردازید.

برای چک کردن دوبین مداربسته با NVR شما مستقیماً می‌توانید فیلم‌های ذخیره‌شده را با یک نرم‌افزار پخش‌کننده ویدیو پخش‌کنید. کافی است که از طریق منوی NVR به دستگاه ذخیره‌سازی دسترسی پیدا کنید و فیلم را مورد بازبینی قرار دهید.

چک کردن دوربین مداربسته با گوشی

هم‌اکنون نرم‌افزارها و اپلیکیشن های زیادی برای چک کردن دوربین مداربسته وجود دارد که با تنظیم کردن اپلیکیشن گوشی با ای پی دوبین این کار انجام می‌شود. برای این کار شما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید و بااتصال DVR یا NVR به شبکه اینترنت می‌توان با تعیین یک IP استاتیک، تصاویر دوربین مداربسته را از طریق گوشی هوشمند مورد بازبینی قرارداد.

تنظیم کردن اپلیکیشن بازبینی دوربین‌های مداربسته کار آسانی است و بسته به نوع اپلیکیشن شاید این تنظیمات کمی متفاوت باشد که با جستجوی عبارت “راهنمای استفاده+ نام اپلیکشن” به‌راحتی می‌توانید آن را تنظیم کنید.

در بخش بعد به چک‌ لیست تعمیر و نگه‌داری دوربین مداربسته برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

چک ‌لیست تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته

چک لیست دوربین مداربسته که بسیار رایج هست در تصویر تیک درستی را خورده است.

برای اطمینان از اینکه دوربین‌های مداربسته در شرایط خوبی کار می‌کنند، باید از چک‌ لیست نگهداری دوربین مداربسته استفاده می‌شود. این الگو می‌تواند توسط تیم‌های امنیتی برای ثبت و گزارش هرگونه نقص شناسایی‌شده استفاده شود. این چک‌ لیست برای چک کردن دوربین مداربسته زیاد استفاده می‌شود و کاربرد فراوانی دارد. به‌ صورت کلی در این چک‌ لیست باید مراحل چک کردن دوربین مداربسته به صورت دوره‌ای درج شود.

  • وضعیت فیزیکی دوربین، سیم‌کشی و تجهیزات کنترل را ارزیابی کنید
  • از هرگونه نقصی که پیدا شد، عکس بگیرید و یادداشت‌های را برای آن مستند کنید
  • تعمیرات موردنیاز را مستند کنید و یک اعلامیه مربوطه را به مسئول آن بخش ارسال کنید
  • و…

به‌صورت کلی سه وظیفه زیر در چک کردن دوربین مداربسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چک لیست دوربین مداربسته شامل چک کابل ها و سیم ها، لنزها، مانیتورها اصلی ترین ها هستند.

چک لنز دوربین

کارهای زیر را در چک کردن لنز دوربین‌ها انجام دهید:

  • داخل و خارج دوربین و محفظه آن را تمیز کنید.
  • گرد و غبار لنز دوربین را پاک‌ کنید.
  • بررسی کنید که لنز دوربین به‌ درستی فوکوس و تنظیم‌شده باشد.
  • دوربین را طوری قرار دهید که در جهت موردنیاز باشد.
  • مطمئن شوید که دوربین به‌طور ایمن روی سقف یا دیوار نصب‌شده است.
  • عملکردهای دوربین (پاک کردن، زوم و…) را تست کنید تا مطمئن شوید که به‌درستی کار می‌کنند.

چک سیم‌کشی و کابل

چک کردن سیم‌کشی و کابل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و وظایف زیر در این رابطه بسیار مهم است.

  • تمام سیم‌ها و کابل‌ها را برای هرگونه نشانه‌ای از سایش یا فرسودگی بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که همه کابل‌ها به‌ درستی و ایمن به پورت‌ها متصل شده‌اند.
  • مطمئن شوید که سیم‌های شما صدا و تصویر را بدون هیچ‌گونه اختلالی و اعوجاجی منتقل می‌کنند.

چک مانیتورها و تجهیزات کنترلی

  • گرد و غبار مانیتورها و سایر تجهیزات را پاک‌کنید.
  • مطمئن شوید که مانیتورها تصویر واضحی را نشان می‌دهند.
  • بررسی کنید که همه کانکتورها و کابل‌ها ایمن باشند و شل نباشند.
  • مطمئن شوید که فیلم امنیتی مهر زمان و تاریخ صحیح را نشان می‌دهد.

بسیاری از مردم چک کردن دوربین مداربسته را نادیده می‌گیرند، اما انجام تعمیرات معمولی سیستم دوربین مداربسته برای اطمینان از عملکرد صحیح آن مهم است. مراحل ساده بالا تنها چند کار است که می‌توانید برای حفظ سلامت سیستم دوربین مداربسته خود انجام دهید، اما به خاطر داشته باشید که این فرآیند به‌ اندازه یک تعمیر و نگهداری حرفه‌ای جامع نیست. برای بهترین عملکرد، حتماً با یک متخصص واجد شرایط برای خدمات کامل تعمیر و نگهداری سیستم دوربین مداربسته تماس بگیرید.

اهمیت چک کردن دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته به حفظ امنیت اموال و کارمندان کمک می‌کنند، اما برای مؤثر بودن به نگهداری منظم نیاز دارند. تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته برای دستیابی به دو هدف اصلی انجام می‌شود:

  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات نظارتی کار می‌کنند: بررسی‌های فیزیکی و بصری برای شناسایی نقص‌های عملیاتی انجام می‌شود. تشخیص زودهنگام باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.
  • نقاط کور شناسایی می‌شوند: با تغییر مناطق تمرکز، تنظیمات سیستم باید تغییر کند. بررسی‌های منظم می‌تواند به شناسایی نقاط کور و نقاط خطر برای امنیت ساختمان و سازمان کمک کند.

چک دوربین مداربسته هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

چند دفعه باید دوربین مداربسته چک شود. نظارت افراد بر دوربین مداربسته

به‌طورکلی، تعداد دفعات چک دوربین مداربسته تابع کیفیت و قدمت سیستم دوربین مداربسته است، اما اغلب توصیه می‌شود که حداقل به‌صورت سالیانه یا به‌صورت چند ماه یک‌بار این کار انجام شود. علاوه بر این، به دارندگان دوربین‌های مداربسته نیز توصیه می‌شود که با متخصصان دوربین‌های مداربسته مشورت کنند که چگونه می‌توانند چک‌های معمول ماهانه را به‌تنهایی انجام دهند تا عیب‌های احتمالی را زود تشخیص دهند و خطر تعمیرات یا تعویض پرهزینه را به حداقل برسانند.

مالکان ساختمان‌های حساس می‌توانند از خدمات دوربین مداربسته تیم‌های حرفه‌ای استفاده کنند تا کارایی دوربین‌های مداربسته را افزایش دهند و همیشه دوربین‌ها را حالت ایده آل کار کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای چک کردن دوربین‌های مداربسته به‌صورت فنی و کاربردی استفاده از دفترچه راهنمایی است که هنگام خرید دوربین‌ها در جعبه آن‌ها قرار دارد که در بخش بعدی آن را موردگفتگو قرار می‌دهیم.

استفاده از چک‌لیست‌ها و دفترچه‌های ثبت و نگهداری شرکت سازنده دوربین مداربسته

بازرسی‌های تعمیر و نگهداری دوربین‌های مداربسته به الزامات امنیتی خاص، ماهانه یا سالانه انجام می‌شود. چک‌ لیست تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته و دفترچه گزارش ابزارهایی هستند که برای آموزش و مستندسازی این بازرسی‌ها استفاده می‌شوند. چک‌ لیست تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته در دفترچه مربوطه‌ای که شرکت سازنده آن را تعریف می‌کنند ممکن است شامل موارد زیر باشد.

  • چگونگی بررسی وضعیت بصری و فیزیکی دوربین، سیم‌کشی و تجهیزات کنترلی؛
  • چگونگی یافتن نقض‌های فیزیکی و امنیتی
  • چگونگی ارزیابی نواحی تمرکز و نقاط کور با تکنیک‌های خاص

استفاده از برنامه‌های کاربردی موبایل

برخی از شرکت‌ها برای چک کردن دوربین مداربسته اپلیکیشن های خاص خود را پیاده‌سازی کرده‌اند. این اپلیکیشن ها برخی از نواقص را بررسی می‌کنند و آن را به کاربر اپلیکیشن گزارش می‌دهند.

چک‌لیست‌ها و گزارش‌های نگهداری دوربین مداربسته مبتنی بر کاغذ و مستندسازی شده برای تیم‌های گران تمام می‌شود و استفاده از این اپلیکیشن ها در هزینه‌های زمانی و اقتصادی صرفه‌جویی خواهد کرد.

چگونه دوربین مداربسته را روشن کنیم؟

دوربین‌های مداربسته با اغلب رابط کاربری DVR یا NVR دارند که می‌توان با این دستگاه‌ها دوربین‌ها را روشن یا خاموش کرد. برخی از دوربین‌های مداربسته قدیمی که رابطی ندارند می‌توان مستقیماً با وصل کردن منبع تغذیه آن را روشن کرد. همچنین روی اغلب دوربین‌های مداربسته دکمه پاور برای خاموش و روشن کردن آن وجود دارد. ممکن است در برخی از مدل‌ها این دکمه وجود نداشته باشد. برخی از علائمی که نشان می‌دهد که دوربین مداربسته ما روشن است شامل موارد زیر است:

  • حرکت لنز دوربین مداربسته یکی از نشانه‌های روشن بودن دوربین ما است.
  • اغلب در دوربین مداربسته نور قرمز باقابلیت دید در شب از روشن بودن دوربین خبر می‌دهد.
  • اغلب حرکت لنز دوبین صدا می‌دهد و این نشان می‌دهد که دوربین ما روشن است.

چگونه دوربین مداربسته را خاموش‌کنیم؟

فرایند خاموش کردن دوربین مداربسته مانند روشن کردن آن است. اگر دوربین مداربسته رابط‌های DVR یا NVR داشته باشد می‌توان آن را از طریق این رابط‌ها خاموش یا روشن کرد. همچنین استفاده از دکمه‌های موجود در پشت این دوربین‌ها یکی دیگر از راه‌های خاموش کردن دوربین مداربسته است. قطع مستقیم منبع تغذیه یکی دیگر از راه‌های خاموش کردن دوربین مداربسته در صورت نبود آپشنهای گفته‌شده است.

نتیجه‌گیری

چک کردن دوربین مداربسته برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایده آل این دوربین‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهتر است به‌صورت دوره‌ای این کارها انجام شود. برای چک کردن دوربین‌ها برای اطمینان از کارایی بهتر است یک چک‌لیست تهیه کنید و تمام نقاط ضعف و نقایص را به مسئول مربوطه در سازمان یا شرکت خود اطلاع دهید یا اگر از استفاده شخصی می‌کنید خودتان نقایص را برطرف کنید. امیدوارم که مقاله ما در رابطه با چگونگی چک کردن دوربین مداربسته برای شما مفید واقع‌شده باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا