دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
دوربین مداربسته

محافظت و نگهداری از دوربین مداربسته (راهنمای جامع)

آیا نکات مهم در نگهداری از دوربین های مداربسته را هنگام نصب و استفاده از آن‌ها رعایت می کنید؟ آیا با روش های محافظت از دوربین مداربسته آشنا هستید؟

حفاظت و نگهداری از دوربین های مداربسته نیازمند رعایت نکاتی مهمی است. این نکات باید با توجه به نوع دوربین مدار بسته در نظر گرفته شود. همچنین پیچیدگی سیستم امنیتی شما در میزان اهمیت رعایت نکات امنیتی تاثیر به سزایی دارد. یک دوربین مداربسته ممکن است از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری در معرض آسیب باشد.  جلوگیری از آسیب دیدگی دوربین های مداربسته مستلزم توجه به محافظت سخت افزاری و نرم افزاری از سیستم است.

امروزه این تجهیزات در بسیاری از خانه ها و مکان های عمومی و خصوصی استفاده می شوند. برای همین حفاظت از آن ها در برابر هکرها یا هرگونه آسیب در شرایط مختلف مهم است. اگر به دنبال محافظت از سیستم خود در برابر هکرها و صدمات فیزیکی هستید، چند گام ساده برای حفاظت از تجهیزات امنیتی وجود دارد. در این متن تلاش خواهد شد تا نگاهی به نکات مهم بشود. همچنین نکات مهم  محافظت سخت افزاری و نرم افزاری از انواع دوربین های مداربسته نیز ذکر خواهد شد. امیدوار هستیم این مطالب (که در قالب پرسش و پاسخ بیان خواهد شد) برای شما مفید واقع گردد.

فهرست مقاله

آیا امکان محافظت از دوربین مداربسته در برابر سرقت وجود دارد؟

نصب درست دوربین می تواند از سرقت و یا اعمال خرابکارانه پیشگیری کند. به طور حتم سرقت دوربین مداربسته یکی از متداول ترین روش های ضرر زدن به مالکان دوربین ها است. برای همین اولین گام تلاش برای محافظت از دوربین مداربسته در برابر سرقت احتمالی است.

نصب درست دوربین و پیشگیری از سرقت

نصب دوربین مداربسته به نحوه صحیح تا حدود زیادی از سرقت آن پیشگیری خواهد کرد. لذا بهتر است دوربین های ساده را در ارتفاع بلند نصب کنید. جایی که دسترسی سارقان به آن سخت باشد.

انتخاب نقطه مناسب برای نصب دوربین مهم است. دید واضح دوربین را مدنظر قرار دهید.

“دو مولفه مهم دید مناسب برای تصویربرداری و امن بودن محل نصب دوربین را باید در نظر داشت.”

می توانید در این مورد با متخصص نصب دوربین مشورت کنید. به طور حتم با توجه به معماری خانه و یا محل کار امکان انتخاب نقطه مناسب وجود دارد. نقطه ای که هم دارای ایمنی کافی باشد. هم بتواند دید خوبی برای تصویربرداری از محیط فراهم کند.

پوشش دوربین مداربسته و پیشگیری از سرقت

بسیاری از افراد برای محافظت از دوربین مداربسته از پوشش مناسب برای نصب آن استفاده می کنند. یک پوشش مناسب دوربین را از دید افراد مزاحم مخفی می کند.

“انتخاب محل و پوشش مناسب برای دوربین مداربسته آن را از تیررس افراد دور نگه خواهد داشت”

البته در این جا یک سوال مهم به وجود خواهد آمد. به دلیل اهمیت این سوال در بخش بعد به آن پاسخ خواهیم داد:

آیا باید حتما دوربین مداربسته را از دید دیگران مخفی کرد؟

باید توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد دوربین مداربسته یک عامل بازدارنده است. برای همین بهتر است که در دید افراد قرار گرفته باشد.

ثابت شده است که وجود دوربین مدار بسته می تواند باعث کاهش بروز جرم شود. این گفته مورد تایید مراجع انتظامی و پلیس است. برای همین یک سیاست مهم نصب دوربین در معرض دید مزاحمان است.

با این کار افراد مزاحم می دانند که با انجام هر گونه عمل نادرستی در تیررس دوربین قرار دارتد. برای همین همواره نیاز به پوشش دوربین و مخفی کردن آن نیست. پس می توان گفت که محل نصب دوربین مداربسته باید با توجه به استراتژی شما انتخاب شود.

در بعضی از شرایط در تیررس بودن دوربین باعث کاهش کاهش اعمال مجرمانه می شود. از سوی دیگر، در تیررس بودن دوربین امکان سرقت و از کار انداختن آن را بیشتر خواهد کرد.

برای نگهداری و حفاظت دوربین مداربسته محل قرار گرفتن دوربین برای فیلمبرداری و امنیت سیستم مداربسته بسیار ضروری است. تصویر دوربین مداربسته ای را نشان می دهد که در ارتفاع بلندی نصب شده است و دور از هر گونه دسترسی است.

ارتفاع دوربین

در هر دو حالت ذکر شده توجه به انتخاب بهترین محل برای نصب دوربین مهم است. زیرا که امکان محافظت از دوربین مداربسته را فراهم می کند. برای همین نکاتی مانند ارتفاع مناسب دوربین در هر دو حالت باید در نظر گرفته شود.

ابعاد دوربین مداربسته

به طور حتم اندازه و ابعاد دوربین نیز در شناسایی آن تاثیر خواهد گذاشت. پس تلاش کنید بهترین دوربین را متناسب با موقعیت انتخاب و نصب نمایید.

پس از نصب دوربین نیز دقت کافی برای محافظت سخت افزاری از آن را داشته باشید.

چگونه امکان جلوگیری از آسیب دیدگی دوربین های مداربسته به صورت سخت افزاری وجود خواهد داشت؟

از نظر سخت افزاری حفاظت از لنز دوربین و کابل های آن مهم است. لنز برای تصویربرداری لازم است. کابل ها نیز مسئول ارسال داده و یا تامین توان سیستم هستند (البته در صورتی که دوربین بیسیم یا دارای باتری نباشد).

سیستم آلارم و رنگ هشدار

هر چقدر هم که به امنیت سخت افزاری دوربین اهمیت بدهید، ممکن است باز هم مشکلاتی به وجود آید. داشتن یک سیستم امنیتی هوشمند که امکان هشدار دادن داشته باشد در شرایط حساس مهم است.

استفاده از دوربین های پشتیبان و ارزیابی مستمر امنیت آن ها نیز می تواند کمک کننده باشد.

محافظت از دوربین مداربسته در برابر هکرها

تا این بخش از متن در ارتباط با نگهداری دوربین مداربسته از جنبه سخت افزاری صحبت شد. اما یک جنبه دیگر که باید در نظر گرفته شود، جنبه نرم افزاری است. امروزه برای نگهداری از دوربین مداربسته توجه به امنیت نرم افزاری آن نیز مهم است. زیرا که اغلب سیستم های امنیتی در معرض هک شدن قرار دارند.

ما در ادامه متن تلاش خواهیم کرد نگاهی به مباحث امنیتی برای پیشگیری از هک شدن داشته باشیم.

چند نکته برای محافظت از دوربین مداربسته

  1. سعی کنید داده های خود را با فناوری WPA یا WPA2 رمزنگاری کنید. با این پروتکل ها، مودم یا روتر مورد استفاده برای دسترسی به داده های دوربین از هک شدن در امان خواهند ماند.
  2. کنترل داده های ورودی و خروجی از دوربین مهم است. دستورالعمل استفاده از دوربین را به دقت بخوانید. به طور حتم نکات امنیتی لازم در آن ذکر شده است. استفاده از فایروال نیز در شرایط ویژه مفید خواهد بود.
  3. استفاده از یک رمز عبور امن بسیار مهم است. بسیاری از دوربین ها دارای رمز عبور پیش فرض هستند. بهتر است به جای آن از یک رمز قوی و غیر قابل حدس استفاده کنید.
  4. رمز عبور مودم یا روتر نیز باید جدی گرفته شود. بهتر است برای مودم یا روتر خود رمز متفاوتی انتخاب کنید. رمزی که با رمز دوربین تفاوت داشته و غیرقابل حدس باشد.
  5. بسیاری از افراد از احراز هویت دو مرحله ای استفاده می کنند. دوربین هایی که این مشخصه را دارند امنیت بیشتری دارند.
  6. به روز رسانی فریم ور دوربین می تواند به ارتقای امنیت آن کمک کند. در این شرایط هک کردن دوربین سخت تر خواهد بود.

به طور حتم توجه به نکات نرم افزاری بالا کمک کننده خواهد بود. همچنین باید به امنیت سخت افزاری دوربین توجه شود. در ابتدای متن تعدادی از این نکات ذکر شد. برای همین تاکید بیشتری روی اهمیت انتخاب محل مناسب برای نصب دوربین مداربسته نخواهیم کرد.

 پشتیبان گیری از اطلاعات دوربین

پشتیبان گیری یا ذخیره اطلاعات دوربین گام مهم دیگری در محافظت از اطلاعات آن است. پس اگر فکر می کنید اطلاعات دوربین برای شما مهم است، بهتر است آن را در جای امنی ذخیره کنید.

پس به طور کلی سه گام اساسی حفاظت و نگهداری از دوربین های مداربسته عبارت است از:

  1. انتخاب محل مناسب برای نصب دوربین
  2. محافظت از دوربین مداربسته به صورت سخت افزاری پس از نصب آن
  3. محافظت از اطلاعات دوربین مداربسته در برابر هک شدن

شرایط خاص مانند محیط صاعقه گیر، نویز زیاد و …

شرایط محیطی بسیار مهم است، برای مثال باید انتخاب دوربین های مداربسته متناسب با شرایط آب و هوا، میزان صاعقه و موج های الکتریکی باشد.

در ادامه متن پاسخ چند سوال در ارتباط با نگهداری از دوربین مداربسته داده خواهد شد:

چرا محافظت از دوربین مداربسته مهم است؟

امروزه تعداد بیشتری از خانه ها و مشاغل از دوربین های مداربسته استفاده می کنند. این تجهیزات کار سارقان را سخت خواهد کرد. اما مشکل اینجاست که بسیاری از سارقان به این تجهیزات آسیب وارد می کنند. برای همین نگهداری از دوربین مداربسته مهم است.

سارقان چگونه به دوربین آسیب وارد می کنند؟

سارقان به صورت سخت افزاری به دوربین ها آسیب وارد می کنند. خاموش کردن دوربین مداربسته یکی از اقداماتی است که ممکن است توسط سارق صورت پذیرد. وارد کردن آسیب فیزیکی به آن نیز باعث لطمات زیادی می شود.

از سوی دیگر دوربین های امنیتی CCTV در معرض هک شدن قرار دارند. ممکن است سارقان با هک دوربین هر کاری خواستند بکنند.

آیا مشخصات دوربین مداربسته مهم است؟

ممکن است یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید دوربین مداربسته اندازه آن باشد. دوربین های مداربسته تنوع بالایی دارند. بعضی از آن ها ابعاد بزرگ تری دارند. بعضی از برندها از فناوری پیشرفته تر استفاده می کنند. برای همین امکانات و کیفیت تصویر آن ها نیز بالاتر است.

گاهی اوقات اندازه دوربین بسیار بزرگ است. برای همین امکان سرقت آن ها بیشتر است. برای همین توجه به ابعاد دوربین مهم است. ناگفته نماند که برای انتخاب دوربین به همه شرایط و از جمله اندازه دوربین  نیز توجه شود. به طور حتم در بعضی از شرایط دوربین های دارای لنز بزرگ تر و قوی نیاز خواهند بود.

“یک نکته مهم در محافظت از دوربین مداربسته انتخاب ابعاد مناسب است. اما سایر مشخصات دوربین را نیز باید در نظر داشت.”

آیا برای محافظت از دوربین مداربسته نیاز به مشورت دارم؟

از اطلاعات کافی ندارید بهتر است از دیگران کمک بگیرید. یک متخصص نصب دوربین مداربسته می تواند کمک زیادی به شما بکند. برای همین توصیه می کنیم هنگام انتخاب دوربین مشورت لازم را داشته باشید. به خصوص هنگام انتخاب دوربین cctv مشورت با افراد متخصص در نصب دوربین مهم است.

آیا سنسور تشخیص حرکت برای پیشگیری از سرقت مهم است؟

این سنسورها برای استفاده و محافظت از دوربین مداربسته مهم هستند. بسیاری از دوربین ها دارای سنسورهای تشخیص حرکت هستند. این سنسورها امکان محافظت از دوربین و محیط را به شما می دهند.  سنسورها در برابر حرکت بدنی سارقان بسیار حساس هستند. لذا به راحتی می توانید تمام حرکاتی که مشکوک هستند را زیر نظر بگیرید.

آیا برند دوربین مداربسته مهم است؟

بعضی از سازندگان هستند که حساسیت بیشتری روی مسائل امنیتی دارند. برای همین خطرات ناشی از اعمال خرابکارانه و مجرمانه برای دوربین های ساخت این برندها کمتر است. برای همین یک نکته مهم برای حفاظت از دوربین انتخاب برند مناسب است. در مرحله بعد نیز باید به دستورالعمل های شرکت سازنده به طور کامل توجه کنید. با این کار می توانید امکان محافظت از دوربین مداربسته به صورت حداکثری را داشته باشید.

آیا هنگام هک شدن دوربین مداربسته نقص از شرکت سازنده است؟

در بسیاری از موارد کاربران به هک شدن دوربین خود بی توجه هستند. برای مثال ممکن است که دارنده دوربین پسورد مشابهی را برای دوربین و سایر تجهیزات استفاده کند. احتمالا رمز عبور دوربین مشابه رمز عبور مودم یا رمز سایت ها و … است. بیشتر مواقع اولین رمز عبور دوربین هرگز عوض نشده است. برای همین بهتر است به این انتخاب رمز مناسب توجه بیشتری داشته باشید.

البته باید بدانید در بعضی از موارد مقصر کاربر نیست. برای ذخیره اطلاعات در محیط های ابری سعی شود که رمز عبوری را انتخاب کنید که امن باشد . استفاده از رمز عبورهای ناامن توصیه نمی شود.

بهترین پسورد برای محافظت از دوربین مداربسته چیست؟

پسورد دوربین مداربسته (مانند رمز عبور مورد استفاده برای سایر اپلیکیشن ها) باید ایمن باشد. در این راستا توجه به چند نکته هنگام انتخاب رمز عبور مهم است:

  • رمز عبور به اندازه کافی طولانی باشد.
  • استفاده از ترکیبی از اعداد، حروف و علائم در پسورد در کنار توجه به حروف کوچک و بزرگ ضروری است.
  • از انتخاب آدرس ایمیل، تاریخ تولید و یا هر گونه پسورد قابل حدس خودداری کنید.
  • از رمز عبور قبلی خود مجددا استفاده نکنید. هکرها به راحتی روز عبور شما را حدس می زنند.

به طور حتم انتخاب رمز عبور مناسب با کمی توجه ممکن است. شما می توانید برای اطمینان این رمز را روی یک برگه بنویسید و در جای امن نگهداری کنید.

آیا با گذشت زمان نیاز به تغییر رمز عبور است؟

اگر رمز عبور شما امن باشد و کسی از آن مطلع نباشد، نیازی به تغییر مکرر آن نیست. با این وجود شاید به طور سالانه نیاز به بازبینی تنظیمات امنیتی و رمز عبور داشته باشید.

مزیت احراز هویت دو مرحله ای برای محافظت از دوربین مداربسته چیست؟

با این روش حتی اگر کسی رمز عبور را داشته باشد، نمی تواند وارد حسابتان شود. در واقع دو مرحله ای شدن باعث اضافه شدن یک لایه امنیتی به سیستم خواهد شد. برای همین کار هک کردن دوربین را سخت تر خواهد کرد.

آیا به روز رسانی تجهیزات امنیتی مهم است؟

برای ارتقای امنیت و نگهداری از دوربین مداربسته نیاز به اپدیت تجهیزات است. هر دوربین مداربسته مانند یک کامپیوتر است. برای همین نیاز به آپدیت دارد. پس مانند لپ تاپ یا گوشی تلفن همراه تان باید به آپدیت دوربین نیز توجه داشته باشید. به خصوص که بر خلاف گوشی موبایل یا کامپیوتر، بسیاری از دوربین ها امکان اپدیت خودکار را ندارند. برای همین: “به طور دوره ای به روز بودن فریم ور سیستم را بررسی کنید.”

سخن آخر

به طور حتم توجه به ارتقای امنیت و نگهداری از دوربین مداربسته پس از نصب آن مهم است. حتی توصیه می شود قبل از خرید در ارتباط با شرکت سازنده و مشخصات امنیتی دوربین تحقیق کرد. در این متن تلاش شد تا با توجه به اهمیت این موضوع چند گام مهم برای محافظت از آن بیان شود. این گام ها و نکات شما را در حفاظت از دوربین های امنیتی کمک خواهد کرد.

به طور حتم برای جلوگیری از آسیب دیدگی دوربین های مداربسته نیاز به مشاوره با افراد متخصص می باشد. به خصوص در شرایط خاص باید از مشاوره افراد خبره بهره مند شوید. یک مثال انتخاب دوربین های مداربسته متناسب با شرایط صاعقه و موج های الکتریکی می باشد.

همچنین توجه به نکات نرم افزاری در راستای حفاظت از دوربین مهم است. انتخاب رمز عبور مناسب یکی از مهم ترین نکات قابل توجه می باشد. به روزرسانی نرم افزاری نیز نکته مهم دیگری بود که در متن به آن اشاره شد. علاوه بر این توصیه می کنیم حتما به ابعاد دوربین و محل نصب آن توجه کنید.

https://www.usnews.com/360-reviews/services/security-cameras/how-to-keep-your-security-cameras-safe

https://www.integratedaccesssecurity.com/blog/cctv-security-systems/how-do-i-keep-my-security-camera-safe/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا