دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
دوربین مداربسته

چگونه دوربین مداربسته را خاموش یا از کار بیندازیم؟

آیا با نحوه خاموش کردن دوربین مداربسته آشنا هستید؟ آیا با توجه به انواع دوربین مداربسته و سیستم های آن، روش های از خاموش کردن دوربین مداربسته فعال را می دانید؟ دوربین های مداربسته دارای اشکال و اندازه های متفاوتی هستند. بعضی از آن ها به کوچکی نوک مداد می باشند. تعدادی دیگر نیز ممکن است به اندازه یک جعبه نسبتا بزرگ باشند.

تنها تفاوت دوربین های مداربسته در اندازه و اشکال آن‌ها نیست. برای مثال بسیاری از دوربین های مورد استفاده در شرکت ها دارای سیم هستند. در حالی که در بسیاری از خانه ها استفاده از دوربین های بیسیم رواج دارد. البته در هنگام خرید دوربین مداربسته نوع دوربین مداربسته از لحاظ کابل توسط خریدار انتخاب می شود.

با توجه به تنوعی که در فناوری ساخت دوربین ها وجود دارد، کار کردن با هر دوربین متفاوت است. برای همین نحوه خاموش کردن دوربین مداربسته در هر حالت متفاوت خواهد بود. برای نمونه دوربین های با سیم را با قطع کابل برق می توان خاموش کرد. اما دوربین های دارای باتری باید با روش های دیگر غیر فعال شوند. در این متن نگاهی به روش های از کار انداختن دوربین مداربسته خواهد شد.

یکی از مراحل خاموش کردن دوربین مداربسته قطع برق است. اگر دوربین مداربسته خاموش باشد نورLED از آن ساطع نمی شود.

در صورت علاقه به آشنایی با روش های خاموش کردن دوربین مداربسته با مجله شبکه ارغوان همراه باشید.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته فعال است؟

قبل از این که به دنبال خاموش کردن دوربین مداربسته باشید، باید از فعال بودن آن مطمئن شوید. به این منظور باید با نوع دوربین بیشتر آشنا شوید. اگر به دوربین نزدیک شوید به احتمال زیاد متوجه فعال بودن آن خواهید شد. پس از آن نیز امکان از کار انداختن دوربین را خواهید داشت. اما چگونه؟

 منبع تغذیه (برق) دوربین مداربسته را پیدا و قطع کنید

دوربین را با دقت نگاه کنید. با یک نگاه دقیق می توان ایده بهتری در مورد نوع دوربین به دست آورد. با یک نگاه ساده در صورت مشاهده کابل برق می توان فهمید که دوربین باسیم است. اما اگر کابلی به دوربین متصل نبود، این نشانه ای از بی سیم بودن آن است.

اگر دوربین قابل حمل (PORTABLE) باشد، به طور حتم دارای باتری است. در این حالت اگر دنبال خاموش کردن دوربین مداربسته هستید باید باتری را خارج کنید. اما اگر به دوربین یک یا چند سیم متصل است، به احتمال زیاد به منبع انرژی الکتریکی خارجی متصل است. در این حالت باید کابل دوربین را از منبع تغذیه خارجی جدا کنید.

پس به طور خلاصه می توان گفت:

یکی از مراحل مراحل خاموش کردن دوربین مداربسته تشخیص منبع انرژی الکتریکی آن است (زیرا یکی از مهم ترین روش های از کار انداختن دوربین مداربسته قطع منبع انرژی آن است).

خاموش کردن دوربین مداربسته با لیزر

از مراحل خاموش کردن دوربین مداربسته طور موقت به شما کمک می کند تا بسیاری از دوربین ها را غیرفعال کنید، لیزر است. برای همین اگر امکان تشخیص بی سیم بودن یا با سیم بودن دوربین را ندارید (یا اگر نمی توانید کابل برق را قطع کنید یا باتری را خارج کنید)، یک راهکار استفاده از لیزر است.

برای خاموش کردن دوربین مداربسته استفاده از لیزر است.

یک پوینتر (pointer) لیزری می تواند به شما کمک کند. این تجهیزات لیزری ارزان هستند. استفاده از آن ها نیز کار سختی نیست. برای همین می توان از آن ها برای غیرفعال کردن دوربین به طور موقت استفاده کرد.

پس تا این بخش دو روش ساده برای خاموش کردن دوربین مداربسته ذکر شد:

  1. قطع انرژی الکتریکی
  2. استفاده از لیزر

با این وجود تنوع دوربین های مداربسته بالا است. حتی ممکن است سنسورهای تشخیص دود (smoke detector) در باطن دوربین مداربسته باشند. برای همین این بحث دارای زیربخش های زیادی است. هر یک از این مباحث نیز باید به طور جداگانه بررسی شوند.

در ادامه این متن تلاش می شود بخشی از این مباحث پوشش داده شوند. همچنین پاسخ چند سوال مهم داده خواهد شد. البته به یاد داشته باشید: “در شرایط حساس نیاز به مشورت با افراد متخصص و حتی تیم های ضدجاسوسی دارید”.

آیا امکان خاموش کردن دوربین مداربسته برای هر کسی وجود دارد؟

پاسخ به این سوال کار سختی است. اگر دسترسی به کابل برق یا باتری دوربین وجود داشته باشد این کار سخت نیست. همچنین در صورت داشتن لیزر شاید بتوان دوربین را غیرفعال کرد. همچنین شما می توانید دوربین مداربسته را به سمت عقب برگرداید. با این کار از محدوده مدنظر تصویربرداری نخواهد کرد.

البته در سیستم های هوشمند دست زدن به دوربین کار سختی است. زیرا که ممکن است زنگ هشدار به صدا درآید. برای همین هر کسی نمی تواند همه دوربین ها را غیرفعال کند. این کار به خصوص برای سیستم های امنیتی هوشمند و پیچیده نیاز به تخصص دارد.

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته فعال است؟

در دوربین های IP کافی است نگاهی به ال ای دی آن بندازیم. وضعیت ال ای دی به شما خواهد گفت که دوربین فعال است یا خیر. این روش خوبی برای آگاهی از امکان دید در شب برای دوربین های مداربسته نیز جواب می دهد. به این منظور می توانید از کتاب یا هر پوشش دیگری استفاده کنید. نوری را که به دوربین می تابد با این پوشش مسدود کنید. اگر یک نور قرمز مشاهده کردید، دوربین روشن است.

در مراحل خاموش کردن دوربین مداربسته می توان دوربین را با پوشاند و اگر نوری از آن بیرون زد متوجه می شوید که ال ای دی کار می کند یا خی.

البته روش های دیگری هم برای تشخیص فعال یا روشن بودن دوربین ها وجود دارد.

پس از قطع کابل برق چه اتفاقی می افتد؟

به طور معمول پس از قطع دوربین از منبع تغذیه، سیستم کاملا غیرفعال می شود. با این کار امکان ضبط تصاویر و یا تشخیص حرکت در محیط وجود نخواهد داشت. اما نکته مهم این است که:

“اگر دوربین دارای باتری داخلی باشد ممکن است به عملکرد خود ادامه دهد.”

برای همین در این موارد حتی پس از قطع کابل خارجی امکان تصویربرداری وجود خواهد داشت.

آیا امکان استفاده از Jammer برای غیرفعال کردن دوربین وجود دارد؟

یکی از روش های از کار انداختن دوربین مداربسته استفاده از تجهیزات ضد جاسوسی است. jammer یکی از ابزاری است که به این منظور می تواند استفاده شود.

این ابزار به طور لحظه ای عملکرد دوربین های مداربسته بی سیم را مختل می کند.

“دوربین های بلوتوثی یا وای فای با jammer از کار می افتند. ”

به طور معمول کاربرد این تجهیزات برای اختلال در فرکانس خاصی است.

فرکانس بین 900 مگاهرتز تا 2.4 گیگاهرتز (که فرکانس انتقال داده با وای فای است) از اهمیت بیشتری برخوردار است. فرکانس اختلال اکثر این تجهیزات نیز در محدوده ذکر شده قرار می گیرد.

“تجهیزات اختلال در ارسال سیگنال وای فای می توانند عملکرد ارسال داده توسط دوربین مداربسته را مختل کنند.”

مشکل استفاده از تجهیزات ضدجاسوسی چیست؟

اختلال در ارسال سیگنال بیسیم برای دوربین های بی سیم ممکن است. برای همین از نظر تئوری مشکلی در این زمینه وجود ندارد. تنها محدودیت موجود در دسترسی به ابزار و تجهیزات مورد نیاز و خرید آن ها است. زیرا که ممکن است برای خرید تجهیزات لازم نیاز به پرداخت هزینه هایی نسبتا بالا داشته باشید.

عملکرد jammer وای فای به چه صورت است؟

عملکرد این دستگاه ها به گونه ای است که سیگنالی در فرکانس مشابه تولید می کنند. این سیگنال عملکرد سیگنال دوربین مداربسته را مختل خواهد کرد. این اختلال با تداخل امواج الکترومغناطیسی انجام خواهد شد.

آیا لیزر به دوربین مداربسته آسیب می رساند؟

اشاره شد که یکی از روش های از کار انداختن دوربین مدار بسته استفاده از لیزر است. بسیاری می پرسند که آیا لیزر به دوربین ضربه می زند؟

پرتو لیزر تولید حرارت می کند. این امری کاملا عادی است. اگر این پرتو در تماس مداوم با مواد حساس باشد، می تواند باعث آسیب شود. برای همین تابش لیزر به سنسور دوربین امکان خرابی دائم آن را به همراه خواهد داشت. پس می توان گفت که پرتو لیزر امکان وارد کردن ضربه فیزیکی به دوربین را دارد.

آیا نور مادون قرمز می تواند باعث خاموش کردن دوربین مداربسته شود؟

به طور حتم نور مادون قرمز می تواند باعث کور شدن دوربین شود. اما برای اختلال کامل در عملکرد دوربین با نور مادون قرمز نیاز به دقت بالایی است. پس شاید هدف قرار دادن لنز دوربین با استفاده از نور مادون قرمز و غیرفعال کردن آن کار ساده ای نباشد.

آیا دوربین مداربسته بدون برق کار می کند؟

برای دوربین های مداربسته امنیتی کار کردن بدون برق کار سختی است. زیرا که این دوربین ها برای تشخیص حرکت نیاز به انرژی الکتریکی دارند. اما ممکن است که حتی در صورت عدم وجود برق نیز امکان ضبط تصاویر را داشته باشند. در این مواقع یک باتری پشتیبان در سیستم وجود دارد. این باتری تا زمان بازگشت دوباره برق به تامین انرژی خواهد پرداخت.

توصیه می شود که:

دوربین های امنیتی خود را به باتری های پشتیبان وصل کنید (البته در صورتی که تمایل به خاموش شدن آن ها نداشته باشید). همچنین DVR را به باتری وصل کنید تا سیستم به عملکرد خود هنگام قطع شدن برق ادامه دهد.

آیا امکان خاموش کردن دوربین مداربسته به صورت نرم افزاری وجود دارد؟

به طور حتم در صورتی که رمز ورود به تنظمیات دوربین مداربسته را داشته باشید، این امکان وجود دارد. در این حالت با وارد کردن رمز خود وارد تنظمیات دوربین می شوید. پس از آن نیز امکان اعمال هرگونه تغییرات را خواهید داشت. از جمله خواهید توانست دوربین را غیرفعال کنید.

دوربین مداربسته تا چه فاصله ای را می بیند؟

به طور معمول اکثر دوربین های مداربسته برای فواصل کوتاه هستند. برای مثال برای محدوده 3 تا حدود 20 متر کاربرد دارند. اما انواعی از دوربین ها رنج بسیار بیشتری را پوشش می دهند. برای مثال ممکن است تا فاصله یک کیلومتری را به خوبی تصویربرداری کنند.

آیا امکان دارد سنسور تشخیص دود در واقع یک دوربین مداربسته باشد؟

دوربین های مخفی ممکن است دارای اشکال مختلفی باشند. یک فرم شناخته شده از این دوربین ها در سنسورهای تشخیص دود هستند. این دوربین ها به نوعی برای جاسوسی هستند. در صورتی که در این مورد شک داشتید می توانید سنسور را باز کنید. پس از اطمینان از عدم جاسازی دوربین مداربسته می توانید سنسور را در جای خود قرار دهید.

نکته:

امکان اینکه دوربین ها در مکان هایی که تحت مالکیت شما نیست وجود داشته باشد زیاد است. پس محتاط باشید. حتی ممکن است والدین برای نظارت بر عملکرد پرستار کودک از این دوربین ها استفاده کنند. اگرچه استفاده از این دوربین ها در مکان هایی مانند حمام قابل قبول نیست. اما هر فردی می تواند در مورد دیگر فضاهای موجود در خانه خود تصمیم بگیرد. این کار برای افزایش امنیت در هنگام عدم حضور در خانه است. خاموش کردن دوربین مداربسته در این حالت نیز با توجه به نوع آن ممکن خواهد بود. به طور حتم مطالب گفته شده در بخش های قبل می تواند به شما کمک کند. اگرچه برای دوربین های متصل به سیستم های هوشمند نیاز به تخصص است.

سخن آخر

امروزه استفاده از دوربین های مداربسته بسیار زیاد شده است. برای همین در هر جایی ممکن است که شاهد استفاده و نصب آن ها باشیم. به همین دلیل بسیاری از افراد سوالات متعددی در این زمینه دارند. برای مثال می پرسند:

  • روش های خاموش کردن دوربین مداربسته چیست؟
  • چگونه از فعال بودن دوربین آگاه شویم؟
  • چگونه دوربین مداربسته را ریست کنیم ؟

تلاش شد تا پاسخ تعدادی از سوالات شما در این زمینه داده شود. همانطور که اشاره کردیم برای فعال کردن یا خاموش کردن دوربین نیاز به تمهیدات خاصی است.

اما به طور کلی روش های زیر برای خاموش کردن دوربین مداربسته را به شما پیشنهاد کردیم:

  1. قطع جریان الکتریکی یا خارج کردن باتری دوربین
  2. استفاده از لیزر برای اختلال در تصویربرداری توسط دوربین
  3. برگرداندن دوربین به سمت عقب یا در جهتی که امکان تصویربرداری نداشته باشد
  4. استفاده از تجهیزات ضدجاسوسی مانند jammer
  5. خاموش کردن دوربین مداربسته به صورت نرم افزاری با رمز عبور

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد. به خاطر داشته باشید که: خاموش کردن دوربین های مدار بسته در سیستم های امنیتی هوشمند نیاز به دانش و تخصص دارد. به همین دلیل در این موارد بهتر است که با یک متخصص نصب دوربین مداربسته مشورت کنید.

منابع: https://www.techwalla.com/articles/how-to-disable-a-surveillance-camera

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا