دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
سرور

اتوماسیون سرور اچ پی

اتوماسیون سرور اچ پی چیست و چه مفهومی دارد؟ در این پست آموزشی از مجله شبکه ارغوان قصد داریم به بررسی اتوماسیون سرور hp  بپردازیم.  در ابتدا نگاهی به اهمیت سرورها در کسب‌وکار و دنیای امروزی می اندازیم.

اهمیت سرورها در کسب‌وکار

ما در عصر فناوری زندگی می‌کنیم و فناوری تأثیر زیادی بر سیستم اقتصادی جهان دارد. پویایی کسب و کار در سال‌های اخیر به دلیل افزایش چشمگیر دستگاه‌های هوشمند، به اشتراک‌گذاری سریع داده‌ها بر روی سرورها، شاهد تغییر زیادی بوده است. شبکه ارغوان با بررسی نظرات مشتریان و خریداران تجهیزات شبکه، به این نتیجه رسیده است که وابستگی به سیستم های نرم افزاری و حجم کاری زیاد در سازمان ها باعث شده است که نیاز به سرور اچ پی روبر هستند.

هدف اصلی دپارتمان‌های فن‌آوری در سازمان‌ها کمک به رشد کلی کسب‌ و کار، تمرکز بر کیفیت، پاسخ سریع و  به حداقل رساندن زمان خرابی سیستم‌ها است. اما برای دستیابی به این امر، سازمان‌ها باید فرآیندهای خود را در طول زمان ارتقا دهند. استفاده از سرورهای مدرن و پیشرفته مانند سرورهای اچ پی و اتوماسیون سازی آن، یکی از بهترین کارهایی است که یک سازمان می‌تواند جهت دستیابی به این اهداف از آن استفاده کند.

شبکه ارغوان با ارائه بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت سرور hp در جهت اهداف سازمان ها گام بر می دارد.

سیستم‌های مدیریت سرور سنتی بسیار پیچیده هستند و از صدها جزء زیرساخت تشکیل‌شده‌اند. مدیریت این سیستم‌ها دشوار و نیاز به سطح بالایی از مهارت دارد. برای عملکرد بالا و ایده آل خدمات باید توسط تیم‌های مختلف مدیریت شود. از آنجا که در همه سازمان‌ها و شرکت‌ها امکان استخدام متخصص‌هایی با این شرایط وجود ندارد، در نتیجه سازمان‌ها نیازمند اتوماسیون سرور هستند. اینجاست که اتوماسیون سرور وارد عمل می‌شود تا بتواند به‌ سرعت به نیازهای تجاری پاسخ دهد. امروزه سازمان‌ها سیستم‌های مدرن و خودکار را جایگزین زیر ساخت ها و جریان های کاری سنتی خود کرده اند.

از طرفی سرورهای اچ پی در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های امروزی به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارند موارد استفاده قرار می‌گیرند. ازاین‌ رو اتوماسیون سرور اچ پی به یکی از ترند های مهم کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ تبدیل‌شده است.

بدون شک تمرکز اصلی اتوماسیون سرور hp، خودکارسازی وظایف و گردش‌های کاری روزانه است. به‌عبارتی‌دیگر اتوماسیون سرور به تغییر کل عملکرد بخش‌های فن‌آوری اطلاعات مربوط است و به خودکارسازی آن کمک می‌کند. هدف اصلی اتوماسیون سرور با تمرکز بر کیفیت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است.

اتوماسیون سرور اچ پی چگونه کار می‌کند؟

اتوماسیون سرور اچ پی یک‌ راه حل واحد برای وظایف و فرآیندهای مختلف مانند استقرار برنامه، ساخت کد و مدیریت سیستم‌های مجازی و فیزیکی ارائه می‌دهد. با اتوماسیون سازی سرور، این بخش از اجزای فن‌آوری ما به‌طور خودکار وظایف و فرآیندهای مختلفی را انجام می‌دهد که معمولاً شامل وظایفی پیچیده است. این اتوماسیون سازی HP server کارایی را افزایش می‌دهد و خطای انسانی را کاهش می‌دهد.

 

به‌طورکلی دو نوع معماری برای سرورهای اتوماسیون اچ پی وجود دارد.

اتوماسیون سرورhp در داخل یک حلقه نمایان است که در بالا به معماری بدون عامل و در پایین به معماری مبنی بر عامل زنجیر شده است.

  • معماری عامل محور
  • بدون عامل

معماری عامل محور در اتوماسیون سازی سرور HP

معماری مبتنی بر عامل از یک معماری سرور-عامل تشکیل‌شده و شامل یک هسته و یک عامل است. قسمت فیزیکی، سرور هسته‌ای نامیده می‌شود که می‌تواند بر روی یک یا چند سرور پیکربندی شود. درحالی‌که عامل نرم‌افزاری است که بر روی سیستم‌عامل سرور اجرا می‌شود و با هسته ارتباط دارد تا گردش کار، وظایف و فرآیندهای مختلف را مدیریت کند.

معماری بدون عامل در اتوماسیون سرور HP

برخلاف ساختار مبتنی بر عامل، خدمات در معماری بدون عامل مستقیماً با سرورهای ابری ارتباط برقرار می‌کنند. سرویس‌های بدون عامل با نام‌های مبتنی بر API یا خدمات بومی ابری نیز شناخته می‌شوند.

دسته‌بندی ابزارهای اتوماسیون سرور

ابزارهای اتوماسیون سرور اچ پی را می‌توان به دودسته تقسیم کرد.

  • Build Automation Utilities
  • Build Automation Servers

ما این دودسته را به‌عنوان ساخت ابزارهای اتوماسیون و ساخت سرورهای اتوماسیون می‌شناسیم.

هدف اصلی اتوماسیون‌های ساخت ابزار، انجام وظایف بک اند کار از طریق کامپایل کد، پیوند دادن کد منبع و غیره است. از سوی دیگر، اتوماسیون‌های ساخت سرور، ابزارها یا نرم‌افزارهای مبتنی بر وب هستند که بر روی سیستم‌عامل سرور نصب می‌شوند و هدف آن‌ها اجرای ابزارها است.

انواع سرورهای اتوماسیون ساخت اچ پی

سه نوع اتوماسیون سرور اچ پی وجود دارد:

  1. اتوماسیون برحسب تقاضا: این ساده‌ترین نوع اتوماسیون است که در آن کاربر یک اسکریپت را با استفاده از خط فرمان یا هر ابزار دیگری مانند PowerShell، Putty یا برنامه وب اجرا می‌کند.
  2. اتوماسیون برنامه‌ریزی‌شده: زمانی که یک فرآیند یا کار در یک زمان خاص انجام می‌شود، به‌عنوان‌مثال پشتیبان گیری از پایگاه داده برنامه‌ریزی‌شده و… .
  3. اتوماسیون فعال: این اتوماسیون سازی سرور اچ پی نشان‌دهنده فرآیند یکپارچه‌سازی مداوم است، به‌عنوان‌مثال. فرآیند پشتیبان گیری از داده‌ها درنتیجه یک رویداد سیستم شروع می‌شود.

مزایای اتوماسیون سرورهای HP

بخش‌ها و تیم‌های فناوری اطلاعات هنگام ارائه به‌روزرسانی‌ها با چالش‌های مختلفی روبرو هستند. مسائلی مانند امنیت، پشتیبان‌گیری، خطاهای ساخت و غیره چالش‌های عمده‌ای هستند که می‌توانند به راحتی توسط اتوماسیون سرور مدیریت شوند؛ اما این تنها مزیت اتوماسیون سازی سرو نیست. در زیر به مزایای بیشتری از اتوماسیون سازی سروهای اچ پی اشاره‌شده است.

ساده‌سازی و سرعت‌بالای وظایف

درروش سنتی هنگام فرایند انجام وظایف، فشار زیادی بر تیم‌های نرم‌افزاری وارد می‌شود تا در عرض چند روز یا چند هفته به تقاضای کاربران سیستم پاسخ دهند یا ویژگی‌های جدیدی را به سیستم اضافه کنند. ویژگی‌های جدید بدون آزمایش نمی‌توانند مستقیماً روی سرور قرار بگیرند. ساخت ویژگی‌های به‌صورت دستی مانند یک مانع در محیط‌های مبنی بر شبکه و نرم‌افزار عمل می‌کند. درروش سنتی، ساخت ویژگی‌های جدید برای یک سیستم یا نرم‌افزار بر روی یکی از ماشین‌های توسعه‌دهنده انجام می‌شود و فرآیندی بسیار پیچیده و حیاتی است. اگر یک توسعه‌دهنده حتی یک فایل را از دست بدهد، می‌تواند بر ساخت کامل نرم‌افزار تأثیر بگذارد.

اتوماسیون سرور اچ پی به ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت، آزمایش و استقرار کمک می‌کند. اتوماسیون سرور همچنین در تهیه محیط‌هایی برای پروژه‌ها مورد آزمایش کمک می‌کند. سرور اتوماسیون از همان دستوراتی استفاده می‌کند که توسط توسعه‌دهندگان برای ساخت نرم‌افزار استفاده می‌شود. استراتژی‌های مختلفی برای ساخت خودکار مانند ساخت برنامه‌ریزی‌شده یا ادغام مداوم وجود دارد که به نیاز شرکت یا محصول شما بستگی دارد.

ایمن و قابل‌اعتماد

امنیت یک نگرانی اصلی برای تیم‌های نرم‌افزاری است، به‌ویژه کار بر روی پروژه‌های حیاتی. در ساخت دستی، چندین کاربر در تیم ممکن است به‌منظور بررسی مجدد یا نیاز به یک منبع پشتیبان به سرور دسترسی داشته باشند. اتوماسیون سرور این نگرانی را از بین می‌برد زیرا فقط سرور اتوماسیون دسترسی دارد و مسئول استقرار است.

یک فرآیند دستی همیشه احتمال رخداد خطا در آن وجود دارد، اما در اتوماسیون سازی سرور این خطا به پایین‌ترین حد ممکن خود می‌رسد.

بازخورد فوری و بهره‌وری بهتر

یکی از ویژگی‌های اتوماسیون سرور اچ پی، بازخورد فوری آن از هر فرآیند یا وظیفه‌ای است که روی سرور انجام می‌شود. اسناد و فایل‌های گزارش به‌طور خودکار تولید می‌شوند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند.

با گرفتن بار استقرار از توسعه‌دهندگان، آن‌ها می‌توانند بیشتر بر روی توسعه محصول و درنتیجه بهبود کارایی کلی تیم توسعه تمرکز کنند.

رابط و ابزارهای اتوماسیون سرورهای اچ پی

مجموعه HPSA دارای چندین رابط و ابزار است که برای پوشش تقریباً تمام نیازهای یک مدیریت زیرساخت موردنیاز است. موارد زیر برخی از ابزارهای بسیار مفیدی است که بخشی از HPSA هستند. HPSA مخفف عبارت hp server automation است.

شکل ابزار و رابط هاس اتوماسیون سرور hp را بصورت یک دایره در وسط که دور تا دور آن را انواع اتصال را به قسمت های مختلف را نشان می دهد.

  • SAS Web Client : رابط مبتنی بر وب برای اتوماسیون سرور اچ پی است که از طریق آن کاربران می‌توانند سرورها را مدیریت کنند، نمایه‌های نصب سیستم‌عامل را آماده کنند، تغییرات پیکربندی را پیگیری کنند، کاربران و گروه‌ها و مجوزهای آن‌ها را مدیریت کنند و غیره.
  • SA Client : یک کلاینت قدرتمند جاوا برای اتوماسیون سرورهای اچ پی است. این ابزار پراستفاده‌ترین ابزاری است که توسط مدیران سیستم برای تهیه، مدیریت نرم‌افزار، سیاست‌ها و غیره استفاده می‌شود.
  • رابط خط فرمان SA (OCLI): یک رابط خط فرمان که عمدتاً برای مدیریت فایل در مخزن نرم‌افزار استفاده می‌شود.
  • ابزار تبادل DCML (DET): ابزار زبان نشانه‌گذاری مرکز داده (DCML) که برای بسته‌بندی و انتقال داده استفاده می‌شود.
  • کیت توسعه ISM (DK): یک کیت توسعه که از ابزارهای خط فرمان و کتابخانه‌هایی برای ایجاد، ساخت و بارگذاری ISMها تشکیل‌شده است. یک ISM مجموعه‌ای از فایل‌ها و دایرکتوری‌ها است که شامل بیت‌های برنامه، اسکریپت‌های نصب و اسکریپت‌های کنترل است.
  • SA Web Services API (WS API) : خدمات وب WS یک رابط سرویس وب را برای تسهیل ادغام سیستم‌های پشتیبانی کسب‌وکار و عملیات با پلت فرم SA نشان می‌دهد. این ابزار به سایر سیستم‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا اطلاعات را با پلتفرم SA مبادله کنند.

نتیجه‌گیری

اتوماسیون یا خودکار سازی سروهای اچ پی و سایر سرورهای دیگر به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند که در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند. اتوماسیون این سرورها نیازمند دانش فنی و تخصصی کافی در این زمینه است و هرگونه اشتباهی در کانفیگ و پیکربندی آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. برای این کار لازم است از ابزارها و رابطه‌های اتوماسیون سرور اچ پی و یک تیم یا فرد تخصصی در این رابطه استفاده شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا