دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
سرور

لایسنس سرور hp

در سرورهای اچ پی ویژگی‌های متعددی قرار دارد که این ویژگی‌ها بدون لایسنس سرور hp قابل‌دسترسی نیستند. در خرید سرور hp باید حتماً توجه داشته باشیم که لایسنس آن را نیز دریافت کنیم. بسیاری از لایسنس ها در سرورهای اچ پی به‌صورت پیش‌فرض موجود هستند ولی برای مدیریت و امنیت کارآمد کافی نیستند. این دسته از مقالات مجله شبکه ارغوان نگاهی به لایسنس ها و انواع آن ها داریم.

وجود یا عدم وجود لایسنس در سرورهای اچ پی می‌تواند روی قیمت سروری که می‌خرید کاملاً تأثیرگذار باشد. به این معنی که سرورهایی که می‌خرید و دارای لایسنس هستند، در مقایسه با همان سرور بدون لایسنس دارای قیمت بالاتری است. بهتر است قبل از خرید سرور حتماً کانفیگ و لایسنس سرور hp را مدنظر قرار دهید.

قبل از اینکه به تشریح کامل لایسنس های اچ پی بپردازیم ابتدا اجازه دهید که با پورت ILO آشنا شویم و نحوه کار و کاربرد آن را توضیح دهیم.

پورت ILO چیست و چه ارتباطی با لایسنس سرور hp دارد؟

در تمامی لایسنس های سرور اچ پی وجود پورت ILO برای مدیریت سرور ضروری است. تصویر یک قطعه مربوط به ILO را نشان می دهد.

به زبان بسیار ساده می‌توان گفت که ILO یا Integrated Lights-Out پورتی مانند پورت شبکه است که بر روی تمامی سرورهای جدیدی کمپانی اچ پی قرار داده‌شده است. با استفاده از این پورت می‌توان سرور را روشن و مدیریت کرد. همچنین می‌توان از طریق این پورت در لحظه تنظیمات بایوس را تغیر داد و یا سیستم‌عامل جدیدی نصب کرد. کار با پورت ILO بسیار ساده است و تنها به یک کابل شبکه و یک مرورگر نیاز است.

همچنین این پورت در سرور اچ پی این قابلیت را به کاربر می‌دهد که از راه دور سرور را مدیریت کند و سخت‌افزارهای سرور خود را مانیتور کند. ویژگی ILO یک ویژگی بسیار پیشرفته در سری سروهای جدید اچ پی است که با استفاده از لایسنس سرور hp این امکان فراهم است که آن را فعال‌سازی کنیم.

چرا ما به لایسنس سرور اچ پی برای فعال‌سازی ویژگی ILO نیاز داریم؟

امروزه امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌ها بیش از هر چیزی اهمیت دارد. با استفاده از لایسنس سرور اچ پی می‌توان از امکانات و ویژگی‌های بی‌شماری در تکنولوژی ILO بهره برد. فعال‌سازی این پورت با استفاده از لایسنس سرور hp نه‌تنها امنیت سرور و شرکت ما را در بالاترین حد خود قرار می‌دهد، بلکه به ما امکاناتی می‌دهد که مدیریت سرور و مانیتورینگ آن از راه دور نیز بسیار آسان باشد.

استانداردهای زیادی برای ILO وجود دارد که ما در این مقاله جدیدترین استاندارد یعنی ilo5 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع لایسنس ilo5

شرکت چ پی برای اینکه به کاربران خود بیشترین خدمات را ارائه دهد و نیاز کاربران را برآورد کند، لایسنس سرور hp را برای ویژگی ilo 5 در سه سطح قرارداده است. اساس این سه سطح دارای دسترسی یکسان هستند و فقط ویژگی‌ها و امکانات آن‌ها متفاوت است. با استفاده از این لایسنس های ilo 5 می‌توان سرورها را در بهینه‌ترین حالت قرار داد. سه سطح لایسنس ilo 5 عبارت‌اند از:

لایسنس سرور اچ پی دارای سه سطح ILO است. سطح استاندارد، پیشرفته و پیشرفته امنیتی که در ILO5 این ویژگی دیده می شود.

  1. Ilo standard
  2. Ilo advanced
  3. Ilo advanced premium security edition

لایسنس Ilo advanced premium security edition روی استانداردهای ilo قبلی وجود نداشته و فقط در نسل 5 این تکنولوژی قرار دارد. این لایسنس همراه با سرورهای نسل دهم سرور اچ پی با ilo 5 توسط کمپانی اچ پی عرصه شد.

تفاوت انواع licenses های سرو اچ پی

همان‌طور که گفتیم در استاندارد لایسنس سرور hp برای ilo5 دارای سه نوع لایسنس است که کاربران با توجه به نیاز سازمانی و شخصی خود آن‌ها را خریداری می‌کنند. ilo5 پیش‌فرض ilo standard است و نسبت به دو لایسنس دیگر امکانات کمتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بیشتر سرورهایی که به داخل کشور وارد می‌شوند یا فاقد لایسنس هستند و یا دارای لایسنس استاندارد هستند.

امکانات ilo advanced در لایسنس hp سرور

لایسنس ilo advanced نسبت به لایسنس پیش‌فرض یا استاندارد امکانات بیشتر و بهتری دارد که با استفاده از آن می‌توان امنیت سرور را بالا برد و در کنار آن مدیریت سرور را آسان‌تر نمود. مهم‌ترین امکانات و ویژگی‌های این لایسنس عبارت‌اند از:

  1. CAC 2-factor Authentication
  2. Remote system logs
  3. Remote console
  4. virtual media
  5. Directory services
  6. Arcsight unique connector
  7. Kerberos2_factor Authentication
  8. Ilo federation
  9. Ilo amplifier

برای استفاده بهینه از این لایسنس سرور اچ پی، این کمپانی اپلیکیشنی به نام hpe one view ارائه داده است که با استفاده از آن می‌توانید از امکانات این لایسنس بهره ببرید و سرور خود را از راه دور مانیتور کنید. استفاده از این اپلیکیشن فقط زمانی امکان‌پذیر است که شما لایسنس advanced سرور را خریداری کرده باشید. این اپلیکیشن هم در قالب دسکتاپ و هم در قالب موبایل ارائه‌شده است.

بسیاری از قابلیت‌هایی که در ilo پیش‌فرض قرار داده‌شده فقط با خرید لایسنس استاندارد قابلیت استفاده رادارند. امکاناتی مانند power meter و location discovery service این ویژگی رادارند. در ادامه با برخی از ویژگی‌های لایسنس سرور hp در سطح استاندارد آشنا خواهیم شد.

نمایی از لوگوی اچ پی که برای تبلیغ لایسنس سرور اچ پی استفاده شده است.

ویژگی Remote system logs

این ویژگی به ما این امکان را می‌دهد که log ها را به‌صورت ریموت در جاهای مختلف ذخیره کنیم.

ویژگی Remote console

با استفاده از این قابلیت می‌توان به‌صورت ریموت به سرور متصل شد. این ویژگی در لایسنس استاندارد نیز وجود دارد، با این تفاوت که فقط زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که سیستم‌عامل شروع به کارنکرده باشد و با شروع کار سیستم‌عامل دسترسی ما قطع خواهد شد. در لایسنس پیشرفته هر وقت که لازم شد می‌توان از این ویژگی استفاده کرد.

ویژگی virtual media

این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که مدیای موردنظر خود اعم از DVD,USB و… را بر روی سرور خود mount کند.

همچنین قابلیت virtual media به ما این امکان را می‌دهد که هنگام نصب سیستم‌عامل و یا هر برنامه دیگری، دیگر مجبور به انجام این مراحل پیش نباشیم؛ یعنی ما می‌توانیم DVD و یا USB متصل به لپ‌تاپ خود را به‌صورت ریموت برای سرور mount کنم.

Directory services

این قابلیت لایسنس سرور hp در سطح استاندارد ilo مربوط به سرویس دایرکتوری‌ها است که با قابلیت اکتیو دایرکتوری سرور ادغام می‌شود و امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد.

Ilo federation

این ویژگی در لایسنس استاندار به ما این امکان را می‌دهد که با دسترسی به ilo یکی از سرورها در پایگاه داده یا دیتاسنتر، مابقی سرورها را مدیریت کنیم.

Ilo amplifier

با استفاده از این قابلیت در لایسنس استاندارد سرور اچ پی می‌توان فریمورهای سرور را از راه دور آپدیت کرد.

 قابلیت‌های لایسنس Ilo advanced premium security edition

این لایسنس hp سرور گران‌ترین لایسنس و درعین‌حال پر امکانات ترین آن است که بالاترین سطح امنیت، اجرای مداوم دستورات بدون وقفه، پاک‌سازی امن حافظه و… را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های موجود در لایسنس Ilo advanced premium security edition

  • silicon root of trust
  • uefi
  • Automatic secure recovery
  • Run time FW validation
  • Secure erase NAND /NOR Data

silicon root of trust

این سیستم فریمورها را بررسی می‌کند و در صورت وجود هرگونه تهدید اجازه کار را به سررو نمی‌دهد و به شما هشدار می‌دهد، اگر تهدیدی وجود نداشت سرور اجازه شروع کار را خواهد داشت.

Automatic secure recovery

Automatic secure recovery امکانی است که به‌صورت خودکار کار ریکاوری را انجام می‌دهد و در صورت بروز هرگونه مشکل در سرور شما همیشه یک نسخه پشتیبان در دسترس خواهید داشت. این ویژگی برای شرایط بحرانی سرور مهیا شده است و به شما این امکان را می‌دهد که همیشه از نسخه سالم یک بک آپ داشته باشید.

Run time FW validation

این ویژگی در لایسنس سرور hp به‌صورت اتوماتیک به فریمورها اعتبار می‌بخشد و در صورت که فریمور هیچ‌گونه خطا یا تهدیدی آن را هدف قرار ندهد، شروع به کار می‌کند.

Secure erase NAND /NOR Data

این قابلیت به شما این مکان را می‌دهد که اگر قصد فروش یا واگذاری سرور خود را داشتید، با فعال‌سازی این گزینه هیچ تنظیمات یا اطلاعاتی قابل بازیابی نباشند. این قابلیت برای ارتقای امنیت ضروری است.

سخن پایانی

لایسنس سرور hp در استانداردهای ilo5 بسیار حائز اهمیت هستند و به ما این امکان را می‌دهد که مدیریت سرور را به بهینه‌ترین شکل ممکن انجام دهیم و از طرفی می توانیم لایه‌های امنیتی بسیار بیشتری را در سرور پیاده‌سازی کنیم.

استفاده از این لایسنس ها و فعال‌سازی آن‌ها نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و مدیریت سرورها می‌شود، بلکه هزینه نگهداری و فراهم کردن امنیت را نیز کاهش می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا