دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
نرم افزار

معرفی پرکاربردترین نرم افزارهای سیسکو

نرم افزارهای سیسکو راه حل هایی برای دسترسی به اینترنت را در اختیار کاربران قرار می دهد. با انواع نرم افزارهای سیسکو دسترسی آسان به اطلاعات در هر فضا و زمان امکانپذیر می گردد. این مقاله از مجله شبکه ارغوان به معرفی انواع نرم افزارهای سیسکو می پردازد.

Cisco IOS، Cisco IOS XE، Cisco IOS XR و Cisco NX-OS از پرکاربردترین نرم افزارهای سیسکو در شبکه است. نرم افزارهای سیسکو در جهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، آنها فناوری مدرنی در جهان هستند که راه حل هایی  ارائه می دهند که با پلتفرم های سخت افزار ترکیب می گردد. این فناوری به کاربران کمک می کند که خدمات را با سرعت ارائه دهند. پیشنهاد می گردد که  برای آگاهی از اطلاع جامع به سایت سیسکو مراجعه کنید.

از سایر نرم افزارهای سیسکو می توان به نرم افزارهای Cisco Aci و DNA اشاره کرد که در جهت ایمن سازی شبکه ها عرضه می گردند. همچنین نرم افزار Anyconection یک پلت فرم امن است که دسترسی سریع و بدون ترافیک را برای کاربران ارائه می دهد.

معرفی نرم افزارهای محبوب سیسکو Cisco IOS

تکنولوژی Cisco IOS یک نرم افزار پرکاربرد در سراسر جهان است که نقش اصلی در زیر ساخت شبکه را برعهده دارد. این نرم افزار سیسکو Cisco IOS در مراکز اداری کوچک، در منازل و در بزرگترین شبکه های دنیا به صورت فعال در حال ارائه خدمات هستند.

نموداری از نحوه اجرای نرم افزار و سیستم عامل مهم سیسکو IOS نمایش داده شده است.

خدمات نرم افزارسیسکو IOS

این نرم افزار به عنوان یک سیستم عامل اختصاصی برای اینترنت است که در سیستم روترهای سیسکو و سوئیچ های سیسکو اجرا می گردد. از مهمترین ویژگی های این نرم افزار فعال کردن ارتباطات داده بین نودهای شبکه، مسیریابی هوشمند و قابلیت پروکسی آن است . این نرم افزار سیسکو سرویس هایی را در اختیار مدیران قرار می دهد که سرعت عملکرد و امنیت در ترافیک شبکه را تضمین می کند.

نسخه های نرم افزار سیستم عامل IOS عبارتند از IOS XE و IOS XR که IOS XE که در هسته لینوکس اجرا می شود. از طرف دیگر IOS XR که مبتنی بر سیستم عامل QNX است سیستم تجاری شبیه اونیکس دارد. IOS XR نیز از نرم افزار شبکه تعریف شده (SDN) پشتیبانی می کند.

در تصویر سه نرم افزار پر کاربرد سیسکو نشان داده شده است.

ویژگی های انواع نرم افزارهای سیسکو

سرویس هایی که نرم افزارهای سیسکو در اختیار شبکه ها قرار می دهند اتصال پایدار، امنیت و عملکرد خودکار را به همراه دارد. در ادامه به اهم خصوصیات هر نرم افزار می پردازیم.

سیسکو IOS

  • ترکیبی از بکارگیری فناوری، سرویس های تجاری و پشتیبانی از سخت افزارها می باشد.
  • کاهش هزینه های عملکردها را منجرب می گردد.
  • بهینه سازی هزینه ها و افزایش سود حاصل از آن ها هدف اصلی این نرم افزار است.
  • بهبود کسب و کار با افزایش بهره وری بسیار حائز اهمیت است.

سیسکو IOS XR

  • تمرکز بر نیازها
  • خدمات بر اساس الزامات
  • انعطاف پذیری و قابلیت برنامه ریزی

از اهداف کلی این نرم افزار تلقی می گردد.

نرم افزار IOS XE

نرم افزار سیسکو IOS XE یک شبکه در حال توسعه است، که می توان گفت یک سیستم عامل باز و منعطف که برای عملکرد شبکه بهینه گردیده است. از طرف دیگر این نرم افزار سیسکو یک سیستم عامل واحد است که پیچیدگی های تجارت در شبکه ها را کاهش می دهد. همچنین دسترسی به فناوری های بی سیم و کابلی را در سازمان ها، تجمیع چندین اتصال، هسته و WAN را امکان پذیر می کند. این نرم افزار یک سپر امنیتی در برابر حملات پیشرفته سایبری است. دیتاهای قابل اعتماد نتیجه یکپارچگی، امنیت و انعطاف پذیری پلتفرم پیشرفته این نرم افزارها می باشد. این نرم افزار سیسکو فعالیت های روزانه را بصورت خودکار اجرا می کند. ویژگی های دیگر این نرم افزار سیسکو عبارتند از:

  • اتصال پایدار
  • کاهش زمان خرابی
  • پشتیبانی از پلتفرم نسل آینده
  • اجرای دیمون واحد در یک سیستم عامل لینوکس مدرن
  • قابلیت جدا سازی صفحه دیتا و صفحه کنترل
  • یکپارچه کردن خدمات بهبود یافته

نرم افزار سیسکو Cisco NX-OS

نرم افزار سیسکو Cisco NX-OS یک نرم افزار غنی بر پایه لینوکس است و با انعطاف پذیری و  دقت  بالا ساخته شده است. همچنین این فناوری بسیار مدرن غالبا در سوئیچ های Nexus Cisco و در مرکز داده استفاده می شود. انعطاف پذیری سبب گردیده است تا عملکرد، امنیت و اعتماد در محیط های مرکز داده تضیمن گردد. عمده ویژگی های این نرم افزار به طور خلاصه عبارتند از:

  • این نرم افزار باز، ماژولار و قابل برنامه ریزی برای یک زیرساخت مرکز داده با سرعت بالا عالی است.
  • برای استقرار در یک مرکز داده فیزیکی و مجازی ایده آل است.
  • دارای علمکرد پایدار و بدون وقفه است که بسیار قابل اعتماد و مناسب استفاده در یک دوره زمانی مورد نظر است.

نگاهی کوتاه به نحوه عملکرد نرم افزار Cisco Aci در یک نمودار به تصویر کشیده شده است.

زیرساخت کاربردی سیسکو Cisco Aci

اصولا زیرساخت هایی که براساس برنامه کاربردی (ACI) ساخته می گردد، برگرفته از زیرساخت شبکه تعریف شده ای (SDN) است که فناوری های اطلاعات را به صورت اتوماتیک اجرا می کند. همچنین سرعت اجرای برنامه های مستقر در مرکز داده را افزایش می دهد. بعلاوه هزینه کلی یک محصول یا خدمات آن را کاهش می دهد. این معماری را می‌توان با استفاده از Cisco APIC و Nexus 9000 پیاده‌سازی کرد. سوئیچ ها استفاده از Cisco DCNM به مشتریان این امکان را می دهد که تمام دستگاه های nex-os را در شبکه های Lan و SAN به صورت مرکزی مدیریت کنند.

سیسکو Cisco DNA (Digital Network Architecture)

برای پاسخگویی و مدیریت تقاضاهای روز افزون در شبکه ها، نرم افزار سیسکو DNA بسیار ارزشمند و مفید است. این نرم افزار به شما کمک می کند که تغییرات مداوم فناوری ها و الزامات مورد نیاز شبکه را برآورده کنید.

نرم‌افزار DNA روشی ارزشمند و انعطاف‌پذیر است که در مراکز داده WAN و دامنه های قابل دسترس بسیار کاربرد دارد. این معماری با کاهش هزینه ها و ریسک عملیات سازمانی را ساده و سریع کند. سیسکو 3850 و سوئیچ کاتالیست سیسکو 6K نیز از معماری DNA سیسکو پشتیبانی می کنند.

علاوه بر این Cisco DNA، یک روش مبتنی بر نرم افزار است که برای خودکارسازی و تضمین خدمات در سراسر شبکه های WAN، محوطه دانشگاه و شعبه طراحی گردیده است. این یک راه‌حل شبکه که مبتنی بر هدف است، به شبکه‌ها اجازه می‌دهد تا شبکه‌های جدید را به صورت مجازی مستقر کنند.. راه‌اندازی سیاست‌های جدید، استقرار شبکه جدید، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی جدید از مزایای این نرم افزار است که غالبا به صورت محلی یا ابری در سراسر پیکربندی‌های WAN با سرعت بالا از یک نقطه اجرا می گردد.

این معماری باز و توسعه پذیر مبتنی بر نرم افزار است و این سرویس ها را ارائه می دهد:

  • مدیریت خدمات ابری
  • اتوماسیون مرکزی سریع
  • اطمینان و امنیت
  • مجازی سازی
  • زیرساخت فیزیکی و مجازی آماده DNA

نرم افزار Cisco AnyConnect کلیدی برای درهای بسته

نرم افزار Cisco AnyConnect علاوه بر اینکه دسترسی به شبکه خصوصی مجازی (VPN) را از طریق لایه های سوکت های امن (SSL) فراهم می کند، امنیت را از طریق ماژول های گوناگون داخلی افزایش می دهد. این امنیت در مجموعه گسترده ای از سیستم عامل ها نظیر Windows، Mac OS X، لینوکس، iOS، اندروید و موارد دیگر اجرا می گردد. با نصب این نرم افزار سیسکو، کارمندان به راحتی از هر مکان با استفاده از لپ تاپ یا دستگاه های تلفن همراه می توانند با سرعت و اتصال پایدار کارکنند. نرم افزار Cisco AnyConnect عامل یکپارچه است که چندین سرویس امنیتی را فعال کرده و امنیت داده ها را تضمین می کند.

قبل از شروع به کار با نرم افزار Cisco AnyConnect باید client این نرم افزار را نصب کنید.

نحوه نصب و راه اندازی نرم افزار سیسکو در ویندوز Cisco AnyConnect

برای راه اندازی این نوع  نرم افزار سیسکو ابتدا Anyconnect VPN Client را برای ویندوز نصب کرد.
لازم به ذکر است که اگراز Microsoft Edge استفاده می گردد، برنامه به صورت فایل “sys_attachment.do” دانلود می شود. لذا نام فایل را به “sys_attachment.msi” تغییردهید.

  • روی Run on the Open File – Security Warning dialog box کلیک کنید.
  • در کادر dialog box بر روی Cisco AnyConnect Secure Mobility Client Setup کلیک کرده و مراحل زیر را برای نصب کامل کنید.

راه اندازی VPN Client

  • برای راه اندازی برنامه به Start->Programs->Cisco->Cisco AnyConnect Secure Mobility Client بروید.
  • vpn.vtc.vt.ed را در قسمت Ready to Connect to وارد کنید، سپس دکمه Connect را فشار دهید. مطمئن شوید که AnyConnect-VPN برای گروه انتخاب کرده اید.

نرم افزار anyconnect سیسکو یک اتصال پایدار و با سرعت را برای شبکه ها ارائه می دهد.

  • نام کاربری و رمز عبور خود را وارد و روی OK کلیک کنید.
  • پنجره ای باز می گردد روی Accept کلیک کنید تا آن پنجره بسته شود. به محض بسته شدن پنجره اتصال صورت می گیرد.

قطع ارتباط VPN Client

همیشه پس از اتمام کار خود اتصال را قطع کنید تا از به سرقت رفتن اطلاعات و منابع جلوگیری کرده باشید.

  •  روی نماد سرویس گیرنده AnyConnect واقع در سینی سیستم در نزدیکی گوشه سمت راست پایین صفحه کلیک راست کنید.
  • Quit را انتخاب و روی آن کلیک کنید.

سخن پایانی

انواع نرم افزارهای سیسکو برای ارائه خدمات سریعتر و بهتر طراحی گردیده اند. نرم افزار شبکه سیسکو (IOS، XE، XR و NX-OS) به عنوان پرکاربردترین نرم افزار شبکه در جهان امنیت و اتصال پایدار را برای کاربران خود فراهم کرده است. برای افزایش امنیت و کارایی شبکه هر کدام از نرم افزارهای سیسکو با پلتفرم های سخت افزاری ادغام می گردد تا فناوری های پیشرفته و خدمات مهم تجاری را به صورت گسترده پشتیبانی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا