دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیو

فرق voip با سانترال

فرق voip با سانترال بستگی به نوع استفاده افراد در شرکت ها دارد. برقراری ارتباط تلفنی پیچیده نیست اما اصطلاحات و حروف اختصاری آن ها مانند voip، ip ،sip ،PSTN ،PBX و ISDN، که نشان دهنده ارتباطات سنتی و اینترنتی است، گیج کننده است. برخی به دلیل اینکه اطلاعات و دانش دقیقی از این کلمات اختصاری ندارند آن ها را به جای هم استفاده می کنند، به عنوان مثال VoIP (Voice Over Internet Protocol) و SIP (Session Initiation Protocol) که گاهی اوقات به جای هم نامیده می شوند و یا (PBX)Private Branch Exchange و VOIP که به جای هم استفاده می شوند. در حالی که نظر فنی با هم تفاوت دارند.

به همین منظور در این سری از مقالات مجله شبکه ارغوان به تفاوت تلفن سانترال (PBX) و voip می پردازیم. همچنین تفاوت voip و sip را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

تفاوت voip و سانترال

از زیر ساخت های اصلی و مهم تعامل و همکاری در هر شرکت بکارگیری از سیستم های تلفن برای ارتباط است. با وجود ارتباطات اینترنتی هنوز هم استفاده از سیستم های تلفن های تجاری و انتخاب آن از دغدغه صاحبان مشاغل و شرکت ها است. تلفن های قدیمی جای خود را به سیستم های سانترال و ویپ داده اند و همین باعث شده است که انتخاب بین این دو سیستم کمی پیچیده تر و سخت تر شود.

برای راه اندازی زیر ساخت ارتباط تلفنی در هر شرکت دو گزینه وجود دارد که عبارتند از:

  • برقراری ارتباط اختصاصی، سانترال (PBX)Private Branch Exchange 
  • تماس تلفنی مبتنی بر شبکهIP VoIP network (voice over internet protocol) 

فرق voip با سانترال کمی چالش برانگیز است زیرا بسیاری از افراد این دو سیستم را به اشتباه به جای هم استفاده می کنند پس در ابتدا بهتر است با این دو اصطلاح آشنا شده، تعریف کوتاهی از تلفن سانترال و voip داشته باشیم.

پروتکل صدا از طریق پهنای باند voip

پروتکل صدا از طریق پهنای باند Voice Over Internet Protocol اصطلاحی گسترده است که تحت عنوان تلفن IP، تلفن اینترنتی، تلفن باند پهن، ارتباطات IP و خدمات تلفن باند پهن و تلفن ویپ شناخته می شود. ویپ هر گونه ارتباط تلفنی از طریق اینترنت را در بر می گیرد،
تمام اصطلاحات بر این واقعیت تاکید دارند که راه اصلی برای انتقال دیجیتالی سیگنال صوتی، اتصال به تلفن یا نقطه پایانی دستگاه دیگر از طریق اینترنت است. فرق voip با سانترال یا تفاوت voip و sip به این موضوع مربوط می شود که ویپ معمولاً همراه با یک برنامه مبتنی بر موبایل یا مرورگر، از طریق یک ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) مستقر می شود.

ویپ چگونه کار می کند؟

VoIP در واقع صدا را از طریق یک کدک حجم زیادی از داده ها را فشرده کرده یا از حالت فشرده خارج می کند. این حالت یک فرآیند نرم افزاری و سخت افزاری است. سپس داده ها را به صورت بسته های داده کپسول بندی می کند. از این طریق آنها را در یک شبکه IP منتقل می کند و در قسمت دیگر اتصال آن ها را به صورت صدا برمی گرداند.

نقاط اتصال دیگر ویپ شامل: ویپ های رومیزی اختصاصی، برنامه های نرم افزاری که روی رایانه های اشخاص و دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن‌های هوشمند اجرا می‌شوند، و مرورگرهای دارای WebRTC هستند.

تعریف سیستم سانترال PBX

PBX مخفف Private Branch Exchange است. درحقیقت PBX یک شبکه تلفن خصوصی است. به کارکنان این امکان را می دهد که هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی با سایرین ارتباط برقرار کنند. مهمترین ویژگی این تلفن ها انتقال تماس و تلفن گویا است. مهم ترین نقش سیستم PBX شناخت و ره گیری مسیرها و ویژگی تماس های پیشرفته است. از این طریق ارتباطات ورودی و خروجی را مدیریت می کند.

یک شرکت می تواند با استفاده از ویژگی های تلفن سانترال تعداد زیادی تلفن را به یکدیگر نصب کند که همگی به یک شبکه متصل شوند.

انواع سیستم‌های تلفن PBX یا سانترال

تقریبا برای هر فعالیت تجاری می توان از انواع مختلف سیستم‌های تلفن PBX استفاده کرد. چند گزینه برای سانترال شما وجود دارد:

از انواع سیستم های سانترال نوع میزبان در تصویر وجود دارد که چگونگی کار آن را با شکل توضیح داده است.

  • سانترال میزبان

خدمات و تلفن های سانترال را به آسانی می توان خریداری و به یکدیگر وصل کرد. ویژگی های سانترال میزبان نظیر ضبط تماس ها، ره گیری تماس، سرویس های خودکار، آهنگ انتظار و انتقال تلفن به سایر کارمندان را تنظیم می کند. با استفاده از مرورگر های وب می توان کارمندانی که به این تلفن ها متصل هستند را مدیریت کرد. این سانترال مبتنی بر ابر است. در نتیجه می توان تمام دستگاه ها را کنترل و مدیریت کرد.

  • سانترال در محل On- Premises

هزینه های تعمیر و نگهداری و مشاوره برای شرکت ها بالا است لذا این سانترال راه حلی برای جبران هزینه ها ست. به جای تعمیرات اساسی تلفن سانترال، آن را به سانترال آماده ارتقا دهید.

  • PBX SIP Trunking

برای کسانی که دارای تلفن سانترال ( PBX ) هستند و می خواهند از مزایای تلفن VoIP استفاده کنند، گزینه SIP Trunking خدمات صوتی را برای PBX شرکت شما ارائه می دهد. این سرویس صوتی چند کاناله بدون تغییر سایر ویژگی های PBX در دسترس است.

6 تفاوت اصلی سانترال و VoIP

مهمترین فرق VoIP با سانترال این است که ویپ با استفاده از اینترنت هدایت می شود. شرکت ها گاهی تماس های VoIP را به سانترال ترجیح داده اند و سیستم تلفن سانترال را قابل اعتمادتر دانستند و برخی دیگر کیفیت تماس تلفن های سانترال را در رده تلفن های معمولی می دانند. بدین منظور در ادامه این مقاله مجله شبکه ارغوان مهم ترین تفاوت ها و فرق VoIP با سانترال را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم بهترین گزینه را برای شرکت خود انتخاب کنیم.

فرق voip با سانترال در تصویر نشان داده شده است.

1.هزینه راه اندازی اولیه

نصب تلفن سانترال گران تر از تلفن ویپ است. این هزینه به دلیل تفاوت سیستم سانترال و voip در زیر ساخت ها است. برای مثال اگر برای شرکت خود نیاز به راه اندازی ویپ سیسکو دارید هزینه آن فقط مشاوره با متخصصان شبکه ارغوان است. 02141902

2.هزینه های ماهانه

هزینه های ماهانه اجرا و نگهداری تمام زیر ساخت ها و قبوض تلفن، هزینه نرم افزارها در سیستم تلفن سانترال در مقایسه با تلفن ویپ بیشتر است. تلفن ویپ یک هزینه اشتراک ماهانه بیشتر ندارد. فرق VoIP با سانترال در هزینه های ماهانه در مورد هزینه سانترال به تنظیمات بستگی دارد. در حالی که هزینه ویپ به ابزار تماس و طرح آن بستگی دارد.

3.کیفیت تماس

تفاوت تلفن سانترال و VoIP به نحوه راه اندازی هردو سیستم سانترال و VoIP بستگی دارد. در تلفن های سانترال (PBX) ، کیفیت تماس عمدتاً به سخت افزار بستگی دارد، که شامل روترها و مدل های تلفن می شود. اگر سیستم به درستی راه‌اندازی شده باشد و مدل‌های تلفن از کیفیت بالایی برخوردار باشند، کیفیت تماس بهتر خواهد بود. کیفیت تماس و صدا در سیستم ویپ به پیکر بندی درست روترها، اتصال به اینترنت وهدست کارمندان نیز مربوط می شود.

4.مقیاس پذیری و سهولت ارتقاء

به عنوان یکی از مزایای ویپ به سانترال بایدگفت که ارتقاء و افزایش مقیاس شبکه voip نسبت به سانترال راحتر است. با ارتقاء اینترنت می توانید شماره تلفن دیگری در شرکت خود اضافه کنید. ارائه دهندگان سیستم ویپ می توانند طبق خواست شما ویژگی هایی نیز به سیستم شرکت شما اضافه کنند. اما برای ارتقاء سیستم سانترال، نیاز به تکنسین مجرب و صرف هزینه بیشتری برای خرید سخت افزار است.

5.انعطاف پذیر

از دیگر مزایای ویپ به سانترال این است که گزینه های بیشتری برای تماس دارد. هر کجا که اتصال اینترنت پایدار باشد می توان ازآن استفاده کرد. درحالی که تلفن های سانترال در انحصار یک سیستم یا ارائه دهنده خود است. عدم انعطاف تلفن های سانترال برای تماس های راه دور از دیگر تفاوت سیستم سانترال و voip است.

6.قابلیت اعتماد و امنیت

فرق voip با سانترال به نحوه صحیح نصب و راه اندازی سیستم سانترال بستگی دارد. اگر سیستم سانترال به درستی نصب و ایمن شود بسیار قابل اعتمادتر و ایمن تر از سیستم ویپ است.

تلفن های سانترال به جای اینترنت به شبکه تلفن عمومی PSTN سنتی وصل هستند. در نتیجه خطر حمله هکرها صفر است. این تلفن ها به برق نیاز ندارند. تنها عیب این تلفن ها خرابی سخت افزار است. برای تعمیر نیاز به تکنسین مجرب است.

برعکس فناوری voip که به برق نیاز دارد. همچنین با قطع برق اینترنت فورا خاموش می شود. از طرفی برای جلوگیری از حمله هکرها نیاز به رمزگذاری قوی و یک فایروال است. پس می توان نتیجه گرفت که قابلیت اطمینان و امنیت سانترال از ویپ بیشتر است.

 تعریف sip

پروتکل (SIP) ، یک پروتکل سیگنالی کننده برای تنظیم یک تماس تلفنی بین دستگاه های ارتباطی مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) اشاره دارد. SIP یک پروتکل ارتباطی است. برای فعال کردن و انتقال تماس های VoIP استفاده می شود. بر برقراری، ادامه مکالمه، نگهداری و خاتمه یک تماس تلفنی نظارت می کند. برای انتقال اطلاعات بین دو نقطه پایانی یا چند نقطه استفاده می شود. علاوه بر انتقال صدا در موارد زیر نیز از sip استفاده می شود:

  • کنفرانس ویدئویی
  • پیام رسانی فوری
  • توزیع رسانه ای

تلفن های IP در دفاتر و مشاغل با پروتکل sip سازگار هستند. از همین طریق تماس های voip را فعال می کنند. با استفاد از یک حساب sip می توان شماره تلفن voip را برای برقراری تماس به یک تلفن مبتنی بر شبکه متصل کنید.

تفاوت VOIP و SIP

تفاوت sip در مقابل VoIP لزوماً یک مقایسه مستقیم نیست. اصطلاح VoIP می تواند هر سرویس تلفن مبتنی بر اینترنت را توصیف کند. SIP یک پروتکل ارتباطی است. برای اکثر انواع استقرار VoIP استفاده می شود. VoIP به نوع تماس تلفنی اشاره دارد. SIP یک پروتکل است که برای تنظیم آن تماس ها استفاده می شود. شاید بتوان گفت که تفاوت sip و voip در این است که تمام SIP برای پشتیبانی و مقیاس VoIP استفاده می شود، اما همه VoIP توسط فناوری SIP پشتیبانی نمی شوند.

جمع بندی نهایی

تلفن سانترال (PBX) و VoIP هر دو فرق هایی با هم دارند. این تفاوت ها به نحوه نصب سخت افزار و بکارگیری از اینترنت یا شبکه تلفن خصوصی برمی گردد. در مجموع فرق VoIP با سانترال مربوط به ایمنی و کیفیت تماس و هزینه های جاری آن ها است. شرکت شبکه ارغوان با بهره گیری از کارشناسان مجرب در حوزه خدمات شبکه از جمله راه اندازی و  پشتیبانی VOIP همیشه پیشرو بوده است. تلفن تماس جهت مشاوره : 02141902

منبع : https://www.cloudtalk.io/blog/pbx-vs-voip-what-are-the-differences/

https://www.cloudtalk.io/blog/pbx-vs-voip-what-are-the-differences/

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا