دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اخبار شبکه

 اینترنت ماهواره ای سخن امروز در علم ارتباطات

اینترنت بی سیمی را اینترنت ماهواره ای می گویند با این تفاوت که ماهواره ها که به دور کره زمین می چرخند امواجی را می فرستند که بدون نیاز به سیم، اتصال اینترنت را امکان پذیر می کند. این مقاله مجله شبکه ارغوان سعی دارد که اطلاعات کلی از نحوه عملکرد اینترنت ماهواره ای و تجهیزات مورد نیاز و ارائه کنندگان آن را به تصویر بکشد.

سخن اول! اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای روشی است قابل اعتماد، برای آنلاین شدن در هر کجا که زندگی می کنید! اینترنت ماهواره ای فناوری جدید نیست اما از آن جا که شرکت آمازون و ایلان ماسک در حال کار بر روی گسترش دسترسی و قابلیت های آن هستند بسیار معروف شده است. از ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای HughesNet و Viasat در ایالات متحده آمریکا هستند و از سوی دیگر به تازگی اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک که پروژه شرکت SpaceX به نام استارلینک را کلید زده است. سرعت اینترنت ماهواره ای کندتر از سرعت فیبر یا کابل است و گران تر از اینترنت خانگی است.

اینترنت ماهواره ای استارلینک که ایده ایلان ماسک است جهت ارائه اینترنت برای مناطق دور افتاده که دسترسی به اینترنت کابلی ندارند.

 اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند؟ شبکه ارغوان توضیح می دهد!

عملکرد اینترنت ماهواره ای شبیه تلویزیون ماهواره است. ابتدا یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی ماهواره ای را به فضا می فرستد که این ماهواره به دور زمین می چرخد و در مدار پایین یا بالای زمین سیگنال می فرستد. از طرفی ارائه دهنده خدمات اینترنتی از طریق یک دیش گیرنده، سیگنال ها را دریافت می کند. معمولا گیرنده ها روی زمین در مکانی قرار می گیرند که بدون هیچ مانعی به آسمان دسترسی داشته باشند. دیش اینترنت ماهواره دارای مودم است، سیگنال ها را دریافت و به اینترنت قابل اجرا تبدیل می کند. اینترنت ماهواره ای نیازی به سیم کابل، فیبر یا حتی به خطوط تلفن ندارد.

شرکت SpaceX که ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای است توسط ایلان ماسک ایده استارلینک را به بازار عرضه کرده است.

 شرکت های ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای 

دو غول برتر اینترنت ماهواره ای HughesNet و Viasat در ایالات متحده آمریکا سال هاست که در زمینه ارتباطات ماهواره ای فعالیت دارند. در سال های اخیر مدیرعامل شرکت SpaceX ،ایلان ماسک، سرویس اینترنت استارلینک را ارائه داده است. شرکت Starlink بیش از 2000 ماهواره در مدار دارد و به صدها هزار مشتری در ایالات متحده و فراتر از سرویس ماهواره ای خود را ارائه می دهد. اینترنت ماهواره ای به طور کلی با سرعت 12 تا 100 مگابیت در ثانیه ارائه می شود. هرچند که قرار است سرعت اینترنت استارلینک بعد از اتمام زیر ساخت های استارلینک به 300 مگابیت در ثانیه افزایش یابد.

از تجهیزات اولیه بهره وری از اینترنت ماهواره ای استارلینک دیش های دایره ای و مستطیلی شکل است. در تصویر دیش مستطیلی بر روی پشت بام خانه ای نصب شده است.

برای راه اندازی اینترنت ماهواره ای به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

بطور کلی برای دریافت اینترنت ماهواره ای در ایران یا در کشورهای دیگر نیاز به تجهیزات بسیار پیچیده ای نداریم. مهمترین تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای عبارتند از:

  • دیش اینترنتی ماهواره ای (گیرنده ماهواره)
  • مودم/روتر ماهواره ای
  • روتر (اختیاری)
  • دستگاه سازگار با اینترنت

دیش یا همان بشقاب ماهواره ای

سیگنال اینترنت از طریق دیش ماهواره دریافت می شود. دیش ماهواره در فضای باز قرار می گیرد و توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای تامین و نصب می شود.

برای دریافت سیگنال های اینترنت از طریق دیش های دایره ای شکل که در فضای باز قرار می گیرند می توان به اینترنت ماهواره ای دست یافت.

محل نصب و اندازه دیش اینترنت ماهواره ای

بشقاب ماهواره اغلب بر روی پشت بام شما یا کنار خانه شما نصب می شود، اما می توان آن را بر روی پایه میله ای در حیاط شما نیز قرار داد. نسخه اصلی دیش ماهواره ای استاندارد با عرض 23 اینچ به صورت دایره است اما نسخه جدید به شکل مستطیل با عرض 12 اینچ و طول 19 اینچ که نسبت به دیش دایره ای کوچکتر و سبک تر است. نوع دایره ای شکل کاربران باید این آنتن را روی پشت بام یا جای بلندی که دیدی واضح به آسمان داشته باشد نصب کنند. اما در نوع مستطیل شکل پایه ای دارد که به راحت روی زمین نصب می شود.

برای اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک نیاز به دیش و روتر و مودم داریم. تصویر دیش و مودم و روتر را به وضوح نشان می دهد.

روتر/مودم

برای اینکه سیگنال های ماهواره برای کامپیوتر و سایر دستگاه ها تفسیر شود نیاز به مودم داریم که توسط ارائه دهندگان اینترنت تامین می شود. پس از نصب بشقاب، ماهواره با یک کابل کواکسیال به مودم و از طریق یک روتر به کامپیوتر یا دستگاه متصل می شود. روتر سیگنال های ماهواره ای را دریافت، تفسیر می کند تا درخواست شما در وب سایت شما نمایش داده شود.

مودم های Viasat ،HughesNet و Starlink دارای روترهای داخلی هستند، بنابراین می توانید از روتر ارائه شده استفاده کنید یا می توانید از روتر خود برای راه اندازی یک شبکه خانگی سفارشی استفاده کنید.

تصویر دیش، روتر و مودم که از تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره ای است وجود دارد.

روتر (اختیاری)

روتر شما اتصال اینترنت شما را در سراسر خانه پخش می کند، بنابراین می توانید از آن در دستگاه هایی که به مودم وصل نیستند استفاده کنید. یک روتر بی سیم یک سیگنال Wi Fi ایجاد می کند که می توانید از آن برای اتصال سیستم های بازی، لپ تاپ، تبلت، تلویزیون های هوشمند و سیستم های امنیتی خانه به اینترنت استفاده کنید.

برای تنظیمات روتر و مودم نیاز به کامپیوتر داریم تا بتوانیم به اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک متصل شویم.

دستگاه سازگار با اینترنت

پس طی مراحل راه اندازی دیش ماهواره و روتر نوبت به تنظیمات اتصال اینترنت می رسد. برای تنظیمات از یک کامپیوتر استفاده کنید. فراموش نکنید که برای راه اندازی تجهیزات به یک پورت اترنت نیاز دارید. همچنین دستگاه های بی سیم دیگر را نیز می توان به شبکه وای فای خود وصل کند.

اینترنت ماهواره ای در ایران به دلیل زیر ساخت های ضعیف مخابراتی بسیار نا کار آمد است.

آیا اینترنت ماهواره ای در ایران وجود دارد؟

با نگاهی به کشور ایران فرصت های مهمی در رشد مخابرات وجود دارد ولی متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری در سیستم های ثابت و سیار در مقایسه با سایر بازارها سرعت شبکه و نفوذ به پهنای باند بسیار کاهش دارد. بسیاری از بانک ها یا سازمان ها با سیستم اینترنت ماهواره ای VSAT در حال فعالیت هستند، اما ارتفاع ماهواره در ایران بسیار پایین است.

از جمله شرکت های ارائه دهنده اینترنت های ماهواره ای می توان به VSAT Satellite Broadband ،YahClick TS2 ،iDirect Evolution W6، E70B Wide, Ku Band و غیره اشاره کرد. ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای که در آمریکا فعالیت دارند Viasat ،HughesNet و استارلینک شرکت SpaceX که سرویس های پر سرعتی تا 200 با مگابیت در ثانیه را ارائه می دهند.

یکی دیگر از راه دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره در ایران از طریق سرویس VSAT با استفاده از فناوری iDirect، UHP، Newtec و Comtech VSAT است. این امکان را به ما می دهد تا مکان های راه دور را از طریق ماهواره به تله پورت های مختلف از جمله آلمانی و اتصال قابل اعتماد و با کیفیت را برای مشتریان ارائه داد.

بررسی اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک ایده ایلان ماسک است که اینترنت ماهواره ای با پهنای باند که سرعت50 تا 500 مگابیت بر ثاینه را برای مناطق مسکونی، RV یا تجاری را ارائه خواهد داد. مهمترین دلیل راه اندازی اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک کمک به مردمی است که در مناطق دور افتاده اینترنت ثابت ندارند.
اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک به دلیل هزینه های تجهیزات اولیه گران تر از سایر رقبای خود است اما داده های بیشتر و سرعت سریعتری را به ازای دریافت هزینه ماهیانه ارائه می دهد. اینترنت استارلینک محدودیت دسترسی برای ایران نیز دارد که در صورت رفع تحریم ها برطرف می شود. 
ایلان ماسک در خارج از کشور شروع به ارائه خدمات اینترنتی استارلینک به ایران در میان اعتراضات و به اوکراین در جنگ علیه روسیه کرده است. با وجود لغو تحریم تجهیزات مورد نیاز این اینترنت ماهواره ای دسترسی به اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک دور از دسترس نیست.

دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره ای به اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک معروف است.

مزایای اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک

در اتصال اینترنت ماهواره ای نیازی به سیم یا کابل که به شبکه اینترنت زمینی وصل شویم نداریم. سیگنال اینترنت ماهواره ای از ماهواره ها پخش می شود. این اینترنت رایگان نیست اما اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک با پرداخت ماهیانه پول برای نصب و راه اندازی و پشتیبانی قابل دسترس است. مهمترین مزایای این اینترنت نامحدود بودن آن است. امنیت بالایی دارد و در اکثر مواقع قابل اتکا و اعتماد است. مناسب مناطق روستایی و دور افتاده است که فاقد هرگونه زیر ساخت است.

معایب استارلینک

در حال حاضر دارای محدودیت انتقال داده نسبت به سایر اینترنت ها است و شاید بتوان گفت که حتی سرعت کمتری هم دارد. مناسب بازی های آنلاین نیست، زیرا قطعی و تاخیر ارسال درخواست برای آن بازی وجود دارد. اما استارلینک ادعا می‌کند که ماهواره‌ های خود را در مدارهای پایین‌تر بسیار نزدیک‌تر به زمین مستقر می‌کند تا تاخیر و قطعی را کاهش دهد. این اینترنت در برابر شرایط جوی بد ممکن است دچار تداخل یا حتی قطعی می شود. قطعی ها و خاموشی استارلینک واقعا خسته کننده است.

جمع بندی

برای دسترسی به اینترنت ماهواره نیاز به تجهیزات اولیه وجود دارد که توسط ارائه دهندگان این اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد. یکی از معروفترین آن ها ایلان ماسک است که اینترنت استارلینک را امکان پذیر کرده است. اینترنت استارلینک مناسب دورافتاده و شهرهای پرت است. برای برخورداری از اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک نیاز به صرف هزینه گزافی است. اینترنت ماهواره ای در ایران به دلایل زیادی از جمله عدم سرمایه گذاری در ایران بسیار ناکارآمد است.

منبع: https://satelliteforinternet.com/satellite-internet-equipment/

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا