دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
اکتیو

سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه ها به یک عنصر اساسی جهان ما تبدیل شده اند و برای کسب و کارهای مختلف، ارتباطات، سرگرمی و بسیاری موارد دیگر ضروری شمرده می‌شوند. در ادامه با سوئیچ، یکی از عناصر اساسی هر شبکه کامپیوتری بیشتر آشنا می‌شویم و به این سوال که سوئیچ چیست پاسخ خواهیم داد.

اما برای وارد شدن به موضوع و به طور خلاصه، سوئیچ قسمت های مختلف شبکه را به هم متصل می‌کند و ارتباط full-duplex، انتقال داده های ارزشمند در شبکه و استفاده بهینه از پهنای باند را فراهم می‌کند.

🛒 : خرید سوئیچ POE

سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد سوئیچ چیست؟ سوالی که در ادامه به آن پاسخ می‌دهیم. افرادی که درباره مباحث مربوط به شبکه مطالعه داشته اند با مدل هفت لایه OSI حتما آشنا هستند. مدلی که اگرچه پیاده سازی آن مشکل است اما برای مباحث آموزشی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیچ ها مسئولیت پردازش و هدایت داده ها را در لایه دوم از این مدل را بر عهده دارند. لایه دوم مدل OSI، پیوند داده و یا Data Link نام دارد. در ضمن از سوئیچ می‌توان در لایه سوم یا همان لایه شبکه نیز استفاده کرد ولی کارکرد آن، مسیریابی خواهد بود.

مدل هفت لایه OSI در شبکه
نمایی از مدل هفت لایه OSI

نکته مهم این است که سوئیچ ها از اجزا اصلی هر شبکه هستند، چه شبکه های که رسانه انتقال آن فیبر نوری باشد و یا کابل های کواکسیال. اگرچه امروزه بیشتر سوئیچ ها از ethernet استفاده می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله ( مدل هفت لایه OSI ) مطالعه کنید.

سوئیچ چگونه کار می‌کند؟

شیوه کارکرد سوئیچ اینگونه است که با استفاده از آدرس MAC که آدرسی یکتا است و در network-interface card نوشته شده است بسته های اطلاعاتی را به مسیرهای آنها هدایت می‌کند. در واقع سوئیچ آدرس MAC را به عنوان آدرس IP در نظر می‌گیرد.

آدرس MAC و ساختار آن
آدرس MAC و ساختار آن

هر بسته اطلاعاتی و یا به اصطلاح packet حاوی هدرهایی است که اطلاعات فرستنده و گیرنده و سایر بخش های مورد نیاز دیگر در آن قرار دارند و سوئیچ با استفاده از همین اطلاعات است که اقدام به هدایت بسته به مقصد می‌نماید. برای اینکه عملکرد شبکه کاهش پیدا نکند و از حداکثر ترافیک شبکه استفاده شود، سوئیچ ارتباط full-duplex را ارائه می‌دهد و به این معنی است که هر دو دستگاهی که در یک ارتباط قرار دارند می‌توانند به صورت همزمان، فرستنده و گیرنده باشند.

اگرچه معمولا سوئیچ در لایه دوم فعالیت می‌کند، اما با استفاده از قابلیت پشتیبانی از  virtual LAN و یا شبکه های مجازی می‌توانند در لایه سوم نیز، مسیریابی را انجام دهند.

توجه: خدمات تعمیر سوئیچ توسط کارشناسان شرکت شبکه ارغوان ارائه می  شود. 41902-021

تفاوت سوئیچ با هاب

تفاوت سوئیچ با هاب
تفاوت سوئیچ با هاب

 

به این سوال که سوئیچ چیست پاسخ دادیم و کارکرد آن را نیز بررسی کردیم. اما عملکرد سوئیچ چه تفاوتی با عملکرد هاب دارد؟ برای یافتن جواب با ما همراه باشید.

هاب نیز به عنوان ارتباط دهنده تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند؛ اما برای شبکه های LAN یا به اصطلاح محلی.

در واقع تفاوت سوئیچ با هاب این است که تمام دستگاه هایی که به هاب متصل هستند، بسته های اطلاعاتی را دریافت می‌کنند، اما سوئیچ، بسته را فقط به دستگاهی که آدرس مقصد آن در هدر نوشته شده است هدایت می‌کند. در واقع سوئیچ ها هوشمند تر هستند و با استفاده از همین قابلیت، استفاده بهینه تری از منابع شبکه و پهنای باند صورت می‌گیرد.

تفاوت سوئیچ با روتر

تفاوت سوئیچ با روتر
تفاوت سوئیچ با روتر

در این بخش تفاوت سوئیچ با روتر بیان می‌شود.  سوئیچ و روتر غالبا با هم اشتباه گرفته می‌شوند، چون هر دو یک کار را انجام می‌دهند. اما نکته مهم این است که روترها در لایه سوم یا لایه شبکه کار می‌کنند و برای اتصال شبکه ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع اجازه دهید برای اینکه تفاوت آنها مشخص شود، اینگونه توضیح دهیم که شبکه LAN برای اتصال از سوئیچ استفاده می‌کند و برای اتصال همین شبکه به شبکه دیگر مانند WAN از روتر استفاده می‌شود. سلسله مراتب ارتباط شبکه و به طور خلاصه به شکل زیر است.

دستگاه –> هاب –> سوئیچ –> روتر –> اینترنت

می‌شود اینطور بیان کرد که روتر یک سوئیچ است؛ با قابلیت های اضافی و عملکرد سریعتر که برای هدایت بسته های یک شبکه به شبکه دیگر فعالیت می‌کند.

معرفی انواع سوئیچ

معرفی انواع سوئیچ
معرفی انواع سوئیچ

 

سوئیچ ها از نظر قابلیت های ارتباط به سه دسته مختلف طبقه بندی می‌شوند. اما معمولا فاکتورهای زیادی برای طبقه بندی سوئیچ ها وجود دارد؛ از جمله تعداد پورت ها، فضایی که در رک اشغال می‌کنند، سرعتی که ارائه می‌دهند و یا موارد دیگر. انواع سوئیچ از نظر کارکرد در زیر آمده است.

این سوئیچ ها از آن دسته سوئیچ هایی هستند که با پیکربندی ثابت ارائه می‌شوند. و به این معنی است که ویژگی های آنها مانند کیفیت خدمات تغییر پذیر نیست. این سوئیچ ها، ارزان هستند اما به دلیل ویژگی های کنترل شده برای مصارف سازمان مناسب نیستند.

این سوئیچ ها ویژگی های بیشتری را ارائه می‌دهند و برای مصارف سازمانی مناسب هستند. ویژگی هایی مانند پشتیبانی از پروتکل SNMP و رابط گرافیکی خط فرمان برای پیکربندی آنها. در واقع این سوئیچ ها خدماتی مانند عیب یابی شبکه و تنظیم منابع و امنیت بیشتر را ارائه می‌دهند، موردی که باعث شده است قیمت آنها نسبت به سوئیچ های مدیریت شده بسیار بیشتر باشد.

  • Smart یا intelligent switches

این سوئیچ ها چیزی میان دو سوئیچی که قبلا معرفی کردیم هستند و قیمت آنها از سوئیچ های Managed کمتر است. این سوئیچ ها معمولا دسترسی به شبکه های راه دور را ارائه نمی‎‌دهند و برای شبکه های کوچک و با نیازهای ویژه مناسب هستند. در ضمن ویژگی های آنها برتر از سوئیچ های Unmanaged است.

درباره تفاوت سوئیچ با مودم نیز باید به این نکته اضافه کرد که مودم، متصل کننده شبکه داخلی به اینترنت خارجی است، در حالی که عملکرد روتر هدایت بسته های اطلاعاتی است.

راهنمای خرید سوئیچ

راهنمای خرید سوئیچ چیزی است که بعد از دریافت پاسخ سوئیچ چیست به آن نیاز خواهید داشت. در ادامه با بعضی از اصطلاحات آشنا خواهید شد.

POE چیست؟
POE چیست؟

اصطلاح اول POE سوئیچ و یا Power-over-Ethernet است. پس جواب این سوال که سوئیچ POE چیست این است که به کابل اضافی نیاز دارند و یک کابل اترنت تامین کننده صدا، دیتا و اتصال برق خواهد بود.

اینکه راهنمای جامعی برای خرید سوئیچ در اختیار شما قرار دهیم در این مقاله امکان پذیر نیست، اما می‌توانید برای اینکه درباره سوئیچ 2960 سیسکو، برترین شرکت تولید کننده محصولات شبکه اطلاعات بیشتری کسب کنید، به این لینک مراجعه کنید. این سوئیچ قابلیت POE را دارد.

 

منابع:

  1. https://www.racksolutions.com
  2. https://www.comms-express.com
  3. https://www.networkworld.com
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا