دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
سرور

پیکربندی سرور hp

پیکربندی سرور hp خش مهمی از پروسه خرید سرور hp مدیریت و راه اندازی سیستم است. برای همین به عنوان یک فرد علاقه مند به حوزه آی تی باید با نحوه پیکربندی سرور hp آشنا شوید. آموزش راه اندازی و پیکربندی سرور اچ پی توسط تیم کارشناسان شبکه ارغوان تهیه و در مجله شبکه ارغوان در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفت.

می توان سرورهای متنوع با کاربردهای مختلف را از بازار تهیه کرد. هر سرور پیکربندی خاص خود را دارد. یکربندی سرورها مستلزم صرف زمان است. خوشبختانه قطعات سخت افزاری در همه سرورها مانند پردازنده، رم و درایو ذخیره داده به صورت یکسان استفاده می شوند. یعنی مراحل کانفیگ و یا پیکربندی اکثر سرورها مشابه است.

در این قصد داریم آموزش پیکربندی سرور hp به صورت سخت افزاری به شما ارائه دهیم. در مقالات دیگر نیز به بررسی نحوه بوت سرور HP خواهیم پرداخت. امیدوار هستیم در آینده امکان بررسی جامع نحوه کار، مدیریت و رفع مشکلات سرور را داشته باشیم.

برای پیکر بندی سرور hp ابتدا به سرور نیاز داریم. دو دستگاه سرور در تصویر مشخص است

 

یک سوال: آیا کاتالوگ سرور مهم است؟

کاتالوگ سرور کمک زیادی به انتخاب سایر قطعات برای پیکربندی سرور HP به شما می کند. برای همین تلاش کنید پس از انتخاب شاسی سرور کاتالوگ مشخصات سرور را پیدا کنید. برای مثال می توانید کاتالوگ سرور DL 360 G10 را دانلود یا در سایت‌های معتبر مشاهده کنید.

موتور جستجوی گوگل به راحتی شما را به server specification مدل خواهد رساند. این مشخصات در سایت شرکت سازنده یعنی کمپانی HPE نیز وجود دارد. با استفاده از این کاتالوگ طی مراحل پیکربندی سرور HP و انتخاب پردازنده و سایر قطعات راحت تر خواهد بود.

مراحل پیکربندی سرور HP به صورت سخت افزاری

اگر به پیکربندی سرور hp نیاز دارید، باید با راه اندازی سرور hp آشنا شوید. به این منظور باید در مرحله اول با قطعات سخت افزاری آن آشنا شده باشید. پس از آن نیز باید با نحوه بوت سرور HP آشنا شوید. در نهایت نیز نوبت به نصب نرم افزارها بر روی سرور و مدیریت آن خواهد رسید.

  •  شاسی سرور
  •  CPU یا پردازنده سرور
  •  رم سرور
  •  هارد یا درایو SSD
  •  کارت شبکه
  •  منبع تغذیه
  • ریدکنترلر

در ادامه تلاش خواهد شد در ارتباط با نحوه پیکربندی سرور HP از صفر تا صد بحث کنیم:

 شاسی سرور hp در پیکربندی اهمیت دارد

اگر قصد پیکربندی سرور hp از اولین مرحله مد نظر شماست، در مرحله اول باید شاسی سرور را انتخاب کنید. پس از آن نوبت به انتخاب سایر قطعات سخت افزاری خواهد رسید. پس اولین قدم و شاید مهمترین قدم برای پیکربندی سرور hp انتخاب شاسی است.

شاسی سرور تعیین کننده مدل، سری و نسل آن خواهد بود.

چند نکته در ارتباط با انتخاب شاسی سرور

بعضی از افراد شاسی سرور رک مونت را توصیه می کنند. اما هنگام انتخاب سرور رک توجه داشته باشید که آیا سرور تک یونیت 1U مناسب است؟ یا اینکه بهتر است سرور دو یا چهار یونیت (2U و 4U) را انتخاب کنید.

اگر انتخاب سرورهای ایستاده یا تاور را ترجیح می دهید. در انتخاب شاسی سرورهای ایستاده به سری و نسل شاسی توجه کنید.

توصیه می شود که هنگام انتخاب شاسی ابتدا با انواع سرور HP آشنا شوید. یا با یک کارشناس فناوری اطلاعات مشورت کنید.

گزینه مهم در پیکر بندی سرور HP پردازنده یا CPU

با پیشرفت تکنولوژی ساخت سرورها، نسل های جدیدی از سرور اچ پی به بازار عرضه شده است. در همین راستا پردازنده های هر نسل که با مدل ها مختلف سازگار باشند، متفاوت است. علاوه بر این توجه به دو مشخصه سی پی یو نباید فراموش شود. این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

  • تعداد هسته پردازشی پردازنده
  • سرعت پردازش اطلاعات توسط پردازنده

اگر در انتخاب پردازنده نیاز به اطلاعات بیشتر دارید حتما با یک متخصص آی تی مشورت کنید.

اهمیت رم سرور در پیکربندی HP

انتخاب رم سرور یکی دیگر از مراحل مهم در پیکربندی سرور HP است. ظرفیت حافظه رم بر حسب گیگابیت تعیین می شود.

تکنولوژی ساخت انواع رم متفاوت است. این در حالی است که شاسی سرور تنها از تکنولوژی خاصی پشتیبانی خواهد کرد. برای مثال سرورهای نسل دهم یا نهم اچ پی از رم های DDR4 پشتیبانی می کنند.

هنگام انتخاب رم برای سرور باید تعداد و ظرفیت رم های مورد نیاز در سرور را مشخص کنید. در این هنگام باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • اول: چه تعداد اسلات در شاسی برای نصب رم وجود دارد؟ تعداد رم ها باید برابر یا کمتر از تعداد اسلات های موجود در شاسی سرور باشد.
  • دوم: به یاد داشته باشید که تعداد رم های بیشتری با حافظه کمتر خریداری کنید (افزایش تعداد رم ها باعث افزایش پهنای باند انتقال داده خواهد شد. این امر به نوبه خود سرعت پردازش سرور را افزایش خواهد داد).
  • سوم: توجه داشته باشید که اسلات های شاسی به ترتیب پر شوند (این مورد در انتهای متن در بخش سوالات مورد بررسی قرار گرفته است).

انتخاب داریو ذخیره داده

همه سرورها نیاز به یک یا تعدادی درایو برای ذخیره داده دارند. البته ظرفیت درایو می تواند بسیار متغیر باشد. امروزه معمولا ظرفیت درایوهای ذخیره داده در سرورهای اچ پی بین چند صد گیگابایت تا چندین ترابایت می باشد. حتی در بسیاری از موارد در پیکربندی سرور HP از آرایه ای از درایوها استفاده می شود. برای همین ممکن است شما هم در سرور خود نیاز به چندین درایو ذخیره داده داشته باشید.

تکنولوژی دستگاه های ذخیره سازی سرور اچ پی

دو نوع هارد برای ذخیره سازی در سرور اچ پی بکار می رود.

  •  هارد HHD
  •  هارد SSD

در کانفیگ سرور اچ پی به هارد ها توجه کنید. اینکه برای پیکربندی سرور چند هارد یا SSD لازم است؟

ظرفیت درایوها چقدر باشد؟ بدانید کدام رابط با شاسی سرور شما هم خوانی دارد.

اندازه هارد به چه معناست؟

بزرگی و کوچکی هاردها برای مثال هارد SSD در پیکربندی سرور hp مورد توجه است. شکل این فاکتورها با حروف مخفف LFF و SFF مشخص می شود.

رید کنترلر Raid controller

یک قطعه مهم در پیکربندی سرور رید کنترلر است. در هنگام انتخاب رید کنترلر به تعداد درایو مورد نیاز برای نصب در سرور توجه کنید. همچنین در صورت نیاز به SAS Expander باید تمهیدات لازم در این مرحله در نظر گرفته شود.

یک نکته دیگر در نیاز به منبع ذخیره خارجی در سرور است. زیرا که بعضی از کاربران در پیکربندی سرور hp نیاز به منبع خارجی دارند. در این مواقع باید ریدکنترلر دارای پورت خارجی یا پورت اکسترنال باشد.

توجه داشته باشید که تعداد درایوی که روی شاسی قابل نصب است مشخص است. برای مثال سرور hp proliant DL 380 توان پشتیبانی از 8 درایو را دارد. در این مواقع در صورت نیاز به درایو بیشتر باید از SAS expander استفاده شود.

 منبع تغذیه در پیکربندی سرور HP چه نقشی دارد؟

پاور سیستم یا منبع تغذیه آن وظیفه تامین توان قطعات را بر عهده دارد. پاور باید توان خروجی لازم را داشته باشد. به طور معمول با یک بررسی اجمالی می توان منبع تغذیه مناسب را برای پیکربندی سرور hp پیدا کرد. با این وجود در کاربردهای حساس نیاز به دقت بیشتری خواهد بود.

در سرورهای دارای توان محاسباتی بالا توان بیشتری نیاز است. در این مواقع باید منبع تغذیه توان بیشتری داشته باشد.

منبع تغذیه Redundant

در پیکربندی سرور hp استفاده از منبع تغذیه اضافی است. این منبع تغذیه در صورت بروز مشکل در تامین توان توسط پاور اولیه می تواند جایگزین آن شود.

انتخاب کارت شبکه مناسب در پیکربندی سرور HP

در داخل یک سرور با توجه به نیاز امکان استفاده از انواع آداپتور شبکه وجود دارد. سرعت مهم ترین فاکتور کارت شبکه است. این سرعت معمولا بر حسب گیگابیت بر ثانیه نشان داده خواهد شد. امروزه در سرورهای پیشرفته از آداپتورهای شبکه با سرعت 25 تا 50 گیگابیت بر ثانیه می توان استفاده کرد. البته در داخل کشور استفاده از کارت‌های شبکه با سرعت کمتر متداول است. معمولا سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه و حتی کمتر از آن پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود.

 کارت شبکه در افزایش پهنای باند اتصال به شبکه موثر است. همچنین در کاهش تاخیر ارسال داده تاثیرگذار خواهد بود.

انتخاب سایر قطعات سرور

در بخش های قبل مهم ترین قطعات برای کانفیگ سرور hp معرفی شدند. اما در پیکربندی سرور hp ممکن است تجهیزات دیگری نیز لازم باشد. برای مثال استفاده از درایو نوری، فن اضافی، در تعدادی از سرورها لازم است. ما در مورد این تجهیزات صحبت نخواهیم کرد. در عوض تلاش خواهیم کرد در ادامه به طور موردی در ارتباط با پیکربندی سرور hp مدل dl 380 صحبت کنیم.

در پیکر بندی سرور hp اندازه یکی از عواملی است که باید به آن ها اشاره کرد. تصویری از یک سرور بزرگ اچ پی قابل مشاهده است.

پیکربندی سرور hp DL380

در بخش های قبل به طور کلی در مورد پیکربندی سرور hp به بیان مباحث مهم پرداخته شد. در این بخش تلاش خواهد شد تا یک سرور اچ پی را مثال بزنیم. به این منظور سرور hpe proliant DL 380 G10 را انتخاب کرده ایم. این سرور جزو جدیدترین و پرفروش‌ترین سرورهای اچ پی پرولیانت است.

نام کامل این سرور DL380 که قصد بررسی آن را داریم:

HPE Proliant DL380 Gen10 –12 Bay LFF 12*3.5 intel dual xeon scalable processor server redundant power supply

با دقت در نام مدل سرور به موارد مهمی در ارتباط با کانفیگ سرور hp پی خواهید برد. برای مثال موارد زیر به روشنی در نام کامل این مدل مشخص است:

  • تعداد بی این سرور 12 عدد است
  • نوع پردازنده آن از سری اینتل زئون است.
  • امکان نصب منبع تغذیه اضافی دارد
  • فرم فاکتور آن بزرگ و LFF است.

در ادامه به قطعات قابل نصب روی این شاسی برای کانفیگ سرور HP پرداخته خواهد شد:

سری پردازنده سرور DL380

شاید انتخاب پردازنده برای سرور اچ پی پرولیانت عمده چالش کاربران باشد. تنوع بالای این پردازنده‌ها از جمله دلایل سخت بودن تصمیم گیری است. پردازنده مورد استفاده در پیکربندی این سرور باید از نسل دوم پردازنده‌های اینتل زئون باشد. شما می توانید این پردازنده را از سری برنز و یا سیلور انتخاب کنید.

البته امکان انتخاب پردازنده های سری گلد Gold پلاتینوم platinum نیز وجود دارد. این پردازنده‌ها توان بیشتری برای مصرف نیاز دارند (البته توان مصرفی سی پی یو به تعداد هسته آن نیز وابسته است).

در شکل نمایی از چندین سی پی یو قابل استفاده در پیکربندی سرور hp مدل DL 380 قابل مشاهده است.

در پیکر بندی سرور hp نوع سی پی یو و پردازنده ها بسیار مهم است. که در این تصویر پردازنده های 8 هسته ای نیز معرفی شده است.

همانطور که می بینید در بین پردازنده های سری intel xeon silver هشت گزینه برای انتخاب وجود دارد. این 8 سی پی یو هر یک مشخصات متفاوتی دارند. تفاوت آن ها در موارد زیر است:

  • تعداد هسته محاسباتی
  • تعداد نخ
  • توان مصرفی
  • سرعت پردازش

گرانتر بودن پردازنده های سری intel xeon gold در مقایسه با سری سیلور یکی از موارد مهم است. افزایش توان مصرفی با افزایش تعداد هسته و سرعت پردازش نیز با توجه به تصویر قابل توجه است.

منبع تغذیه سرور DL380

در شکل دو پاور پیشنهادی برای پیکربندی این سرور قابل مشاهده است. این منابع از نوع هالوژن هستند.

دو پاور در پیکربندی سرور hp که از نوع هالوژنی است در تصویر مشاهده می شود.

منبع تغذیه این سرور از نوع Hotplug است. در این سرور امکان استفاده از منبع تغذیه اضافی یا redundant وجود دارد. بر اساس ارزیابی انجام شده منبع تغذیه با توان 500 و 800 وات برای این سرور مناسب است. انتخاب شما باید با توجه به ورک لود و بار کاری سرور باشد.

رم سرور DL380

برای پیکربندی سرور HP سری DL 380 ماژول مموری با ظرفیت‌های مختلف در دسترسی است. شکل زیر این ماژول ها را نشان داده است.

 پیکربندی سرور HP در سری DL 380 در این تصویر مشخص است.

در سرور مدل DL380 ظرفیت های 8، 16، 32 و 64 گیگ قابل استفاده است. علاوه بر این اگر کمی دقت کنید به چند نکته پی خواهید برد:

  • فناوری ساخت این ماژول‌ها DDR4 است.
  • ماژول ها از نوع 2933 مگاهرتز است.
  • با افزایش ظرفیت حافظه رم قیمت آن افزایش خواهد یافت.

هارد درایو سرور DL 380

این سرور با دو استاندارد ساتا (SATA) و SAS سازگار است. برای همین در پیکربندی سرور HP DL380 از هر دو درایو می توان استفاده کرد. در شکل نمایی از هاردهای قابل انتخاب برای کانفیگ سرور HP نمایش داده شده است.

 پیکربندی سرور HP در سری DL 380 دو هارد درایو با استاندارد SATA , SAA را بکار می گیرد.

 

برای پیکربندی سرور اچ پی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • برای نصب درایو SAS در پیکربندی سرور حتما باید ریدکنترلر انتخاب کرده باشید.
  • درایوها Hotplug هستند و برای نصب نیاز به خاموش کردن سرور نیست.
  • ظرفیت درایوها از 1 ترابایت تا 16 ترابایت و حتی بیشتر است. پس حتما متناسب با نیاز خود ظرفیت و تعداد درایوها را انتخاب کنید.
  • فرم فاکتور درایوهای نمایش داده شده بزرگ است. این درایوها 3.5 اینچی هستند.
  • گارانتی این محصولات یکسال است.
  • قیمت هارد با افزایش ظرفیت به صورت پلکانی افزایش می یابد.

درایو اس اس دی سرور

در پیکربندی سرور dl 380 امکان استفاده از درایو اس اس دی نیز وجود دارد. این درایوها نیز هات پلاگ هستند. فرم فاکتور درایوهای SSD قابل نصب در سرور بزرگ است (LFF SSD). نمایی از مشخصات درایوها در شکل قابل مشاهده است.

پیکربندی سرور dl 380 امکان استفاده از درایو اس اس دی را نشان می دهد. ریدکنترلر سرور

در پیکربندی سرور HP امکان استفاده از ریدکنترلر وجود دارد. این قطعه به عنوان یک کنترل کننده ماژولار عمل خواهد کرد.

در پیکربندی سرور HP امکان استفاده از ریدکنترلر وجود دارد. این قطعه به عنوان یک کنترل کننده ماژولار عمل خواهد کرد.

همانطور که می بینید دو ریدکنترلر برای پیکربندی سرور HP قابل استفاده هستند. گزینه اول یک رید کنترلر بیسیک یا پایه BASIC است. اما گزینه دوم یک ریدکنترلر با قابلیت تشکیل آرایه هوشمند است. این ریدکنترلر از توان کش Cache با ظرفیت 4 گیگ برخوردار است. سیستم با این قطعه با مدیریت هوشمند خود انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت.

آداپتور شبکه برای سرور

در پیکربندی سرور dl 380 چندین آداپتور شبکه قابل استفاده است. با توجه به سرعت اینترنت و یا شبکه اترنت Ethernet باید آداپتور را انتخاب کرد. در آموزش پیکربندی سرور hp توجه به کلیه مشخصات این قطعه مهم است. گزینه‌های قابل انتخاب به عنوان کارت شبکه هنگام پیکربندی سرور اچ پی در شکل قابل مشاهده هستند:

در آموزش پیکربندی سرور hp انتخاب آداپتور باید با توجه به سرعت شبکه و اترنت در نظر گرفته شود.

با کمی دقت متوجه خواهید شد که این آداپتورها در چند مشخصه با هم تفاوت دارند:

  • سرعت انتقال داده است (این سرعت بین 1 گیگابیت بر ثانیه تا 25 گیگابیت بر ثانیه است).
  • تعداد پورت‌های آداپتورها متفاوت است (تعداد پورت هر آداپتور 2 یا 4 عدد است).
  • در نهایت تفاوت قیمت خرید کارت شبکه متفاوت است (قیمت کارت شبکه در خرید اهمیت دارد).

امیدوار هستیم آموزش پیکربندی سرور hp برای شما مفید واقع شده باشد. توجه داشته باشید که کلیه مطالب ذکر شده با تاکید بر پیکربندی سخت افزاری سیستم بوده است. برای پیکربندی آنلاین سرور hp یا پیکربندی نرم افزاری ان نیاز به مباحث ویزه می باشد. ما در مقاله بوت سرور hp به نحوه راه اندازی اولیه سرور اشاره کرده ایم. تلاش خواهیم کرد تا در مقالات دیگر به پیکربندی آنلاین سرور hp در مدل‌های کاربردی نیز بپردازیم.

منظور از Hot plug بودن یک قطعه چیست؟

در طول آموزش پیکربندی سرور hp به اشاره شد که چه قطعاتی امکان استفاده بر روی شاسی را دارند. در این مواقع برای نصب قطعه معمولا باید سرور خاموش باشد. اما در صورتی که یک قطعه hotplug باشد، نیازی به خاموش کردن سرور نیست. این ویژگی به خصوص برای سرورهای تحت شبکه که باید به طور مداوم آنلاین باشند مهم است.

منظور از قطعات redundant در سرور چیست؟

با توجه به اهمیتی که سرور دارد، نباید وقفه ای در عملکرد آن صورت پذیرد. برای همین بعضی از قطعات سرور قطعه مشابه خود را در سرور دارند. در این مواقع اگر قطعه اصلی از کار بیفتد، قطعه redundant وارد مدار خواهد شد (برای مثال منبع تغذیه اضافی را می توان نام برد).

دلیل تفاوت رنگ اسلات مموری چیست؟

رنگ اسلات مموری در داخل سرور ممکن است متفاوت باشد. هنگام پیکربندی سرور Hp باید ابتدا اسلات دارای رنگ خاص (برای مثال سفید) را پر کنید. علاوه بر این باید رعایت ترتیب حروف الفبا برای پر کردن اسلات‌ را بنمایید (در مدل DL 380 ابتدا اسلات سفید و پس از آن مشکی و آبی به ترتیب حروف الفبا پر می شود).

سخن آخر:

بدون شک شناخت قطعات در پیکربندی سرور hp امری ضروری است. شناخت فطعات سخت افزاری و انتخاب شاسی، پردازنده مناسب، رم، هارددرایو و کارت شبکه سرور نصب و مدیریت نرم افزارها را امکان پذیر می کند.

منبع: https://www.serverwarehouse.co.uk/dl380-gen10-hpe-rack-servers/dl380-g10-lff-12

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا