دستگاه های ذخیره سازی کیونپ
نرم افزار

مانیتورینگ شبکه چگونه باعث ارتقا عملکرد شبکه می‌شود؟

مانیتورینگ شبکه عبارت است از فرآیند نظارت بر دسترسی، عملیات و عملکرد شبکه های پیچیده. این فرآیند شامل ردیابی و تجزیه و تحلیل اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها و فایروال‌ها و اتصالات بین آنها است. بعلاوه بررسی لایه های مختلف داده، نقاط انتهایی شبکه و پیوندها نیز جزو فرآیند مانیتورینگ شبکه به شمار می‌رود.

بررسی سلامت و عملکرد رابط‌های شبکه از نظر وجود خطا به تشخیص، بهینه سازی و مدیریت منابع مختلف شبکه چه از راه دور و چه نزدیک کمک می‌کند. نظارت بر شبکه با داده‌هایی به صورت جداول، نمودارها، چارت‌ها، داشبورد و گزارش ها به مدیران IT کمک می‌کند تا میانگین زمان تعمیر (MTTR) را کاهش دهند و مشکلات عملکرد شبکه را به صورت Real-Time حل کنند.

کسب و کارها به شبکه ها وابسته هستند و ابزارهای نظارت به دلایل زیر ضروری هستند:

  • اطلاعات مربوط به عملکرد هر دستگاه و رابط شبکه، همراه با سلسله مراتب آنها را ارائه می‌دهد.
  • عملکرد را در سطوح دستگاه‌ها و رابط با استفاده از معیارهای عملکرد تحلیل می‌کند.
  • تهدیدات را از قبل شناسایی می‌نماید.
  • هشدارها را ایجاد و از زمان های خاموش جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: انواع نرم افزارهای شبکه برای نظارت بر عملکرد شبکه

انواع مانیتورینگ

مانیتورینگ می‌تواند مبتنی بر Agent ، فاقد  Agent یا ترکیبی از هر دو باشد. اختلاف بر سر انتخاب بین هر کدام از این روش‌ها برای نظارت بر زیر ساخت شبکه، سرورها و رایانه‌ها زیاد است. شاید ترکیب این روش‌ها بتواند راهکار مناسبی برای مانیتورینگ شبکه باشد و خدمات، سیستم‌ها و برنامه‌ها را پوشش دهد.

مانیتورینگ بدون عامل Agentless: این پلتفرم به صورت فیزیکی به شبکه و در یک سرور یا ایستگاه کاری متصل می‌شود. مانیتورینگ بدون عامل به اطلاعات دسترسی هر سیستم یا سرویسی که می‌خواهید به آن نظارت کنید، نیاز دارد. از ویژگی‌های این روش این است که لازم نیست تا روی همه دستگاه‌ها نصب شود و می‌تواند به صورت اتوماتیک دستگاه‌های موجود در شبکه را کشف و دسته بندی کند. مشکل این روش این است که نیاز به یک سیستم قدرتمند اختصاصی برای اجرای نرم افزار دارد.

مانیتورینگ شبکه مبتنی بر Agent و Agentless
مانیتورینگ مبتنی بر Agent و Agentless

این نوع نظارت وابسته به پروتکل‌های مانیتورینگ همچون SNMP، WMI و … می‌باشد تا اطلاعات را با داده‌ها و آمار مربوط به سیستم به نرم افزار نظارت مرکزی انتقال دهد. این Agentهای مدیریت، درون سخت افزار و نرم افزار تعبیه شده‌اند و به شما اجازه مدیریت مرکزی و نظارت بر هر عامل اضافی نصب شده‌ای را می‌دهند. بنابراین از نظر فنی، آنها بدون عامل هستند، اما عامل نرم افزار واقعاً بطور طبیعی در سیستم عامل ساخته شده است.

مانیتورینگ مبتنی بر عامل Agent: این نوع مانیتورینگ اجازه می‌دهد تا داده‌های بیشتری را از یک سیستم داده شده جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش کنید. مانیتورینگ مبتنی بر عامل بیشتر راه حل‌ها را در مدل نرم افزار به عنوان سرویس(SaaS) ارائه می‌دهد. یعنی از طریق آن به نرم افزار نظارت دسترسی خواهید داشت.

فروشندگان نرم افزار و سخت افزار Agent هایی که برای پلتفرمشان طراحی شده را برنامه ریزی می‌کنند تا به طور خاص با آن ارتباط برقرار کنند. این مسئله می‌تواند دو جنبه مثبت و منفی داشته باشد.

جنبه مثبت داشتن agent هایی که فروشنده خاص دارند این است که آنها به شما بینشی می‌دهند که نظارت بدون عامل نمی‌تواند آنها را انجام دهد. از جنبه منفی، شما به پلتفرم وابسته هستید و مهاجرت به یک پلتفرم جدید منجر به از دست دادن داده‌های قبلی شما می‌شود.

نرم افزار مانیتورینگ سرور

ابزارهای مانیتورینگ سرور به کاربران کمک می‌کنند تا هر برنامه میزبانی را با ردیابی و نظارت عملکرد سرور شناسایی و مشکلات مربوط به آن را حل کنند. مانیتور سرور مدیریت برنامه کاربردی، دید و بینش بسیار خوبی نسبت به عملکرد سرورهای مختلف در زیرساخت IT شما فراهم می‌کند.

نظارت بر سرور و شبکه با نرم افزار مانیتورینگ شبکه
نظارت بر سرور و شبکه با نرم افزار مانیتورینگ

نرم افزار نظارت بر سرور یک ابزار ضروری برای مدیران سیستم‌هاست، زیرا امکان گزارش گیری خودکار، بررسی‌های برنامه ریزی شده و هشدارهای پیشگیرانه در مورد سلامت بسیاری از سرورهای شما را در محیط کار فراهم می‌کند.

نرم افزار نظارت بر سرور قادر به بررسی میزان استفاده از پردازنده، RAM، فضای هارد دیسک، دمای سیستم، هشدارهای سرور و ماشین مجازی و بررسی سلامت آرایه RAID است. چندین لایه فناوری در داخل این مجموعه‌های نرم افزاری وجود دارد و SNMP (پروتکل نظارت بر شبکه)، WMI (ابزار مدیریت ویندوز)، ICMP (پینگ) و PerfMon (مانیتور عملکرد مایکروسافت ویندوز) متداول‌ترین پروتکل‌های شبکه هستند.

نرم افزار مانیتورینگ سیستم‌های شبکه

با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه می‌توانید به اجزای شبکه همچون دستگاه‌های ذخیره سازی، پایگاه داده، زیرساخت IT، ماشین مجازی و … نظارت کنید و اطلاعات دقیقی درباره وضعیت آنها به دست بیاورید. با استفاده از این نرم افزارها شما می‌توانید برخی اطلاعات را فیلتر یا آنها را دسته بندی کنید.

مانیتورینگ شبکه برای داشتن کیفیت بهتر مکالمه

هزینه تلفن در بستر شبکه کمتر از هزینه تلفن ثابت است و همین موضوع استفاده از این فناوری را گسترش داده است. یکی از چالش‌های تماس در بستر شبکه، کیفیت آن است. VoIP پروتکل انتقال صدا از طریق اینترنت است. نظارت بر VoIP باعث می‌شود تا مشکلات مربوط به کیفیت برطرف شود هر چند که مدیریت و عیب یابی تماس از طریق VoIP دشواری‌هایی نیز دارد. این مسئله به خصوص در فضای ابری (cloud) دشوارتر می‌شود.

اطلاعات مربوط به مکالمات در قالب بسته (packet) در شبکه رد و بدل می‌شود. از دست رفتن بخشی از اطلاعات، ترتیب ارسال اطلاعات و تاخیر آن مشکلاتی است که متوجه این شبکه‌هاست. با استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ می‌توان این فاکتورها را رصد و مشکلات مربوط به آن را در زمان کوتاه‌تری برطرف نمود و به این ترتیب بر کیفیت مکالمات شبکه تاثیر مثبت گذاشت.

مانیتورینگ شبکه داخلی

نظارت بر شبکه داخلی برای بررسی عملکرد شبکه بسیار اهمیت دارد.  برای مانیتورینگ شبکه داخلی شما به نرم افزار نیاز دارید تا به شما کمک کند از خرابی‌های بی وقفه جلوگیری کنید. ابزار نظارت و گزارش‌گیری درک درستی از وضعیت فعلی محیط در اختیار شما می‌گذارد. مانیتورینگ شبکه محلی LAN تنها راه برای حل مشکلات است. شما می‌توانید با کنترل شبکه، قبل از وقوع مشکل برای آن برنامه ریزی کنید و اثرات مخرب آن را کاهش دهید.

ابزارهای مانیتورینگ شبکه به شما درک درستی از شبکه می‌دهند و می‌توانید شبکه را به صورت کارآمدی مدیریت کنید. نرم افزارهای متنوعی برای نظارت بر شبکه وجود دارند که می‌توانید متناسب با بودجه یا کسب و کار خود بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه را انتخاب نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید مودم اینترنت پرسرعت
دکمه بازگشت به بالا