پسیو

کابل کشی شبکه

اگر در شروع اجرای یک پروژه شبکه، برنامه ریزی ها درست و طبق اصول و استانداردها صورت نگیرد، دیر یا زود شبکه شما به کل از پا در می آید. کابل کشی به مانند ستون فقرات شبکه شماست. به همین دلیل طراحی اولیه و اجرای کابل کشی شبکه درست، یکی از پایه های طراحی شبکه کامپیوتری، باید به صورت حرفه ای و مهندسی شده صورت گیرد تا در آینده مدیریت، نگهداری و عیب یابی آن راحت و بدون دردسر باشد.

رعایت استانداردهای کابل کشی و استفاده از تجهیزات مرغوب  ، در سرعت و کیفیت شبکه نقش به سزایی دارد. کابل کشی شبکه حرفه ای و استفاده از تجهیزات مناسب، رکن اصلی یک شبکه پرسرعت و پایدار است. در نتیجه بهتر است، این کار را به شرکتی بسپارید که هم دانش اجرای شبکه را داشته باشد و هم در تهیه و استفاده از بهترین تجهیزات شبکه تخصص لازم را دارا  باشد.

شماره تماس مشاوره و ثبت سفارش خدمات کابل کشی شبکه: 41902-021

سرفصل های مباحث

تعاریف اولیه در مبحث کابل کشی شبکه و خدمات پسیو شبکه

 شبکه های کامپیوتری : مبحث شبکه های کامپیوتری مبحث بسیار بزرگی بشمار می آید و توضیح آن به صورت اختصاری ، ایجاد ارتباط و یکپارچه سازی بین کلاینت ها را شبکه کامپیوتری می گویند ، که جزو مباحث جریان ضعیف در امور ساخت و ساز و ابنیه بشمار می آید و معمولا قلب تپنده سازمان و واحد اجرایی آن می باشد . از این رو توجه به شبکه های کامپیوتری در هر سازمان ، اداره ، شرکت ، فروشگاه و … از روز اول ساخت و ساز و اجرا دارای اهمت بسیار زیادی است . زیرا قطعی و خرابی حتی چند دقیقه ای می تواند خسارات جبران ناپذیری را به مجموعه مورد نظر وارد سازد .

 پسیو و اکتیو  شبکه   : به قسمت های فیزیکی که در پایین ترین لایه شبکه فعالیت دارند پسیو شبکه و به قسمت های  نرم افزاری شامل روتینگ و سویچینگ و کانفیگ آن شبکه را اکتیو شبکه می گویند  البته در ایران گاهی اوقات به مراحل کابل کشی و بستر سازی کابل مانند سینی کشی و ترانکینگ پسیو و مباحث سویچ و روتر را اکتیو معرفی می نمایند که هر دو مبحث را می توان تعاریف درستی از پسیو و اکتیو معرفی کرد که تفکیک این دو از هم جزو مباحث بسیار تخصصی در هر پروژه بشمار می آید .

* کابل کشی شبکه  : این مبحث صرفا با نام های دیگری مانند اجرای پسیو شبکه گره خورده و هر هر دو نام گزاری صحیح است  . در کل کابل کشی شبکه به اجرای پسیو مانند بستر سازی کابل کشی  مانند سینی گزاری ، ترانکینگ ، لوله گزاری ، داگت کشی و اتصال نقطه A  به B  از طریق کابل های  شبکه و فیبر نوری  را کابل کشی شبکه می گویند . مبحث کابل کشی را به صورت بسیار جامع در مباحث پیش رو شرح خواهیم داد . لازم است در همین تعاریف اولیه به این مبحث اشاره داشته باشیم که کابل کشی شبکه مبحث بسیار تخصصی است و نمیتوان آن را به سایر پیمانکاران برق و تاسیسات برقی سپرد زیرا کوچکترین اشتباه در استاندارد ها خسارات مالی و زمانی جبران ناپذیری خواهد داشت .

برای اینکه اتاق سرور به نودهای کاربران، سوئیچ ها، روترها و سایر دستگاه های موجود در یک شبکه متصل گردند نیاز به کابل کشی دارد. اگر کابل کشی شبکه بر اساس استانداردهای لازم اجرا گردد،سرعت و اتصال پایدار را در شبکه تضمین می کند. یعنی کابل کشی شبکه نیاز به رعایت قواعد و استاندارهای مخصوص دارد؛ تهیه نقشه، انتخاب مسیر مناسب، نوع کابل و برند با کیفیت، جایگاه قرارگرفتن کابل، طول و نحوه نصب در مراحل کابل کشی شبکه اهمیت زیادی دارد و بر عملکرد و کارکرد شبکه ها تاثیر مستقیم می گذارند.

کابل کشی شبکه و پیوند دستگاه ها نیاز به تخصص و دانش دارد که توسط تکنسین های فناوری اطلاعات یا پیمانکاران زبده اجرا می گردد. کابل‌گذاری، پایه و اساس ایجاد شبکه‌های محلی (LAN) و اتصال شبکه‌های محلی به شبکه‌های گسترده (WAN) است. مدیران شبکه معمولاً فقط در برنامه ریزی و نصب کابل کشی LAN دخالت دارند زیرا کابل کشی WAN بر عهده اپراتورهای مخابراتی است .

خدمات شبکه های کامپیوتری   : در کل این تعریف بسیار بزرگ است و شامل مباحث بسیار زیادی مانند کابل کشی شبکه ، اجرای اتاق سرور ، پشتیبانی شبکه ، اضافه کردن نودها ، عیب یابی شبکه های کامپیوتری ، اضافه کردن تکنولوژی های جدید مانند وایرلس به شبکه یک  ارگان ، ارتقاع سرعت شبکه ، کانفیگ اکتیو و روتینگ ، خدمات نرم افزاری شبکه و سرور ، راه اندازی اینترنت در یک مجموعه ، دوربین های مداربسته تحت شبکه و دهها گزینه دیگر می شود . گروه شبکه ارغوان با اتکا به مهندسین با تجربه و نام دار خود در این عرصه با افتخار کلیه مباحث  خدمات شبکه را پشتیبانی می نماید .کافیست جهت مشاوره سری به ارتباط با ما بزنید .

مراحل اخذ و اجرای یک پروژه کابل کشی یا اجرای پسیو شبکه

 

 بسیار سپاسگزاریم که مطالب فوق را با دقت مطالعه می نمایید  ، شما با مطالعه این مطالب قطعا آگاهی و اشراف بیشتری نسبت به برون سپاری ، طراحی و اجرای شبکه ی کامپیوتری خود خواهید داشت . انتخاب پیمانکار یکی مراحل بسیار مهم در طراحی و اجرای شبکه می باشد زیرا پیمانکار باتجربه می تواند از بروز اشتباهات کارفرما جلوگیری نماید و با دادن راه کار های علمی و درست  ، صرفه جویی در هزینه و زمان را برای کارفرما به ارمغان آورد و بلعکس انتخاب پیمانکار اشتباه،  قطعا مشکلات بسیار بزرگی را هم در حین کار و هم بعد از  تحویل نهایی برای کارفرما ایجاد خواهد  کرد کما اینکه هزینه های راهکار های اشتباه به صورت تصاعدی قابل افزایش و رفع مشکلات هر مرحله قطعا سخت تر از مراحل قبل خواهد بود و کارفرما به علت تحمیل هزینه و زمان  قابلیت برگشت به شروع پروژه را نخواهد داشت و به صورت تدریجی در باتلاقی  از اشتباهات و غیر استاندارد سازی پروژه  و از همه مهمتر هزینه غرق خواهد شد .  لذا قطعا در انتخاب پیمانکار دقت لازم را داشته باشید و بهترین راهکار برای شناخت پیمانکار رجوع به پروژه های انجام شده در رزومه آن پیمانکار است و همچنین درخواست نظرات و پیشنهادات از  مدیران و مشاوران پروژه های انجام شده توسط آن پیمانکار می باشد .

* با توجه به مطالب ذکر شده  گروه شبکه ارغوان بستر مذاکره با کارفرمایان قبلی خود را برای افرادی که می خواهند به ما اعتماد کنند را در اختبار کار فرمایان جدید قرار خواهد داد . (بازدید از پروژه های ارگانی و سازمانی برای کارفرمایان جدید میسر خواهد بود )

* لذا  کارفرمایانی که قصد همکاری با گروه شبکه ارغوان را دارند می توانند با کارشناسان این گروه مشاوره نمایند . و کارشناسان این مجموعه کارفرمایان  عزیز را به صورت مرحله به مرحله ،  با اشتراک گزاری کلیه جزییات به سمت هدف پیش خواهند برد کافی است برای اینکار با شماره 021-41902 داخلی 4 تماس حاصل فرمایید .

* طبیعی است که کارفرمایانی که دارای مشاوران IT  و کارشناسان کامپیوتری می باشند به صورت حرفه ای تر وارد مذاکره خواهند شد  اما کارفرمایان دیگر نگران نباشند ما کاملا واقع گرایانه با کلیه جزییات در خدمت شما خواهیم بود که به صورت کامل و بدون نقص پروژه شما انجام شود .

* کارفرمایانی که دارای نقشه ازبیلت و مبله ساختمان و مجموعه خود باشند در اولویت مشاوره قرار خواهند گرفت در غیر این صورت باید نقشه خام از کارفرما اخذ و کارشناسان ما نقشه های نهایی را تهیه کنند . در کل داشتن نقشه در هر پروژه به صورت قابل ملاحضه ای محاسبات کالا و خدمات را دقیق تر خواهد کرد و از بروز مشکلات ابنیه ای جلوگیری می شود .

* بازدید از پروژه در تهران  به صورت رایگان توسط سرپرست کارگاه و مدیریت واحد پروژه ها انجام خواهد شد و مذاکرات اولیه در محل کارگاهی به کارفرما ارجاع داده خواهد شد و بازدید از پروژه های شهرستانها با تعین قرار قبلی انجام خواهد گرفت و کلیه هزینه های ایاب و ذهاب و سکونت دونفر مشاور به عهده کارفرما خواهد بود .(کلیه شهرک های صنعتی ، جاده مخصوص ، استان البرز  جزع محدوده تهران می باشد )

نکته مهم :  مشاوره  کابل کشی و اجرای پسیو شبکه در ابتدای هر طرح ساختمانی و ابنیه ای جزع مسائل لاینفک پروژه می باشد لذا حضور پیمانکار جریان ضعیف  از ابتدای پروژه جهت تعیین مسیر درست کابلها جایگزاری محل درست رک ها و اتاق سرور بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا بعد از پیشرفت فیزیکی ابنیه امکان تغییر و استاندارد سازی مسیر های کابل کشی و طراحی شبکه های کامپیوتری محدود خواهد بود . لذا همراه بودن پیمان کار پروژه در ابتدای ساخت ابنیه هزینه های اجرای کابل کشی را به صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد .

* در این مبحث  ، هدف جلوگیری از اشتبهات کارفرمایان عزیز و انتخاب دقیق و درست پیمانکار طراحی و اجرای شبکه های کامپیوتری عنوان شد و اگر به صورت گذرا از این مطلب عبور کردید بهتر است که چند پاراگراف بالا را با دقت بیشتری مطالعه کنید ، چراکه نوش دارو بعد مرگ سهراب فایده ندارد  و شبکه شما دیگر درمان نخواهد شد  .

کابل کشی یا اجرای پسیو شبکه

 

  طراحی و اجرای پسیو شبکه   :   به صورت کلی به مراحل راه اندازی فیزیکی شبکه (قابل لمس) یک سازمان یا ارگان و حتی مجموعه های کوچک مانند فروشگاه یا شرکت که بستری را جهت ارتباط استیشن ها با وظیفه های مختلف فراهم سازد ، اجرای پسیو شبکه گویند . اجرای پسیو شبکه از ابتدا دارای مراحل مختلف نسبت به شرایط  و محیط کارفرما می باشد و  نمی توان اجرای پسیو را برای کلیه پروژه ها یکسان دانست برای مثال در بستر یک محیط کارگاهی به تشخیص کارفرما از لوله گزاری در کف زمین استفاده می شود و در محیطی مشابه از ترانک روی دیوار ها استفاده خواهد شد و در محیطی دیگر سینی فلزی متصل به سقف  شاه راه ارتباطی بین اتاق سرور و استیشن های کاری می باشد . لذا اجرای پسیو شبکه بسته به شرایط محیط کارگاهی متفاوت است و یکی از وظایف کارشناسان پسیو بررسی محیط و ارایه بهترین راهکار جهت بهبود فرایند پروژه است ، راهکار مناسب به صورت قابل توجهی زمان و هزینه های متریال و انجام پروژه را  کاهش و  کیفیت شبکه و همچنین استاندارد های لازم را افزایش خواهد داد . این تصمیم گیری  گاهی اوقات تا 50 درصد می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند  . چندین بار عنوان شده و مجددا تاکید می شود پیمانکاری  شبکه های کامپیوتری را به پیمانکاران برق و تاسسیات نسپارید ، چرا که این دو مقوله جدا از هم و هر کدام دارای استانداردها و تخصص های  لازم  برای خود می باشند .  کابل کشی و اجرای پسیو شبکه به صورت مستقیم با کیفیت متریال مورد استفاده در ارتباط است که در بخش  “نحوه تعریف کالای های مورد نیاز اجرای پسیو یک شبکه ” به صورت کامل توضیح داده خواهد شد ، طوری که اجرای پسیو یک شبکه با مترایل با کیفیت به عنوان مثال دارای 30 سال عمر می باشد  که اجرای پروژه توسط همان  پیمانکار شاید عمر آن به 5 سال نرسد  . در پایان پسیو شبکه بستر های تکنولوژی ها ی مختلف مانند شبکه داخلی ، دوربین مدار بسته تحت شبکه ، وایرلس و اکسس پوینت ها ، ویپ و تلفن های معمولی ، پرینت زون ها ، IP TV  و دستگاهای RTLS  و حضورغیاب ، Access Control  ها و دهها تکنولوژی  دیگر را فراهم می کند . و در راستای یک سیستم هدفمند به یکپارچه سازی مجموعه بزرگ و کوچک را عملی می سازد .

*  زیر سازی کابل کشی یا پسیو شبکه :  معمولا در ابتداری پروژه باید تصمیم گیری شود که بستر عبوری کابل ها از چه مسیر هایی انجام می شود . بستر های رایج در کابل کشی شبکه  می توان به سینی گزاری در ابعاد های مختلف (به هیچ عنوان نباید کابل شبکه را از سینی های برق عبور داد حتی با فاصله) در سقف و حتی در گاهی موارد ،کف هایی که دارای کف کاذب هستند ، در مورد بعدی لوله گزاری در داخل ابنیه ساختمانی مانند دیوار های کناف و کف سرامیکی و مورد بعدی ترانکینگ چسبیده به دیوار ها و در مورد بعدی استفاده از رایزر های تاسیساتی است که باید دقت نمود که از اب ، بخار و جریان های برق در امان باشد .

 برق شهری  برق UPSدر کابل کشی شبکه برای هر استیشن با هر مدل تکنولوژی شبکه باید برق آن سیستم نیز تامین گردد . حال آن دستگاه می تواند با استفاده از POE  سویچ برق رسانی گردد یا از برق شهری یا UPS  استفاده کند . به طور کلی باید برای هر استیشن کامپیوتری دو نوع برق شهری و UPS  در نظر گرفته شود که این برق ها را با استفاده از رنگ پریز می شناسند . رنگ قرمز برای برق UPS  و رنگ سفید به معنای برق شهری است . کابل کشی برق در کنار کابل کشی شبکه انجام می گردد اما  به هیچ عنوان نباید این دو مسیر باهم درآمیخته باشد و باید مسیر های مجزا برای آنها در نظر گرفت .مثلا در ترانکها باید سایز 150 را انتخاب نمود که خود دارای یک جدا کننده افقی در وسط ترانک می باشد و کابل های شبکه را از برق مجزا می نماید که مبادا نویز حاصل از کابل برق به کابل شبکه منتقل گردد . کابل کشی برق برای استیشن های شبکه نیز دارای استاندارد های خاصی است که باید بر اساس محاسبات اولیه متریال مورد استفاده انتخاب گردد .  در سیستم های POE  گاهی لازم است که برق شهری یا UPS  برای هر استیشن تامین گردد و در محل  استیشن یک دستگاه POE  تک پورت قرار می گیرد (برخی دوربین ها و اکسس پوینت ها به این صورت می باشند ).

در سیستم های برقی باید تابلو های اختصاصی طراحی گردند و سرخط های انتهایی به تابلو مخصوص وصل شوند . طراحی تابلو نیز یک بحث مهندسی بسیار پیچیده است . لازم به ذکر است که گروه شبکه ارغوان طراحی تابلو های اختصاصی را با بهترین کیفیت ممکن انجام می دهد .

خدمات برق شامل موارد زیر می باشد :

  • تابلو برق
  • UPS
  • ژنراتور تامین برق
  • چاه ارت
  • کابل کشی برق استیشن ها (شهری وUPS )

همچین کابل کشی برق  به استیشن های شبکه به عهده پیمانکار شبکه می باشد و برون سپاری این قسمت به پیمانکاران برقی کاملا اشتباه است و می تواند مشکلات عدیده ای ایجاد نماید .

استاندارد های کابل کشی شبکه

 

 چند نوع استاندارد کابل کشی شبکه وجود دارد :  در کل مهمترین استاندارد های کابل کشی ساخت یافته ی شبکه در جهان دو نوع است .

1- استاندارد TIA-EIA   

2- استاندارد   ISO-IEC11801   

در نوع استاندارد کابل کشیTIA-EIA  (مجمع صنعت ارتباطات از موسسه ملی ANSI  امریکا ) نکاتی مانند ساختار ناحیه کاری ، ساختار اتاق تجهیزات ، رک های ارتباطی ، ساختار ورودی مجموعه ، ساختار کابل کشی افقی ، ساختار Uplink  ها و اتاق سرور حائز اهمیت است  .

در کل استاندارد های TIA-EIA    را با نام استاندارد TIA-EIA 568  نیز شناخته میشود که دارای 14 اصل می باشد :

  • تهیه نقشه در ابتدای کار جزو الزامات اسدر کل استاندارد های TIA-EIA را با نام استاندارد TIA-EIA 568 نیز شناخته می شود که دارای 14 اصل می باشد :
    • تهیه نقشه در ابتدای کار جزو الزامات است و نقشه به عنوان مستندات انتهایی باید به مدیر آی تی تحویل گردد .
    • برقراری ارتباط در هر استیشن کاری می بایست حداقل 3 کابل مستقل کشیده شود ( از نزدیک ترین رک ارتباطی )
    • در مهمترین اصل این استاندارد نباید از 111 متر بیشتر باشد . استاندارد ترین حالت جهت انتقال POE تا 94  متر می باشد .
    • کابل اتصال از استیشن (Patch cord) تا دستگاه مورد نظر بهتر است کمتر از 3 متر باشد .
    • قطعا کابل ها به پچ پنل وصل شود و اتصال Patch panel  به Switch  با استفاده از پچ کورد  استاندارد باشد .
    • کابل های شبکه استاندارد باشد و جنس آن از نوع مس خالص با عیار بالا باشد که توان انتقال حداکثر سرعت را داشته باشد و از پس جریان POE بر بیاید .
    • منابع ایجاد کنند نویز از اتاق سرور و رک های میانی دور باشد
    • مسیر های کابل کشی شبکه باید عاری از هرگونه نویز مانند موتور های الکتریکی ، کابل های برق ، چراغ های فلورسنت و مسیر های عبور انرژی گرمایی باشد .
    • استفاده از نوسانگیر در مسیر استیشن ها (UPS) الزامی است
    • سیستم اعلام و اطفاع حریق در کنار هر رک الزامی است
    • در صورت الزام یکی بودن مسیر برق و شبکه می بایست کلیه نکات ایمنی و جلوگیری از نویز لحاظ گردد .
    • لیبل گزاری پچ پنل ها و تک تک کابل ها جزع الزامات است و قوانین لیبل گزاری می بایست رعایت گردد
    • می بایست در کابل کشی شبکه ، انتخاب متریال باید به صورت END TO END از یک نوع برند انجام شود .
    • مستندات کامل جهت عیب یابی (Troubleshoot) تهیه گردد .

    لازم به ذکر است گروه شبکه ارغوان در راستای انجام با کیفیت پروژه ها کلیه استاندارد های موجود بعلاوه سایر استانداردها که بر اساس تجربه چه در کابل کشی شبکه و انجام پسیو و چه در حوزه اتاق سرور در کلیه پروژه ها رعایت نموده و تست های نهایی که در حضور کافرما انجام خواهد شد گویای همه جوانب و کیفیت انجام کار است .

    ت و نقشه به عنوان مستندات انهایی باید به مدیر آی تی تحویل گردد .

  • برقراری ارتباط در هر استیشن کاری میبایست حداقل 3 کابل مستقل کشیده شود ( از نزدیک ترین رک ارتباطی )
  • در مهمترین اصل این استاندارد نباید از 111 متر بیشتر باشد . استاندارد ترین حالت جهت انتقال POE تا 94  متر می باشد .
  • کابل اتصال از استیشن (Patch cord) تا دستگاه مورد نظر بهتر کمتر از 3 متر باشد .
  • قطعا کابل ها به پچ پنل استفاده شود و اتصال Patch panel به Switch  با استفاده از پچ کورد  استاندارد باشد .
  • کابل های شبکه استاندارد باشد و جنس آن از نوع مس خالص با عیار بالا باشد که توان انتقال حداکثر سرعت را داشته باشد و از پس جریان POE بر بیاید .
  • منابع ایجاد کنند نویز از اتاق سرور و رک های میانی دور باشد
  • مسیر های کابل کشی شبکه باید عاری از هرگونه نویز مانند موتور های الکتریکی ، کابل های برق ، چراغ های فلورسنت و مسیر های عبور انرژی گرمایی باشد .
  • استفاده از نوسانگیر در مسیر استیشن ها (UPS) الزامی است
  • سیستم اعلام و اطفاع حریق در کنار هر رک الزامی است
  • در صورت الزام یکی بودن مسیر برق و شبکه میبایست کلیه نکات ایمنی و جلوگیری از نویز لحاظ گردد .
  • لیبل گزاری پچ پنل ها و تک تک کابل ها جزع الزامات است و قوانین لیبل گزاری میبایست رعایت گردد
  • میبایست در کابل کشی شبکه ، انتخاب متریال باید به صورت END TO END از یک نوع برند انجام شود .
  • مستندات کامل جهت عیب یابی (Troubleshoot) تهیه گردد .

لازم به ذکر است گروه شبکه ارغوان در راستای انجام با کیفیت پروژه ها کلیه استاندارد های موجود بعلاوه سایر استانداردها که بر اساس تجربه چه در کابل کشی شبکه و انجام پسیو و چه در حوزه اتاق سرور در کلیه پروژه ها رعایت نموده و تست های نهایی که در حضور کافرما انجام خواهد شد گویای همه جوانب و کیفیت انجام کار است .

پیشنیاز های اجرای کابل کشی شبکه استاندارد

یکی از پیش نیاز های کابل کشی شبکه، انتخاب درست و اتصال صحیح سخت افزار و تجهیزاتی است که بدنه فیزیکی و بافت شبکه را تشکیل می دهند. بافت شبکه در شبکه های تجاری با شبکه های کسب و کارهای کوچک متفاوت هستند. شبکه های تجاری می تواند یک طبقه یا چند اتاق اختصاصی باشند که از انواع تجهیزات و سرورها با کابل کشی پیچیده تشکیل شده اند، در حالی که شبکه های کوچک می توانند یک روتر باشند که برای مجموعه خاصی از رایانه ها، تلفن ها و سایر تجهیزات پیکربندی شده است.

انواع روش های کابل کشی؛ شبکه توسط متخصصان با تجربه شناسایی، انتخاب و اجرا می گردد که با توجه به الویت های زیر تعریف می گردد:

*-نیازهای کسب و کار

*-نوع شبکه

*-چه طرحی را دنبال خواهد کرد

*-چه تعداد سخت افزار خاص نیاز دارد

*-انتخاب مکان اجرا و استقرار سخت افزار با بیشترین کارایی

نحوه تعریف کالای های مورد نیاز اجرای پسیو یک شبکه (LOM)

 

تعریف کالای شبکه برای هر پروژه : انتخاب مترایال مورد نیاز هر شبکه کامپیوتری از جمله موارد بسیار مهم در انجام  یک پروژه است . معمولا متریال های پروژه با بودجه ی آن مجموعه ارتباط مستقیم دارد کما اینکه بسیار از کارفرمایان گرامی کیفیت پروژه را فدای بودجه می کنند . البته این وظیفه پیمانکاران است که کارفرما را نسبت به موارد پیش رو در مورد استفاده از متریال های بی کیفیت آگاه سازی کنند . بحث را با یک مثال کوچک آغاز می کنیم  به عنوان مثال دو نوع کابل را برای یک پروژه مقایسه می کنیم کابل اول Brand-Rex Leviton Cat 6a  و کابل دوم کابل لگراند تولید داخل ، در نگاه اول کابل برندرکس 3 برابر کابل لگراند ارزش مالی دارد و کارفرما کابل لگراند را برای پروژه خود انتخاب می نماید حال چه مشکلاتی کارفرما را در آینده تهدید می کند ، اولین مشکل خالص بودن مس کابل است که قطعا کابل اورجینال با توجه به تست فلوک مس خالص تری دارد و این مقوله می تواند در سرعت انتقال اطلاعات و ایجاد جریان های POE  بسیار عملکرد بهتری داشته باشد . همچنین کابل با مس ناخالص در مدت زمان بالای دوسال سولفاته می گردد و به صورت تدریجی قطع و وصل را در بستر شبکه ایجاد میکند که معمولا مدیران آی تی مشکل کار را از سمت سویچ احساس می کنند این درحالی است که مس کابل سولفاته شده و بدرستی جریان را عبود نمی دهد و بعد از یافتن مشکل معمولا بعد 5 سال کارفرما باید کلیه کابل ها را تعویض نماید و هزینه های کابل و کابل کشی را مجددا با هزینه های دوباره کاری لحاظ نماید که در کل علاوه بر مشکلات سازمانی هزینه بالایی را برای مجموعه خود متقبل خواهد شد .

در کل انتخاب متریال مناسب میتواند از بروز  بسیاری از هزینه های آینده جلوگیری نماید . شرکت شبکه ارغوان همواره با توجه به بودجه کارفرما بهترین متریال موجود را پیشنهاد خواهد داد . همچنین درصورت فروش کالای اورجینال همواره گواهی های معتبر بین المللی و پته گمرکی به کارفرمایان ارایه خواهد شد .

معمولا باید انتخاب مترال باید به صورت End To End  انجام گیرد . برای مثال لاین یک استیشن از رک اکسس تا خود استیشن بدین شرح می باشد که باید پچ پنل ، کیستون ، کابل و پچکورد مورد استفاده از یک نوع برند باشند . در این حالت تست فلوک نهایی بهترین عملکرد را خواهد داشت و اعداد شگفت انگیزی را در صفحه نمایشگر خود نمایان می سازد .

نحوه تعریف کالا (LOM):  بعد از تعریف پروژه کارشناسان گروه شبکه ارغوان ارتباط در  محل کارگاهی حاضر خواهند شد و با توجه به نقشه ها و بازدید میدانی و مذاکرات اولیه با کارفرما لیستی از کالا های مورد نیاز پروژه تحت عنوان LOM  به کارفرما ارجاع داده خواهد شد که در صورت صلاح دید کارفرما این گروه قادر به تامین تجهیزات نیز می باشد . (در قالب مناقصه یا بازرگانی ) . کارفرما موظف با تامین کالاهای LOM ،  دقیقا با پارت نامبر های عنوان شد همراه با اصالت کالا است . گروه شبکه ارغوان اصلالت کالاهای خریداری شده را تایید یا رد می نماید . گروه شبکه ارغوان تایید اصالت کالاهای خریداری شده توسط خود را به صورت کتبی در قالب قرارداد تحویل کارفرما خواهد .

لیستLOM   علاوه بر متریال شامل قسمتی مجزا به نام لیست خدمات است . خدمات شبکه در  لیست LOM  به صورت کامل در قسمت هزینه های کابل کشی شبکه (LOS)  به صورت کامل شرح داده خواهد شد . مبحث هزینه های خدمات با میزان متریال ارتباط مستقیم دارد و معمولا در مرحله اول پیش فاکتور خدمات ، قیمت ها را بر اساس متریال تعیین می نمایند همچنین تلرانس 10 درصدی درنظر گرفته خواهد شد . زیرا در کمتر پروژه ای میزان نود ها و کابل کشی شبکه در حین انجام پروژه تغییر نخواهد کرد . درصورت تغییر ابعاد پروژه حتما باید صفحه متمم به قرارداد اضافه گردد . و قبل از انجام تغییرات در پروژه صورت جلسه ای که موارد تغییرات در آن قید شده باشد و به امضای طرفین رسیده باشد الزامی است .

معمولا گروه شبکه ارغوان سه لیست LOM  با سه ردیف قیمتی بالا،  متوسط و پایین البته با کیفیت متریال مختلف تحویل کارفرما خواهد شد و کلیه جزییات متریال مزایا و معایب آنها در اختیار کارفرما قرار می گیرد و کارفرما تایید کنند LOM  نهایی است .

در کل توصیه گروه شبکه ارغوان به کارفرمایان گرامی این است که در انتخاب متریال و مخصوصا کابل شبکه نهایت تلاش خود را برای انتخاب بهترین کابل به عمل آورند زیرا که انتخاب متریال شبکه با کیفیت  به نوعی سرمایه گزاری محسوب خواهد شد و تا سالهای سال هزینه های پشتیبانی و خرابی را به صورت چشم گیری کاهش خواهد داد .

هزینه های کابل کشی شبکه (LOS)

 

 هزینه های کابل کشی شبکه : در کل به قیمت های  لیست LOM  که به صورت واحدی عنوان می گردد، LOS  گویند . ما در این مبحث به هزینه های کابل کشی یا پسیو می پردازیم. لیست خدمات موجود در LOM  شامل مواردی مانند هزینه های کابل کشی به متر ، هزینه های لوله گزاری ، هزینه های سینی گزاری به متر ، هزینه کنده کاری در بعضی موارد ، نصب کیستون ها ، نصب و ارایش رک ، فلکسی گزاری به متر ، لیبل گزاری ، نصب ترانک به متر ، انکر گزاری  و پنل U  و غیره است . معمولا هزینه های موارد بالا با توجه به میزان  متراژ و تعداد قید شده در LOM  قیمت داده می شود . و در انتهای تحویل پروژه موارد فوق با دقت کامل محاسبه خواهد شد ، بنابراین قیمت واحد در LOS  بسیار حائز اهمیت می باشد .

مهمولا هزینه های کابل کشی در شرکت شبکه ارغوان بر معیار قیمت های مصوب در اتحاده اصناف رایانه ای  و سختی کار  تعیین می گردد . همچنین حجم پروژه نیز تاثیر فراوانی بر قیمت اولیه خدمات پروژه خواهد داشت . شاید کارفرمایان گرامی این مبحث را نادیده بگیرند ولی ما برای اولین بار در کل کشور عنوان می کنیم که یکی از بزرگترین معیار های قیمت دهی خدمات شبکه در بیشتر شرکت ها از جمله شرکت شبکه ارغوان ارتباط خرید متریال یا کالای شبکه از این شرکت است. درصورتی که کارفرما متریال را از شرکت ما تامین نماید قطعا شرکت شبکه ارغوان ارتباط ، مبالغ خدمات را به پایین ترین حالت خود در فاکتور خدمات قید خواهد کرد .

از جمله مواردی که می تواند در قیمت گزاری خدمات پروژه تاثیر داشته باشد فرس بودن و ددلاین کارفرما است ، قطعا اگر چنین مواردی برای کارفرما حاکم باشد گروه شبکه ارغوان می بایست از شیفت های کاری مضاعف استفاده نماید که قطعا هزینه های اجرا بالا خواهد رفت و تاثیر مستقیم در LOS  دارد.

هزینه های کابل کشی شبکه در خارج از تهران برای این شرکت قطعا با هزینه های پسیو و خدمات شبکه در داخل از تهران متفاوت است و بسته به نوع ماموریت چه در شهرستانها و چه در خارج از کشور  به صورت مابه التفاوت محاسبه و به مبلغ پروژه افزوده می گردد  .

رسمی یا غیر رسمی بودن فاکتور های درخواستی توسط کارفرما  :   به طور کلی شرکت شبکه ارغوان ارتباط هم به صورت رسمی و هم به صورت غیر رسمی در خدمت کارفرمایان گرامی می باشد . این شرکت کلیه شرایط شرکت در مناقصات و مزایده های دولتی و سازمانی را دارا می باشد . معمولا حضور این شرکت به صورت غیر رسمی در پروژه های جزیی بوده و پروژه های سازمانی و دولتی و خصولتی قطعا به صورت رسمی انجام می گیرد . لازمم به ذکر است که موارد مربوط به مفاسا به صورت توافقی مابین کارفرما و پیمانکار حل و فصل خواهد شد و هزینه های مالیات و ارزش افزوده به صورت کاملا رسمی پرداخت خواهد شد .

نکته بسیار مهم : تامین کالا به هیچ عنوان با قرار داد خدمات ادغام نخواهد شد و برای هر قسمت ائم از مبحث تامین کالا و مبحث خدمات اجرای پسیو شبکه ، قرارداد مجزا منعقد خواهد شد و قرارداد تامین کالا شامل مفاسای بیمه نخواهد بود .

حسن انجام کار: شرکت شبکه ارغوان ارتباط با توجه به کیفیت و شفاف سازی انجام پروژه های مختلف ، حاضر به قرار دادن حسن انجام کار در کلیه قرارداد های خود می باشد . حسن انجام کار فقط برای امور خدماتی در نظر گرفته خواهد شد و 3 ماه بعد از تحویل نهایی پروژه حسن انجام کار به اتمام خواهد رسید و وجه بلوکه شده برای  شرکت ارغوان واریز می گردد.لازم به ذکر است تامین کالا شامل حسن انجام کار نبوده و با توجه به تضمین اصالت کالا توسط شرکت شبکه ارغوان دارای گارانتی معتبر می باشد که شرایط گارانتی در قرارداد قید خواهد شد .

نقشه های کابل کشی شبکه

 

 تهیه نقشه کابل کشی : قطعا پروژه های پسیو نیاز به نقشه داراند مخصوصا اگر ابعدا پروژه بزرگ باشد . این نقشه ها روی نقشه ساختمان قرار می گیرند و شامل مسیر های عبور کابل، رک های ارتباطی ،  اتاق سرور و جایگزاری تک تک استیشن های کاری می باشد . نقشه می تواند توسط مدیر IT یک سازمان یا توسط شرکت پیمانکار طراحی گردد . در صورتی که پیمانکار مسولیت طراحی نقشه را بعهده گیرد نیازمند بازدید میدانی از محل پروژه می باشد که نیازمند همکاری مهندسان معماری و عمران است . اگر پروژه در مراحل انتهایی و آماده تحویل است تهیه نقشه بسته به شرایط می تواند از حالت استاندارد خارج شود زیرا همه سازه ها ساخته شده و دیگر امکان تخریب سازه ها وجود ندارد .  

تهیه نقشه مبله  و متراژ کابل کشی شبکه : منظور از نقشه مبله جایگذاری استیشن های کاری می باشد به عنوان مثال در هر اتاق چند میز قرار می گیرد و هر میز چند نود دارد یا محل پرینت زونها مشخص گردد  ،   تهیه نقشه مبله به عهده کارفرما می باشد . نقشه مبله در ابتدای هر پروژه قبل از تهیه نقشه کابل کشی  باید آماده باشد  و نقشه کابل کشی بر اساس نقشه مبله اماده سازی می گردد . پیمانکار موظف به تحلیل و بررسی نقشه مبله می باشد  و باید تجربیات خود را در نقشه مبله به کارفرما به اشتراک گذارد . معمولا  نقشه مبله نوع متریال عبور کابل را مشخص خواهد کرد .

برای اجرای کابل کشی بایستی نقشه هایی تهیه و تدوین گرددکه مسیر، نوع، تعداد و متراژ کابل و سایر مشخصات فنی پروژه را بر اساس نیازهای کارفرما مشخص نماید. این نقشه، مسیرعبور و متراژ کابل ها را در بین نودها مشخص می کند. تیم های نصب به راحتی می توانند براساس نقشه، عملیات کابل کشی و آرایش تجهیزات را اجرا کنند.

متراژ کابل ها نیز بر اساس نقشه شبکه و مبلمان شبکه برآورد می شود.به طور کلی در حین اجرای پروژه هی کابل کشی بعد از براورد اولیه ، نوع کابل، برند و استاندارد کابل ، موقعیت دقیق کابل ها و کلیه تغییرات مسیر که در نقشه اولیه قید می شود بر متراژ نهایی کابل تاثیر گزار خواهد بود . محاسبه متراژ کابل ها در کاهش هزینه ها موثر است، لذا برای برآورد متراژ کابل ها در ابتدای پروژه  میانگین و تلرانس 10 درصدی برای آن محاسبه می گردد.

تهیه نقشه اتاق سرور یا Data Center  :   تهیه نقشه اتاق سرور بسیار پیچیده تر از نقشه های کابل کشی و نقشه مبله می باشد . این مبحث به عهده پیمانکار است و کلیه LOM  بر اساس نقشه استخراج می گردد .  مبحث تهیه نقشه اتاق سرور در قسمت تجهیز اتاق سرور به صورت کامل توضیح داده شده است .

نکته مهم : تهیه نقشه از پروژه به صورت چشم گیری از مشکلات و اشتباهات جلوگیری می نماید و چشم انداز کلی پروژه را دقیقتر نمایان خواهد کرد و در آینده به اکستند کردن یا بزرگتر کردن پروژه کمک خواهد کرد لذا افزایش نود بسیار اسوده تر است و مشاوران و تکنیسین های IT  آن مجموعه به راحتی مشکلات احتمالی را حل خواهند کرد . در نتیجه پروژه ی بدون نقشه ، پروژه ی جدی بشمار نمی آید .

اجرای انواع تکنولوژی ها در بستر شبکه

 

 معرفی تکنولوژی های معروف در بستر شبکه : معمولا شبکه های کامپیوتری مختلف بستر ارتباطی تکنولوژی های مختلفی را محیا می سازد که چند مورد از مهمترین آنها به شرح زیر است :

  1. شبکه داخلی  یا همان شبکه بین استیشن های کامپیوتری(PC Users)
  2. اکسس پوینت (Access Point)
  3. دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP Camera)
  4. تلوزیون های تحت شبکه (IP TV)
  5. تلفن های تحت شبکه یا ویپ(VoIP)
  6. حافظه های تحت شبکه (NAS OR SAN Storage)
  7. سرور ها (Servers)
  8. اکسس کنترل ها (Access Control)
  9. فراخوان یا پیجینگ ها (Paging)
  10. موقعیت یاب فردی (RTLS)
  11. مدیریت هوشمت ساختمان (BMS)
  12. مدیریت رسانه ای ساختمان (GPON)
  13. ارتباطات بین چند نقطه به صورت وایرلس(Radio Wireless)
  14. اینتر کام ها (Intercom)
  15. و …..

گروه شبکه ارغوان قادر به انجام تخصصی کلیه تکنولوژی ها بالا دربستر شبکه می باشد . لازم به ذکر است هر مورد از گزینه های بالا دارای دانش تخصصی خود می باشد و هر مبحث علاوه برد دانش کلی درای دانش بر اساس برند نیز می باشد . به عنوان مثال اکسس پوینتهای Unifi  و Mikrotik  یا EnGenius  هر کدام داری یک نوع کانفیگ مختص خود می باشد . گروه شبکه ارغوان با اتکا بر دانش فنی کارشناسان خود توانایی راه اندازی انواع تکنولوژی ها با انواع برند ها را دارا می باشد.

یکی از خط مشی های انجام پروژه قبل از پرداختن به LOM   مشخص نمودن تکنولوژی های مورد نیاز در بستر شبکه می باشد .  LOM ها بر اساس تکنولوژی ها نوشته می شوند و نقشه ها بر اساس جایگزاری این تکنولوژی ها در محل خاص خود طراحی می گردند . مشخص نمودن این تکنولوژی ها وظیفه کارفرمایان عزیز می باشد .

اجرای اتاق سرور یا Data Center

 

طراحی اتاق سرور :  معمولا مهمترین قسمت طراحی یک شبکه طراحی اتاق سرور یا Data Center  آن مجموعه است .طراحی اتاق سرور یک مبحث فوق تخصصی است به هیچ عنوان به هر شخص یا شرکتی اطمینان نکنید . (قطعا نمونه کارهای قبلی آن شرکت را بررسی نمایید ) . مباحث اتاق سرور را در بخش طراحی اتاق سرور به صورت کامل توضیح داده شده است .

 کابل کشی آپ لینک ها به اتاق سرور  معمولا آپ لینک ها به صورت کابل فیبر از رایزر ها به اتاق سرور می رسند  . باید آپلینک ها در دوکابل مجزا و هر کابل یک بک آپ اتخاذ گردد . کابل کشی فیبر نوری بسیار حساس تر از کابل مسی است . حتی باید مراقبت نمود که کابل ها در حین کابل کشی ضربه نخورند و له نشوند .

با توجه اینکه مبحث اتاق سرور در اینجا ، به صورت کامل شرح داده شده است در این قسمت به صورت اجمالی از ان می گذریم  . لازم به ذکر است گروه شبکه ارغوان ارتباط آماده طراحی و اجرای انواع اتاق سرور در هر ابعادی می باشد .

کابل کشی فیبر نوری و فیوژن فیبر نوری

 

کابل کشی فیبر نوری در شبکه های کامپیوتری : کابل کشی فیبر نوری به مراتب سخت تر از کابل کشی مسی است چراکه باید دقت عمل بیشتری به خرج داد . زیرا  حتی با خم کردن 90 درجه ای  کابل  ، می تواند به کورهای شیشه این آن اسیب های جدی وارد کرد . در حال حاضر کابل کشی های فیبر نوری بیشتر به عنوان UPLINK  ها به کار می روند و بستر ارتباطی بین رک ها را میسر می سازند . دلیل استفاده از کابل های فیبر نوری در هر پروژه سه موضوع است :اول استفاده در مسیر های طولانی تر حتی تا 40 کیلومتر ، دوم سرعت بالای انتقال اطلاعات ، سوم  عدم نویز پذیری .کابل های فیبر نوری نیز از کیفیت های متفاوتی برخوردارند که البته مسایل بسیار زیادی در به حداکثر رساندن توانایی های یک ارتباط فیبر نوری  نقش دارند . مثلا جنس کابل فیبر نوری ، ماژول های ارتباطی ، سویچ ها ، فیوژن بی نقص و بدون لاست .

معمولا در پروژه هایی که سرعت و حجم انتقال اطلاعات مهم است  از کابلهای OM3 ,OM4  استفاده می گردد این کابلها میتوانند تا 100 گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را جابجا کنند و واقعا وسوسه انگیز است . کابل کشی کابل های فیبر نوری به عنوان آپ لینک   باید به صورت استاندارد انجام شود . استاندارد اولیه این آپ لینک ها از رک  به اتاق سرور بدین گونه است که باید دو عدد کابل حداقل با 4 عدد core   (کور اصلی و کور بک آپ)   از دو مسیر مختلف به سمت رک حرکت کنند . اینگونه اگر یکی از مسیر ها اسیب ببیند یک مسیر جایگزین وجود دارد و اگر یکی از کورها  آسیب ببیند core  بک آپ وجود دارد . حاصل انجام این استاندارد بسیار مهم داشتن ارتباطی همیشه امن است .

* فیوژن ها در فیبر نوری  : یکی از مهمترین قسمت ها در کابل کشی فیبر نوری فیوژن ها می باشند . فیوژن باید با کمترین لاست انجام گردد . دستگاه فیوژن نیز باید از انواع معتبر باشد . به عنوان مثال core  های OM3  یا OM4  باید با دستگاه های معتبری هم چون فوجیکورا   فیوژن شوند  تا عملکرد خوبی داشته باشند . لازم به ذکر است که گروه شبکه ارغوان کلیه فیوژن های پروژه ها را با دستگاه فوجی کورا 90S+  انجام می دهد .

تست نهایی خدمات پسیو و اکتیو و تحویل مستندات به کارفرما

 

تست نهایی کابل کشی  و اجرای پسیو شبکه : تست نهایی شبکه به شیوه های گوناگون انجام می شود . در صورتی فقط مبحث پسیو مبحث تست باشد  باید به دو شکل تست را کامل کرد . ابتدا با تستر های معمولی شبکه کلیه نود ها تست خواهند شد و اگر شبکه درارای فیبر نوری باشد با استفاده قلم یا دستگاه مخصوص OTDR انجام خواهد شد .  تست نهایی شبکه با استفاده از Ping  می باشد . در این مرحله باید سویچ های اکسس و distribut و همچنین Core Switch  ها نصب و از هر نود به نودی دیگر می بایست پینگ آی پی داشته باشیم . این کار سرعت انتقال را نیز نمایش خواهد داد . در صورتی که کارفرما هزینه تست فلوک را تقبل کند پیمانکار موظف به تست فلوک تک تک نود ها می باشد . تست فلوک بسیار دقیق تر از هر نوع تست شبکه است . تست فلوک میزان متراژ کابل کشی را نیز در اختیار کارفرما قرار خواهد داد و هد روم End to End  نیز مشخص خواهد شد .

در صورتی که اکتیو شبکه جزو قرارداد پیمانکار باشد علاوه بر تست نهایی شبکه های پسیو می بایست کلیه خدمات شبکه به صورت تمام و کمال تحویل کارفرما گردد . این تست بعد از نصب کلیه نرم افزار ها و روتینگ و کانفیگ سویچ ها انجام می پذیرد و می بایست سنارویوی طراحی شده طبق سیاست های کاری کارفرما بدرستی کار کند و به اصطلاح شبکه زیر بار باشد . تست اکتیو شبکه چند روز و حتی چند ماه زمانبر است . در این مرحله کلیه تکنولوژی ها در بستر شبکه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و کانفیگ خواهد شد و به صورت جداگانه و در قالب سیستم اصلی و یکپارچه نیز آزمایش خواهد شد .

لیبل گذاری تاثیر بسزایی در اجرای کابل ها دارد. اتاق های سرور حجم بسیار زیادی از کابل ها را داراست  که پیداکردن آن ها کار بسیار دشواری است. اگر در عملکرد یکی از دستگاه ها خللی وارد گردد به راحتی با مشاهده لیبل ها که در ابتدا و انتهای کابل ها چسبانده می شود ، قطعه یا کابل تعویض می گردد و از لطمات جبران ناپذیری جلوگیری می نماید . پرکاربردترین استاندارد برای برچسب زدن کابل های شبکه رعایت استاندارد ANSI/TIA- 606-B می باشد. بهترین چاپگر، چاپگر لیبل صنعتی است که هنگام چاپ، نوشته ها بدون لکه قابل مشاهده هستند و برای مدت طولانی بر روی کابل باقی می مانند. پس از اجرای کابل کشی شبکه و لیبل گذاری نوبت به تست عملکرد کابل ها در انتقال داده ها می رسد؛ آزمایش اتصال کابل ها از دو روش با دستگاه تستر و بدون دستگاه تستر انجام می گیرد.

وقتی که تمام تجهیزات در اتاق رک مستقر گردیدکابل های داخل اتاق بسیار درهم و برهم قرار می گیرند و این شرکت پیمانکار شبکه است که آن ها را مدیریت کرده وکابل کشی و آرایش کابلها و رک را انجام می دهند. سامان دهی کابل ها در داخل اتاق رک اهمیت بسیار زیادی دارد و قبل از قرار گرفتن تجهیزات در داخل رک ها باید آرایش آن به اتمام رسیده باشند . در انتخاب رک توجه به اندازه پهنا، ارتفاع و عمق رک مهم است، پهنای استاندارد هر رک برابر با 48.26 سانتی متر و ارتفاع نیز به واحد های استانداری به نام Unit تقسیم بندی می گردد که اندازه ای برابر با 4.45 سانتی متر برای هرU در نظر گرفته می شود. البته ناگفته نماند که عمق رک را می توان تنظیم کرد. متخصصین برای آرایش رک ها نیز طرحی اولیه تهیه و تدوین می کنند که براساس نقشه اصلی شبکه است و سپس اجزای شبکه را در داخل رک قرار می دهند.

برای اینکه کابل ها در داخل رک ها مرتب و منظم تقسیم گردند از پچ پنل ها استفاده می کنند. پنچ پنل ها مدیریت کابل ها را برای قرار گرفتن کابل ها در کنارهم برعهده دارند. وقتی حجم انبوهی از کابل ها وجود دارد از کابل های مدیریت افقی وعمودی، بست ها و برچسب های کابل نیز استفاد می شود. از طرف دیگر لدرها به کابل ها کمک می کنندکه در مسیر حرکت به سمت اتاق رک به صورت منظم و مرتب و بدون خطر عبورکنند.

نصب تجهیزات اکتیو

پس از مراحل اجرای زیر ساخت از کابل کشی گرفته تا نصب و آرایش رک ها، شرکت پیمانکار  تجهیزات اکتیو شبکه آن را راه اندازی می کنند. لذا آنها بایستی نیازمندیها و تجهیزات اتاق سرور را تعیین، سرویس های آنان برنامه ریزی و اجرا کنند. نصب تجهیزات اکتیو شامل تنظیم و پیکربندی دستگاه ها، نصب و برروز رسانی سیستم عامل ها و نرم افزارهای جانبی می باشد. برای مثال کانفیگ و راه اندازی سوئیچ ها، روترها، شبکه های وایرلس یا اکسس پوینت ها از این جمله محسوب می گردند.

تحویل مستندات به کارفرما  :  تحویل مستندات به کارفرما در انتهای پروژه الزامی است . مستندات شامل نقشه های کابل کشی ، لیبل های کابل و پچ پنل ها  و پلاک کابلها می باشد .

با استفاده از مستندات خطا یابی شبکه بسیار اسوده تر  می شود ، همچنین با گذشت زمان حتی پیمانکار قادر به تشخیص  مسیر های عبوری بدون مستندات نمی باشد . اگر مستندات به صورت رنگی باشد بهتر است .معمولا مستندات هر رک به صورت دو نسخه  در داخل همان رک و زونکن مدیر ای تی قرار می گیرد . همچنین مستندات اکتیو نیز به صورت مفصل در اختیار مدیر آی تی قرار خواهد گرفت . مستندات شامل پسووردها نمی باشند .

نحوه انعقاد قرارداد های خدمات شبکه همراه با جزییات

 

قراردادهای اجرای پسیو شبکه :  به صورت کلی قرارداد واحدی برای سنجش ندارد و هر مجموعه یک نوع قرارداد منحصر به فرد خود را داراست . حال برخی از کارفرمایان قرارداد خود را دارند . در حالت کلی قرارداد می توانند شامل قسمت تامین تجهیزات و خدمات پسیو شبکه باشد . توصیه شبکه ارغوان ارتباط به کارفرمایان و پیمانکاران عزیز این است که قرارداد های تامین تجهیزات و خدمات اجرای شبکه را از هم جدا نمایند و قرارداد تامین تجهیزات را در قالب قرارداد فروش انعقاد نمایند . برای کارفرما ضامن قرارداد تامین تجهیزات گارانتی و اصالت کالا است و ضامن خدمات شبکه حسن انجام کار است که در مباحث بالا به صورت کامل توضیح داده شده است .

براساس قرارد داد های تامین تجهیزات ، که از براورد اولیه پیمانکار طبق  لیست LOM  بدست آمده ، کالا های مورد نیاز به انبار کارفرما انتقال داده خواهد شد و در هر مرحله از پروژه ، پیمانکار متریال درخواستی را طبق نیاز از انبار کارفرما خارج خواهد نمود .

کلیه اصول باید براساس قرارداد پیش روند که به صورت کتبی در متن قرارداد منعقد گردیده است . اما مسایلی غیر قابل پیش بینی در پروژه ها وجود دارد که باعث می گردد که پیمانکار در موعد مقرر  توانایی تحویل پروژه را نداشته باشد . در این مواقع دو حالت پیش می آید که آیا مشکل به وجود آمده از سمت پیمانکار است یا از سمت کارفرما ، در صورتی که مشکل از سمت پیمانکار باشد طبق روال قرارداد با او رفتار خواهد شد و اگر مشکل از سمت کارفرما باشد پیمانکار موظف به مکتوب کردن صورت جلسه و اخذ امضای کار فرما است .

قراردادهای پشتیبانی بعد از اجرای پسیو:  قرارداد های پشتیبانی بعد از انجام پروه های پسیو از اهمیت بالایی برخوردار می باشند . ابتدا به ساکن شرکت پیمانکار موظف به گارانتی کار خود در سه بخش می باشد . بخش اول  حسن انجام کار به مدت 3 ماه ، بخش دوم گارانتی 12 یا 24 ماهه پروژه ، بخش سوم خدمات پس از فروش به مدت 5 الی 10 سال . شرکت های معتبر معمولا این سه بخش گارانتی را در قرارداد های خود لحاظ می نمایند .حال پس از اتمام گارانتی بخش دوم پیمانکار می تواند با انعقاد قرارداد پشتیبانی از خدمات پسیو و اکتیو را به عهده گیرد . مبالغ پشتیبانی کاملا توافقی و براساس وسعت پروژه براورد خواهد شد . قرارداد های پشتیبانی بهتر است به شرکت پیمانکار اولیه برونسپاری گردد چرا که این شرکت ها  به مسیر ها و جزییات پروژه تسلط بیشتری دارند .

مناقصات پروژه های کابل کشی شبکه یا خدمات پسیو شبکه همراه با تامین تجیهزات شبکه

شرکت در مناقصات  :  مناقصات پروژه های پسیو و تامین تجهیزات شبکه معمولا در پروژه ای بزرگ الزامی است .  معمولا این مناقصات در لیست وندور آن شرکت ها یا از طریق روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می گردد . شرایط شرکت در این مناقصات متنوع است . رایج ترین نوع مشارکت در این مناقصات پاکت الف ، ب ، ج است . معمولا پاکت الف جهت معرفی شرکت و سوابق آن است ، پاکت ب جهت پیشنهادات فنی است ، و پاکت ج پیشنهادات مالی است . سازمانهای دولتی در انجام پروژه های خود که از مبلغ تایین شده بالاتر باشد موظف به برگزاری مناقصه می باشند . حال کارشناسان این سازمانها چندین معیار جهت انتخاب برنده مناقصه راخواهند داشت که مهمترین مولفه قیمت می باشد ، اما رزومه ها نیز تاثیر فراوانی دارد ، چه بسا شرکتی باقیمت پایینتر برنده مناقصه باشد اما  از دید کارشناسان توانایی انجام پروژه را نداشته باشد در نتیجه شرکتی که توانایی انجام پروژه ، باکیفیت بالا را داشته باشد در اولویت اتخاب قرار خواهد گرفت .

گروه شبکه ارغوان ارتباط آماده شرکت در انواع مناقصات دولتی ، سازمانی و شرکتی  با شرایط مختلف  می باشد . این شرکت توانایی دریافت اوراق خزانه از سازمانهای دولتی را دارد . تهاتر نیز می تواند جزو معاملات این شرکت باشد . لذا درصورت نیاز می توانید از طریق را ههای ارتباطی با این شرکت در ارتباط باشید .

همچنین شرکت شبکه ارغوان آماده حضور به عنوان مشاور پروژه در کنار کارفرمایان گرامی اعم از دولتی ، سازمانی و شرکتی است. و میتواند به عنوان ناظر در کنار کارفرمایان گرامی باشد . از جمله وظایف شرکت مشاور  طراحی پروژه به همراه کلیه جزییات و تعریف LOM  آن پروژه می باشد . وظیفه ناظر پروژه نیز نظارت بر امور اجرای شرکت پیمانکار می باشد و طبیعتا بخشی از مسولیت اجرای درست پروژه به عهده شرکت ناظر می باشد .

پشتیبانی و حسن انجام کار در امور کابل کشی و پسیو شبکه

 

پشتیبانی از پروژه های پسیو و کابل کشی شبکه : در کل شرکت پیمانکار موظف به پشتیبانی و خدمات پس از فروش به کارفرما مطابق زمان توافقی می باشد . پشتیبانی از شبکه برای شرکت پیمانکار در صورتی که مبانی کابل کشی را به صورت اصولی و استاندارد رعایت کرده باشد بسیار ساده و سود آور است چرا که تسلط بیشتری به پروژه انجام شده دارد و می تواند با کمترین هزینه و زمان مشکلات احتمالی و حتی تغییرات را در پروژه حل و انجام دهد . حال قرارداد پشتیبانی جزو مسایل لاینفک در تعهدات پیمانکار می باشد . درصورتی که کارفرما مایل به همکاری در مبحث پشتیبانی با پیمانکار باشد ، پیمانکار موظف به انعقاد قرارداد پشتیبانی با مبلغ توافقی می باشد . البته این مبحث باید قبل از انعقاد قرارداد اصلی اجرای پسیو و کابل کشی شبکه به توافق طرفین برسد .

گروه شبکه ارغوان آماده انعقاد قرارداد های پشتیبانی ، چه در حوزه هایی که خود این شرکت پیمانکار بوده و چه سایر شرکت ها اجرای پسیو و اکتیو آن را انجام داده باشند ، می باشد .

قرارداد های پشتبانی به صورت مجزا از قرارداد های تامین کالاو خدمات منعقد می گردد و بسته به نیاز کارفرما وظایف طرفین در قرارداد منعقد خواهد شد . قرارداد پشتیبانی می تواند از 12 ماه تا 5 سال باشد و نکته حائز اهمیت در پشتیبانی تخصص پیمانکار است . به هر حال هرچه تخصص شرکت پیمانکار بالاتر باشد کارفرما نیازی به برون سپاری امور خود نخواهد داشت و مشکلات احتمالی با سرعت بالاتری حل خواهد شد .

حسن انجام کار : به صورت کلی حسن انجام کار ، ضمانت و کلید تحویل اجرای باکیفیت برای کارفرما است . حسن انجام کار می تواند پیمانکارهای قوی و باکیفیت را از پیمانکاران جزیی و بی تجربه متمایز سازد . مدت زمانی را که پیمانکار بعد از اتمام پروژه و تست نهایی جهت اطمینان از اجرای درست و کیفیت  در اختیار کار فرما قرار می دهد حسن انجام کار می گویند البته بخشی از مبلغ قرارداد پروژه به صورت ضمانت حسن انجام کار نزد کارفرما خواهد ماند و کارفرما بعد از مدت زمان حسن انجام کار مبلغ باقی مانده را به پیمانکار منتقل خواهد کرد . در این زمان پیمانکار موظف است در صورتی که در روند اصولی و کاری سیستم خللی  به وجود آید به صورت کاملا رایگان مشکل را حل و فصل نماید ، لازم به ذکر است این مشکلات شامل اکستند یا افزایش پروژه فوق نمی شوند .

جزییات ناگفته در امور کابل کشی شبکه و خدمات شبکه

 

مطالب تکمیلی در کابل کشی شبکه و طراحی و اجرای پسیو یک شبکه : به صورت کلی جزییات کابل کشی و اجرای پسیو در مطالب بالا با جزییات  عنوان شد ، و این نوید را به شما خواهیم داد که با مطالعه مطالب بالا از تجربیات 15 ساله ما به صورت رایگان استفاده خواهید نمود . در این قسمت ما سعی داریم که مطالبی را عنوان کنیم که تا کنون مشابه آن را هیچ منبعی مشاهده نکرده اید . در کل اجرای پروژه شبکه به عنوان قلب تپنده یک سازمان ،  فراز و نشیب های فراوانی دارد. از انتخاب پیمانکار ، LOM ، LOS  ، تامین بودجه و … .با توجه به تجربیات چندین ساله ما هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکنید . کیفیت کالا و همچنین کیفیت اجرا بسیار مهم هستند ، در صورتی که بنا به هر دلیلی پروژه شما فاقد کیفیت باشد قطعا در آینده هزینه های بسیار بالاتری برای نقص های اولیه و عدم کارایی شبکه خود هزینه خواهید نمود . چه بسا شرکت هایی با تجربه کمتر فقط به دلیل رسیدن به قرارداد کارفرمایان را با هزینه های کمتر وسوسه خواهند نمود و پس از چند سال عواقب ناگوار کارفرما را تهدید خواهد نمود .ما در اینجا  با صراحت کامل عنوان می کنیم به دنبال پیمانکار ارزان نباشید ، در انتخاب پیمانکار مهم ترین مساله رزومه آن پیمانکار است ، مبالغ ارایه شده توسط پیمانکاران گرامی  در مبحث تامین کالا و خدمات باید کاملا منطقی باشد . خوشبختانه در مبحث کالا کلیه کالاهای معتبر دارای پارت نامبر بخصوص می باشند و کارفرما می تواند با یک استعلام بازرگانی براحتی به صحت مبلغ پیمانکار دست پیدا کند . اما در مبحث خدمات مبالغ به صورت کامل در اتحادیه های اصناف رایانه ای ثبت گردیده است .

ما در این قسمت مباحث بالا را عنوان نمودیم زیرا در زمانی که این مطلب نوشته می شود گروه شبکه ارغوان همه روزه با کارفرمایان گرامی در ارتباط است و این روزها کارشناسان ما در زمان بازدید از پروژه ها با کارفرمایانی مواجه هستند که پروژه های نیمه کاره در دست دارند و با مشکلاتی از قبیل عدم تخصص پیمانکار ، عدم رعایت استاندارد توسط پیمانکار ، نداشتن نیروی کافی توسط پیمانکار ، تغییرات قیمتی و چندین دلیل دیگر دستو پنجه نرم می کنند . از انجا که ورود به پروژه های نیمه کاره توسط شرکت های معتبر مقرون به صرفه نیست و آن شرکت را متحمل انرژی فراوانی جهت اصلاح و عیب یابی  می سازد ، شرکت های پیمانکار معتبر باید خلع اشتباهات پیمانکار ضعیف را با مبلغ و ارزش افزوده بالا تکمیل نمایند . و مجددا متضرر نهایی کارفرما خواهد بود . مطلب بالا را با ذکر یک مثال به پایان میرسانیم ، شاید در سه ماه اخیر گروه ما با پنج  پروژه بزرگ  با همین یک مشکل که در ادامه عنوان خواهیم کرد بر خورد داشته است .  معمولا پیمانکاران برق به کارفرما درخواست می دهند که کابل کشی شبکه را انها انجام دهند و بدلیل عدم تخصص مبلغ وسوسه کننده ای را عنوان می نمایند . برخی از کارفرمایان گرامی در دام این وسوسه مبلغی  افتاده ، و مشکلات از همانجا رقم خواهد خورد ، چرا که پیمانکاران برق از تخصص کافی برای امور شبکه و پسیو آن برخورداد نیستند و بعد از کابل کشی شبکه  باقی کار را رها نموده و فقط مبلغ کابل کشی که اصل سود یک شرکت تخصصی شبکه است را مطالبه  می نمایند حال قسمت های دیگر مانند اتاق سرور ، رک ها ، کیستونها ، لیبل گزاری و ده ها کار دیگر باقی می ماند که باید شرکت جایگزین انها را انجام دهد . بسیاری از شرکت ها کار نیمه کاره را تقبل نمی کنند و معمولا شرکت هایی وارد پروژه نیمه کاره می گردند که مبلغ بالایی را دریافت کنند . حال هدف ما از این تجربه این است که با انتخاب پیمانکار معتبر از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایند .

مزایای کار با گروه شبکه ارغوان

یی شک دلیلی وجود دارد که برخی از برترین سازمانها ، ادارات و شرکت های کشور برای کمک به سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و اجرای پیچیده‌ترین پروژه‌هایشان به ما و تیم شبکه ارغوان اعتماد دارند. گروه شبکه ارغوان با 15سال تجربه ، ابزارهای حرفه ای و  پیشرفته و تمام منابعی که نیاز دارید  را در اختیار  شما قرار خواهد داد که پروژه ای بی عیب و نقص و در یک کلام  کامل را به شما تحویل دهد . موفقیت پروژه شما هدف شماره یک ما است و این به معنای تعهد کاری این گروه است .

مزایای کار با گروه شبکه ارغوان :

  • مدیران پروژه با تجربه
  • تکنسین های متخصص و دقیق
  • نظارت جامع یک تیم بر کل پروژه از طراحی تا اجرا
  • تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز شبکه شما با نازلترین قیمت
  • طراحی و پیاده سازی شبکه براساس استانداردها روز دنیا
  • کابل کشی شبکه به صورت مهندسی شده جهت مدیریت آسان، عیب یابی و تغییرات راحت تر
  • بکارگیری از ابزارهای تحلیلی پیشرفته برای جمع آوری و ردیابی داده های پروژه شما از همان ابتدا
  • دارای رزومه های بزرگ و درخشان با استاندارد های روز دنیا
  • بازدی حضوری از پروژه های تکمیل شده و درحال اجرا و مذاکره با کارفرمایان قبلی

مطالب آموزشی کابل کشی و اجرای پسیو شبکه برای ناظران و مدیران IT

چه نکاتی را باید در کابل کشی شبکه رعایت کنیم؟ (مطلب آموزشی)

در این قسمت به بهترین روش ها در کابل کشی شبکه پرداخته و چند دستورالعمل مهم برای نصب کابل شبکه ارائه می گردد و توصیه هایی که در کابل کشی باید به آن ها توجه کنید:

  • ابتدا و انتهای تمام کابل ها را برچسب بزنید.
  • هر کابل را در طول مراحل نصب تست کنید و کابل های ناکارآمد را برچسب بزنید و حذف کنید.
  • از کابل های مقاوم استفاده کنید که در هنگام نیاز به خمیدگی از بین نروند.
  • برای جلوگیری از خرابی، کابل هایی را طراحی کنید که دارای مسیرهای عمودی و افقی کافی باشد.
  • از نگهدارنده کابل ها برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد کابل ها در نقطه ای که کابل ها به تجهیزات متصل می شوند، استفاده کنید.
  • در فضاهای تنگ، از کابل‌های نازک و با چگالی بالا استفاده کنید.
  • در اندازه گیری کابل های پچ پنل دقت کنید.
  • در هر انتهای کابل مقداری کابل اضافه بگذارید تا امکان حرکت دستگاه فراهم شود.
  • برای جلوگیری از خم شدن و ساییدگی کابل ها از قرقره های کابل در جعبه تجهیزات استفاده کنید.
  • به جای اتصالات کابل های به همدیگر، در هر یک متر از بست های نرم و انعطاف پذیر Velcro استفاده کنید.
  • تمام مراحل، اجزا و نوع نصب و کابل کشی را ترسیم کرده و روزانه گزارش کاملی تهیه کنید.

چه نکاتی را نباید در کابل کشی شبکه انجام دهیم؟(مطلب آموزشی)

  • کابل‌ها را از طریق لوله‌ها و یا سوراخ‌ها عبور ندهید، زیرا با این کار فضای کار را محدود کرده و در آینده نمی توانید کابل اضافی را بکار ببرید.
  • کابل ها را زیاد پیچ و تاب ندهید.
  • کابل های مسی که سنگین هستند را در بالای کابل های فیبر یا در مسیر فیبر نوری قرار ندهید، زیرا باعث خرد و له شدن کابل می گردد.
  • کابل ها را در موقعیت هایی قرار ندهید که دسترسی به تجهیزات دیگر را چه در داخل و چه خارج از قفسه ها مسدود می کند.
  • هرگز اجازه ندهید کابل ها در مسیر شل شوند.

21 نکته کاربردی در کابل کشی شبکه(مطلب آموزشی)

حداکثر طول سیم کشی تا ایستگاه کاری برای کابل رابط به همراه کابل مشترک که هر کدام حداکثر 5 متر است، 111 متر تعیین شده است و برای کابل افقی که از پریز روی دیوار تا TR کشیده می شود، حداکثر 91 متر سیم مورد نیاز است. بهتر است طول کابل مشترک یا User cord به طور تقریبی 3 متر باشد که این اندازه از پریز روی دیوار تا کامپیوتر مشترک حساب می شود.

استفاده از کابل های طولانی تنها در صورتی امکان پذیر است که کابل مورد استفاده، اتصالات خوبی داشته باشد و کابل کشی شبکه با کیفیت خوبی انجام شده باشد. در این صورت، سیگنال الکتریکی کمترین میزان افت در کیفیت را پیدا می کند، ولی باز هم به دلیل اندازه طولانی احتمال رخ دادن خطر وجود دارد.

به همین دلیل استفاده از پچ کوردهای طولانی برای همه مکان ها مناسب نیست، اما به عنوان مثال از آن‌ ها می توان در اداره ها و سازمان ها استفاده کرد. به طورکلی، یک کابل با طول 150 متر کارآیی خوبی ندارد و اگر برای مدتی کار کند باز هم قابل اعتماد نیست.

سینی کابل نباید اضافه بار داشته باشد و سینی کابل معلق باید در جای خود ثابت شود که می توان از گیره های سقفی یا رک برای فیکس کردن آن استفاده کرد. اگر سینی کابل سنگین باشد، احتمال افتادن آن وجود دارد که می تواند به اجسام زیر جعبه کابل آسیب بزند.

زیاد بودن کابل ها خود می تواند سبب ایجاد مشکلات امنیتی شود و در بخش عملیاتی و نگهداری نیز اختلال ایجاد کند. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق باید یک محفظه ای را برای کابل های اضافی در نظر گرفت تا در دسترس همه قرار نداشته باشد.

کابل هایی که در انتهای سینی قرار می‌گیرند، امکان دارد به دلیل سنگینی کابل های دیگر آسیب ببینند، کابل های آسیب دیده سرعت انتشار سیگنال را کاهش می دهند. این موضوع به ویژه در مورد کابل کشی Cat6 است که قطر زیادتری دارد و نسبت به کابل های مسی قدیمی، سنگین تر است.

 

وقتی کابل درون اتاقک رک یا هر جای دیگری معلق باشد، نیروی جاذبه فشار فیزیکی روی هسته مسی کابل وارد می کند که به مرور زمان موجب کش آمدن و آسیب به کابل خواهد شد. اگر طول کابل زیاد باشد، سنگینی آن بیشتر می شود و روی کابل ها فشار زیادی وارد می کند، پس از گذشت مدت زمانی با افت سیگنال روبرو می شوید و در نتیجه کابل شبکه خراب خواهد شد. مدیریت پچ کوردها و کابل های شبکه صرفا به معنای دسته بندی و تمیزی آن ها نیست، بلکه باید اهداف مکانیکی را نیز در نظر بگیرید.

 

اگر کابل ها را خیلی محکم بکشید به واسطه فشاری که به هسته مسی وارد می شود، کابل ها آسیب می بینند و این فشار می تواند کابل را نازک کند و کارآیی و عملکرد سیگنال کابل اثر منفی می گذارد. اگر این فشار خیلی زیاد باشد حتی پیچ خوردگی های داخل کابل هم باز می شود، به همین طبق استانداردهای کابل کشی شبکه باید حداکثر نیرو 110 نیوتن باشد.

تولیدکنندگان کابل شبکه باید حتما کابل های تولیدی را در برابر فشار تست کنند تا ببینند آیا این کابل می تواند فشار 110 نیوتن را تحمل کند یا خیر. کارشناس کابل کشی باید برای کشیدن کابل‌ ها از متر نیرو، براساس استانداردها استفاده کند تا مطمئن شود که قدرت کشش از یک حد مشخص فراتر نرود.

 

برای کابل کشی CAT6 نمی توان از مجراهای الکتریکی و جعبه های ترمینال استفاده کرد، زیرا شعاع خمش مناسب برای مجرای کابل برق کوچکتر از شعاع خم شدن مجاز برای کابل های CAT6 است. آسیب های ناشی از خم زیاد کابل، باعث تغییرات در استاندارد پیچ خوردگی کابل و وارد آمدن فشار به هسته مسی کابل می شود که در نهایت افت سیگنال را به همراه دارد.

 

در کابل هایی که نسبت به انواع استاندارد، قیمت ارزان تری دارند، هسته مسی قطر کمتری دارد که موجب می شود سیگنال از بین برود و درنتیجه انتقال سیگنال به درستی انجام نخواهد شد. اگر هسته های مسی استاندارد با غیر استاندارد ترکیب شوند، تداخل بیشتری به وجود می آید که دلیل آن عدم تطابق امپدانس است و بازتاب سیگنال عدم تطابق ذکر شده را به وجود می آورد. هسته هایی که قطر نازک تری دارند، به علت ساختار ضعیف تر از نظر فیزیکی به احتمال زیاد موجب پارگی یا کش آمدن کابل می شوند که باز هم در کارآیی کابل تاثیر منفی می گذارد.

 

نباید از پچ کوردهای ارزان قیمت در کابل کشی شبکه استفاده کنید، زیرا این پچ کوردها با استانداردها تطابق کامل ندارند و می توانند موجب افت سیگنال شوند. سایر راه هایی که تولیدکنندگان کابل ها برای کاهش قیمت انجام می دهند و باعث آسیب به کابل می شوند، عبارتند از:

از هسته های مسی با درصد خلوص پایین استفاده می کنند.

در زمینه نسبت پیچ خوردگی ها کنترل ضعیفی دارند.

بسته بندی ضعیف در کابل شبکه

از یک روکش غیر استاندارد برای کابل استفاده می کنند.

کابل کشی تو در تو موجب ایجاد تداخل میدان های الکترومغناطیسی القایی می شود و به وجود خاصیت القایی کیفیت سیگنال افت پیدا می کند. کابل کشی شبکه می تواند به صورت نامرتب و بهم ریخته یا منظم و بسته شده انجام شود تا از رخ دادن القای مغناطیسی جلوگیری شود. اکثر کابل ها به صورت کاملا منظم و دسته بندی شده، محکم و صاف در کنار یکدیگر قرار می گیرند که این روش مناسب نیست.

در روش درست و استاندارد اختلال سیگنال از سطح مقطع کابل مسی می تواند به حداقل برسد، اما از نظر علمی نمی توان به صورت 100 درصد از القای الکتریکی سیگنال ها جلوگیری شود.

 

زمانی که کابل های مسی شبکه در کنار سیم های انتقال دهنده الکتریکی قرار می گیرند، مانند یک تقویت کننده یا یک القالگر عمکل می کنند که می توانند جریانی به قدرت 50/60 HZ را القا کنند که در این حالت جرقه های نویز روی کابل الکتریکی می افتد. به همین دلیل باید تا حد امکان میان کابل های برق و داده فاصله را رعایت کرد تا از خطر جلوگیری شود.

 

رطوبت می تواند در خاصیت دی الکتریک تغییر ایجاد کند و به صورت چشمگیر روی عملکرد سیگنال اثرگذار باشد، در نتیجه در طول فرآیند نصب باید کابل ها خشک باشند. کابل های مسی در کانال ها و شکاف های میدان ساختمان باید در یک شرایط ویژه ای انجام شوند. به عنوان مثال، کانال باید ضد آب باشد و درپوش داشته باشد تا بتوان از آن برای جلوگیری و جذب رطوبت استفاده کرد.

منابعی وجود دارند که سبب ایجاد اختلال‌ هایی به اندازه 50 و 60 هرتز می شوند و کارشناس باید در هنگام کابل کشی به آن توجه کند. سعی کنید از نورهای LED و منابع نوری دیگر استفاده کنید که مصرف برق کمتری دارند و اختلال پایین تری ایجاد می کنند. موتورهایی که برای تهویه استفاده می شوند به صورت کامل باید از کابل داده دور باشند، به همین دلیل در کولرها باید از یک زیر ساخت برقی دیگر استفاده کرد تا موج های برق کاهش یابد.

 

کابل هایی که به صورت PoE به کار می روند، امکان دارد در انتهای خود یا در طول مسیر گرمای بیشتری تولید کنند. این تغییر دمایی می توانند سبب تغییر در عملکرد الکتریکی شود و روی کیفیت انتشار سیگنال تاثیر منفی بگذارد.

تست استارپاس در زمان اجرای عملیات کابل کشی کافی نیست و طبق گفته های قبلی، سیم ها و کابل ها به مرور زمان دچار ساییدگی و فرسودگی می شوند و از کیفیت آن‌ ها کاسته خواهد شد. این که کیفیت این کابل ها در هنگام نصب چه میزان است و به مرور زمان چقدر افت پیدا می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگامی که یک تستر که اغلب نصب کنندگان کابل به آن استارپاس می گویند، عبور سیگنال را از خود نشان دهد، به این معنا است که فقط ارتباط شبکه برقرار است.

این تست در واقع فقط امکان ارتباط در همان لحظه را نشان می دهد، در حالی که برای سنجش کیفیت کابل و میزان افت سیگنال باید یک بازه زمانی را در نظر گرفت. با تست استارپاس نمی توان به مدت زمان استفاده از کابل پی برد و همچنین این تست نمی تواند نشان دهد که کابل چه میزان از ترافیک شبکه را پاسخگو است.

Star pass یک تست نامعتبر در آزمایش کیفیت کابل است و فقط می تواند یک اطلاعات لازم و اولیه را ارائه دهد، ولی این اطلاعات برای سنجش کابل شبکه کافی نیست.

کابل کشی فیبر نوری با یک تست Otdr و یک پاورمتر بررسی می شود، اما این تست هم مانند تست استارپاس به تنهایی کافی نیست و اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار نمی دهد. آزمایش OTDR یک تست ساده است که به راحتی می توان آن را انجام داد و برای آن تنها لازم است یک چراغ روشن شود. اما واقعا روشن یا خاموش بودن چراغ نمی تواند اطلاعات خاصی شما بدهد، بلکه لازم است بدانید که چه مقدار از نیروی نور از انتهای کابل خارج می شود و مقدار تلف شده در طی مسیر چقدر است. بنابراین عبور نور و روشن شدن لامپ، کیفیت کابل و درستی سیستم کابل‌کشی را نشان نمی دهد.

برای اطمینان از این موضوع که کابل کشی به درستی انجام شده است و شبکه و کابل ها با یکدیگر در ارتباط هستند، شبکه را با وسیله ای به نام تست فلوک مورد ارزیابی قرار می دهند. تست فلوک، بهترین تستر در جهان شناخته شده است و یکی از ابزارهای مهم برای عیب یابی است که می تواند کیفیت ساختار پسیو شبکه را ارائه دهد. این وسیله اطلاعات جامعی از کیفیت کابل کشی، سرعت شبکه، متراژ کابل، محل دقیق قطعی کابل و موارد مورد نیاز دیگر را نشان می دهد و حتی می تواند این اطلاعات را در خود ذخیره کند.

 

پچ کوردهای فیبر بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند، ولی امکان دارد هسته فیبر دچار شکستگی شود یا در بدترین حالت ممکن خرد شود. این اتفاق سبب کاهش قدرت سیگنال لیزری می شود که در نتیجه توان کل فیبر نوری افت پیدا می کند. هنگامی که این مشکل رخ می دهد، سیگنال ها به شکل ضعیفی توسط دریافت کننده های اشعه لیزری دریافت می شوند و عملکرد کل کابل شبکه را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

سرپوش های گرد و خاک روی اتصال دهنده های فیبر نوری از نشستن گرد و غبار روی کاکتورها یا اتصال دهنده ها جلوگیری می کند. قطر تارهای فیبر نوری تک حالتی طولی در حدود 9 میکرومتر دارند که دقیقا اندازه یک دانه گرد و خاک است. به همین دلیل سیگنال های لیزری ممکن است دچار مشکل شوند و ذرات گرد و غبار در مسیر سیگنال عبوری از فیبر اختلال ایجاد کنند.

 

افت فیبر نوری برابر با توان مصرفی است، در بحث افت سیگنال، کیفیت اتصال دهنده ها و پایانه های انتهایی در فیبر نوری نسبت به طول کابل از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر کدام از این اتصال دهنده ها و جدا کننده ها می تواند موجب ایجاد یک افت سیگنال در مسیر کابل شود، به همین دلیل سطح مصرف یک عامل مهم در امتحان کردن قدرت کابل های فیبر نوری است.

11 نظر در “کابل کشی شبکه

  1. امیر سعیدی گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون از مقاله کاملی که نوشتین عالی بود. لطفاً آموزش هم بذارید.

    1. Admin گفت:

      سلام .متشکریم از اینکه مقالات سایت مارو دنبال می کنید.
      بله حتما، سعی میکنیم در مطالب بعدی از پیشنهادتون استفاده کنیم.

  2. مهسا گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون لطفا در مورد شبکه کردن دو کامپیوتر با یک کابل هم مطلب بنویسید مرسی.

    1. سلام دوست عزیز مطلب مورد نظر شما در لینک زیر وجود دارد. مطالعه کنید.
      آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر 💻در ویندوز 10 و 7

  3. رویا سرو گفت:

    سلام، هزینه کابل کشی شبکه شرکت ارغوان به چه صورته؟ تعرفه تون کجا می تونم پیدا کنم؟

    1. Admin گفت:

      سلام!
      از طریق لینک زیر میتوانید از اطلاعات راجع به هزینه های کابل کشی شبکه مطلع بشید:
      https://arghavannet.com/cabling-cost/

  4. عرشیا گفت:

    خسته نباشید- لطفاً آموزش کابل کشی هم بذارید- ممنونم

    1. Admin گفت:

      سلام دوست عزیز ، بله حتما!
      در روز های آینده ویدئو هایی برای آموزش کابل کشی خواهیم گذاشت. ممنون که سایت ما را دنبال می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *